Line Chronic..? Kanske?

Cyklar

Medlem
Line Chronic..? Kanske?
HAJ!

Vintern närmar sig och så även suget efter ett par nya lagg. Jag har den här vintern tänkt expandera mitt one-ski quiver med en skida till - och frågan är alltså vad för någon. Jag sitter i dagsläget på ett par Armada TST som planen är att sätta tourbindningar på (och eventuellt helt byta ut mot ett par bredare skidor vad det lider då jag ej behöver ha dem som enda skida längre).

Jag är 190 cm lång, väger 75 kg och skulle klassa mig själv som en avancerad åkare. Helst åker jag puder, men det är inte det jag tänkte ha skidorna till (det använder jag mina TST för), utan jag är ute efter ett par lite mer allround skidor att använda de dagar då lössnön tryter.

Jag åker sällan i parken, och väl jag gör det blir det mest lite 3or, så det är inte ett par genuina parkskidor jag är ute efter heller (även om jag siktar på att höja min nivå där lite också). Det jag helt enkelt söker är ett par lekfulla skidor som är sköna att buttra runt med och ha kul i och nära pisten - men som ändå trivs om man lägger dem hårt på skär (om det är en möjlig ekvation).

Jag har funderat fram och tillbaka, men till slut fastnat för Line Chronic 185, men jag är lite orolig för att de skall vara för mjuka, då jag läst en del om det. Jag har så att säga aldrig provat dem själv, och har nog inte möjlighet till det heller. Så nu vänder jag mig till er - vad tror ni, erfarna vänner?

Tack på förhand,
hälsningar Jakob

(Visste ej om den här skulle ligga i Jibb eller Freeride, men jag chansade)

Line Chronic..? Kanske?
Svårt att svara på. Är 174cm, 67kg och åkte på 188cm Nocta och 178cm Chronic. Jämförde mina Chronic med Rocker2 100 i 186 och de gick enligt mig mycket bättre i pisten. Speciellt när du kommer upp i fart och underlaget blir ojämt.

Är du duktig och kan köra skiten ur dina TST så kommer du slakta Chronicen och då är den inte rolig. Mitt tips är nog Nordica Soul Rider eller Enforcer.

Chronicen är en perfekt allround för nybörjare, inte för hård men också lite mer stabil så man kan utvecklas.

Du kan givetvis justera åkstilen men du är både längre och tyngre än mig och 185cm Chronic hade inte ens jag valt före en Soul Rider eller Enforcer, och då har jag inte ens testat de.

Line Chronic..? Kanske?
christopherlarsson sa:
Svårt att svara på. Är 174cm, 67kg och åkte på 188cm Nocta och 178cm Chronic. Jämförde mina Chronic med Rocker2 100 i 186 och de gick enligt mig mycket bättre i pisten. Speciellt när du kommer upp i fart och underlaget blir ojämt.

Är du duktig och kan köra skiten ur dina TST så kommer du slakta Chronicen och då är den inte rolig. Mitt tips är nog Nordica Soul Rider eller Enforcer.

Chronicen är en perfekt allround för nybörjare, inte för hård men också lite mer stabil så man kan utvecklas.

Du kan givetvis justera åkstilen men du är både längre och tyngre än mig och 185cm Chronic hade inte ens jag valt före en Soul Rider eller Enforcer, och då har jag inte ens testat de.
Tack för ditt svar!

Blev lite förvirrad här, menar du att Rocker2 eller Chronic gick bättre i pisten?

Tittade lite på både Soul Rider och Enforcer, men det enligt mig verkar som att de ligger alldeles för nära TST i användningsområde (97 resp. 100 i midjan, jämfört med TSTs 102) för att egentligen vara ett alternativ - eller har jag fel?

Jag har tittat lite på Salomon NFX och Atomic Punx, men har hittills tänkt att Chronic passar mig bättre, p.g.a. att NFX saknar rocker som jag tror att jag vill ha, och Punx för att jag har hört att de är för hårda för att buttra med - förutom att de båda endast finns i 182 som längsta längd. Vad tror du/ni andra?

Line Chronic..? Kanske?
Otydligt men jag menade att R2 var bättre.

Men som jag skrev innan så blir parkskidor för ostabila om du vinklar skidorna för mycket. Upprätt carving är inga problem alls utan då funkar de bra. Hårt underlag är också bara att fetglömma, släpper hela tiden även i medelhastighet.

Vad saknar du hos TSTn?

Ska du lära dig butters så är det ju en riktigt mjuk skida du får köpa och sedan sälja när de är för mjuka och sedan skaffa en lite hårdare.

Senast ändrad:
Line Chronic..? Kanske?
christopherlarsson sa:
Otydligt men jag menade att R2 var bättre.

Men som jag skrev innan så blir parkskidor för ostabila om du vinklar skidorna för mycket. Upprätt carving är inga problem alls utan då funkar de bra. Hårt underlag är också bara att fetglömma, släpper hela tiden även i medelhastighet.

Vad saknar du hos TSTn?

Ska du lära dig butters så är det ju en riktigt mjuk skida du får köpa och sedan sälja när de är för mjuka och sedan skaffa en lite hårdare.
Det jag saknar hos TSTn är lekfullheten egentligen. Det är (i min erfarenhet) en ganska hård och tung skida som funkar bra i lössnö och i pisten när det inte är för hårt, men som när det blir hårt inte är mycket att hänga i granen - förmodligen p.g.a. det korta spannet.

Jag vill alltså ha en skida som är lättare och mer poppig, skulle man kunna säga, och gärna mjukare än TSTn. Hur mjuk en skida uppfattas kan ju vara ganska subjektivt, men där har du något konkret. Det kanske var bra. Jag tycker att TST är ganska hård och bangar inte på något mjukare.

Line Chronic..? Kanske?
Då skulle jag säga att Rocker2 är ett steg mot mjukare hållet och Chronic är två steg. Då du är skeptisk mot att välja en 100mm igen så antar jag att Chronicen blir ditt val och det blir nog inte helt fel. Om de inte har ändrat skidan så är rekommenderad montering -4. Mina står på -2 och det är för jag var nybörjare och hoppades på framgång i parken.

Line Chronic..? Kanske?
christopherlarsson sa:
Då skulle jag säga att Rocker2 är ett steg mot mjukare hållet och Chronic är två steg. Då du är skeptisk mot att välja en 100mm igen så antar jag att Chronicen blir ditt val och det blir nog inte helt fel. Om de inte har ändrat skidan så är rekommenderad montering -4. Mina står på -2 och det är för jag var nybörjare och hoppades på framgång i parken.
Jag vet inte om jag missförstår dig nu, men bara för att undvika missförstånd - jag ska alltså ha kvar mina TST, och vill ha något smalare, lättare, mer lekfullt också, så att jag kan växla mellan dem. (Tänkte mest på din formulering "välja en 100mm igen")

Vad tycker du om ditt monteringsval då? Och har du någon erfarenhet av NFX/Punx?

Line Chronic..? Kanske?
Ja, jag har förstått att dina TST ska vara kvar men för mig är lättare och lekfullare i samma midja(100mm) och gå man ner mot 90 så är det parkskidor. Och har du en åkstil som gynnar parkskidor även i pisten så är det inga problem utan säger bara att du blir besviken om du förväntar dig stabilitet när du börjar vinkla skidorna ordentligt.

Hade satt -2 om du åker 50/50 park och pist, annars längre bak. Har inte prövat NFX eller Punx men tror det är samma gräns vid carving.

Line Chronic..? Kanske?
christopherlarsson sa:
Ja, jag har förstått att dina TST ska vara kvar men för mig är lättare och lekfullare i samma midja(100mm) och gå man ner mot 90 så är det parkskidor. Och har du en åkstil som gynnar parkskidor även i pisten så är det inga problem utan säger bara att du blir besviken om du förväntar dig stabilitet när du börjar vinkla skidorna ordentligt.

Hade satt -2 om du åker 50/50 park och pist, annars längre bak. Har inte prövat NFX eller Punx men tror det är samma gräns vid carving.
Okej, bra att vi är på samma våglängd!

Jag har i princip åkt på parkskidor endast sen jag var 10 (med undantag för mina TST) så jag tror på så sätt att min åkstil gynnar parkskidor - så det är inte i förhållande till pistskidor jag förväntar mig stabilitet, utan mer i jämförelse med andra parkskidor.

En sak som jag undrat över apropå det är, när man säger -2 t.ex., menar man då -2 från mitten av skidan (=hälften av skidans längd) eller midjans smalaste punkt?

Line Chronic..? Kanske?
För att bena ut.
1. Du ska ha kvar dina TST som offpistskidor (lössnö)
2. Du vill ha ett par smalare skidor för skidlek när det är hårt.

Mina konklusioner från din info:

Du ska mest åka i Sverige där det inte dumpar så ofta/mycket och man har mer nytta av smalare skidor.
Du har åkt parkskidor förr men åker sällan i parken och när du väl gör det så är det en 360 som står på schemat.

Mina frågor tillbaka:

När det kommer till dina smalare skidor värderar du då lek (mjuka/lätta) framför pistprestanda?
Om lek är svaret:
Varför måste de vara minst XXmm smalare än dina nuvarande skidor? Är det inte lekfullheten då i fokus och ett par ca 100mm MJUKA skidor hade varit ett bra alternativ? Alternativt ett par VÄLDIGT mjuka twintips...typ Line Afterbang.

Om pistprestanda är svaret:
Skidor som byggs för att vara lekfulla har sällan bra grepp på hårt. Det är liksom inte helt målet med skidan. Varför inte gå för en moderat styv helrockerskida med bra pisprestanda?

I övrigt så är TST inte en tung skida utan används av många som topptursskida/allroundskida som även ska fungera på hårt underlag snarare än en puderorienterad skida. TST har en puderorienterad större bror som heter Norwalk samt en lekfullare bror som heter E'Dollo (tidigare Al Dente)

Line Chronic..? Kanske?
Jämförelse mot andra parklagg så tror jag på Chronicen. Ja man mäter upp skidan och halva är center.

Du måste förstå att för många här inne så är 100mm så olika så man kan hitta allt från Extrem P100 till Al Dente/Line Blend. Därför, om budgeten hade varit obegränsat hade man haft flera par i 100mm bara för att det kan skilja sig så mycket.

Meningen med 100mm är en allround och ifall du inte tycker TSTn är allround för dig då är egentligen lösningen att hitta en annan 100mm som gör allt som TSTn och ännu mer.

Det dumma är att du kommer ha två skidor där de skiljer 1 cm och som båda tillsammans utgör en skida som du skulle haft. Jag tror den skidan ligger i 100mm spannet och söker du efter den perfekta skidan så är det test som gäller.

Line Chronic..? Kanske?
PNyberg sa:
För att bena ut.

Du ska mest åka i Sverige där det inte dumpar så ofta/mycket och man har mer nytta av smalare skidor.
Du har åkt parkskidor förr men åker sällan i parken och när du väl gör det så är det en 360 som står på schemat.

Mina frågor tillbaka:

När det kommer till dina smalare skidor värderar du då lek (mjuka/lätta) framför pistprestanda?
Om lek är svaret:
Varför måste de vara minst XXmm smalare än dina nuvarande skidor? Är det inte lekfullheten då i fokus och ett par ca 100mm MJUKA skidor hade varit ett bra alternativ? Alternativt ett par VÄLDIGT mjuka twintips...typ Line Afterbang.

Skidor som byggs för att vara lekfulla har sällan bra grepp på hårt. Det är liksom inte helt målet med skidan. Varför inte gå för en moderat styv helrockerskida med bra pisprestanda?

I övrigt så är TST inte en tung skida utan används av många som topptursskida/allroundskida som även ska fungera på hårt underlag snarare än en puderorienterad skida. TST har en puderorienterad större bror som heter Norwalk samt en lekfullare bror som heter E'Dollo (tidigare Al Dente)
1. Ja
2. Ja

Denna vinter kommer jag åka i Whistler, är tanken. Vad gäller ditt andra antagande stämmer det till fullo.

Nu måste jag dock vara lite jobbig och svara att det jag är ute efter är en gyllene medelväg mellan pisprestanda och lekfullhet, hehe. Min bror har ett par Halo 2 vilka han älskar mer än livet och vi åker på liknande sätt på liknande ställen (då vi åkt tillsammans hela livet) så jag tror att det är något ditåt jag är ute efter. Har inte provat dem då vi aldrig pallat skruva om bindningarna till mina större fötter. Han är dock lite kortare/lättare än mig (178cm/68kg). Den infon kan vara till hjälp kanske?

Anledningen till att jag tänker mig att jag är ute efter en smalare skida är att en smalare skida är lättare än en bredare skida allt annat lika - och det är ju så att säga det jag är ute efter, delvis. Men jag är ingen gear guru så det behöver ju inte vara det bästa för mig.

Ledsen om jag gör det svårt för er, hehe.

Line Chronic..? Kanske?
Till Whistler hade ju inte jag kånkat med mig två 100mm skidor är ju en sak som är väldigt klar.
Jag går helt emot vad du tänkt och säger att det du ska ha ett par ganska mjuka fullrocker skidor med 118-125mm midja. Jag kör ändå om majoriteten i pisten när jag står på mina Nocta med 125mm midja och har ju klart roligare utanför pisten än om skidorna varit 90mm breda. Men detta bygger ju på att du ändå kommer spendera majoriteten av tiden utanför pisten och att det kommer lite snö i Whistler...

Line Chronic..? Kanske?
Cyklar sa:
PNyberg sa:
För att bena ut.

Mina frågor tillbaka:

Om lek är svaret:

1. Ja
2. Ja

Denna vinter kommer jag åka i Whistler, är tanken. Vad gäller ditt andra antagande stämmer det till fullo.

Nu måste jag dock vara lite jobbig och svara att det jag är ute efter är en gyllene medelväg mellan pisprestanda och lekfullhet, hehe. Min bror har ett par Halo 2 vilka han älskar mer än livet och vi åker på liknande sätt på liknande ställen (då vi åkt tillsammans hela livet) så jag tror att det är något ditåt jag är ute efter. Har inte provat dem då vi aldrig pallat skruva om bindningarna till mina större fötter. Han är dock lite kortare/lättare än mig (178cm/68kg). Den infon kan vara till hjälp kanske?

Anledningen till att jag tänker mig att jag är ute efter en smalare skida är att en smalare skida är lättare än en bredare skida allt annat lika - och det är ju så att säga det jag är ute efter, delvis. Men jag är ingen gear guru så det behöver ju inte vara det bästa för mig.

Tvärtom. Du gjorde det jävligt lätt faktiskt.

Om du ska vara hela säsongen i whistler så kommer 2 saker hända.
1. Du kommer åka mycket och utvecklas som skidåkare. DVS TST blir lekfulla för att du blir bättre.
2. Du kommer att märka att TST inte är en puderskida när snön ligger djup och tung (som det kan vara i whistler ibland) och ett par skidor som är 115+ under foten hade varit ett bättre val av nästa skidor.

Personligen menar jag att du redan äger medelvägen mellan lek och pist i dina TST. Nej den är inte mjuk, men den är varken tungjobbad eller tråkig. Om jag har fattat
@Utter rätt iaf..

Jag hade nog spanat på ett par rejäla doningar till de djupa dagarna ist för att fundera kring ännu smalare.... just my 0,02$

Line Chronic..? Kanske?
Tack för kloka tankar!

Har funderat en del och gått ner och handflexat mina TST och min brors Halo 2 och kommit fram till att ni fan har rätt.

Sitter på mobilen för närvarande så blir inget långt inlägg här eller nå vidare utförlig botanisering i skiddjungeln, men har ni något tips på någon bra deal så skriv gärna här! Har kanske en deal på en beggad Black Diamond Amperage med Guardian, tankar?

Line Chronic..? Kanske?
Cyklar sa:
PNyberg sa:
För att bena ut.

Mina frågor tillbaka:

Om lek är svaret:

1. Ja
2. Ja

Jag åker själv TST, en fantastisk skida för det du just beskriver att du söker. Jag tycker att den är grym i pisten; lätt, lekfull men klarar ganska hård körning. Dessutom helt okej i några få decimeter nysnö. Magisk allt-i-alloskida enligt mig (kanske inte hopp och trix och switch mm. mm. etc.etc.). Mjukare kommer ge dig sämre bett i hårdare pist.

DOCK, så vill jag ha en liknande skida för djupare före och hårdare åkning och har därför investerat i storebror norwalk. Hade jag varit du och påväg till whistler så hade jag som tidigare talare rekommenderat att gå bredare på skida nr 2. Du kommer bli bättre och söka dig längre och längre från pisten där tst inte är optimal.

ett bra tips är att kolla blister gear review ski index där de har reviews på en jäkla massa skidor fördelat på skidtyp/flex samt bredd.

Lycka till!

Line Chronic..? Kanske?
chrillelille sa:
Cyklar sa:
PNyberg sa:
För att bena ut.

Mina frågor tillbaka:

Om lek är svaret:

1. Ja
2. Ja

Jag åker själv TST, en fantastisk skida för det du just beskriver att du söker. Jag tycker att den är grym i pisten; lätt, lekfull men klarar ganska hård körning. Dessutom helt okej i några få decimeter nysnö. Magisk allt-i-alloskida enligt mig (kanske inte hopp och trix och switch mm. mm. etc.etc.). Mjukare kommer ge dig sämre bett i hårdare pist.

DOCK, så vill jag ha en liknande skida för djupare före och hårdare åkning och har därför investerat i storebror norwalk. Hade jag varit du och påväg till whistler så hade jag som tidigare talare rekommenderat att gå bredare på skida nr 2. Du kommer bli bättre och söka dig längre och längre från pisten där tst inte är optimal.

ett bra tips är att kolla blister gear review ski index där de har reviews på en jäkla massa skidor fördelat på skidtyp/flex samt bredd.

Lycka till!
Hej, och tack för tipsen!

Blister gear review är en sida jag innan igår faktiskt aldrig hört talas om, men spenderat stora delar av senaste dygnet på. Superbra ju!

Jag hör vad ni säger och har kommit fram till efter att ha jämfört fram och tillbaka att jag håller med - ett par bredare doningar är vad jag behöver. Jag har spanat en del på Line Mr. Pollard's Opus med ett par Trackers på - vad tror ni om det?

Line Chronic..? Kanske?
Cyklar sa:
chrillelille sa:
Cyklar sa:
1. Ja
2. Ja

Lycka till!

Blister gear review är en sida jag innan igår faktiskt aldrig hört talas om, men spenderat stora delar av senaste dygnet på. Superbra ju!

Jag hör vad ni säger och har kommit fram till efter att ha jämfört fram och tillbaka att jag håller med - ett par bredare doningar är vad jag behöver. Jag har spanat en del på Line Mr. Pollard's Opus med ett par Trackers på - vad tror ni om det?
Nu har jag inte kört Opus, men den verkar mycket trevlig! Den byts ut i år mot Line Mordecai (Magnum opus blir kvar). Andra skidor i kategorin kan vara Armada JJ, Magic J eller Salomon Rocker 122 (lite bredare). Skidor som gillar lek och att åka switch, men kan vara svårare att få till bra skär och bli lite oroligare i fart och jobbigare underlag.

Andra skidor om du vill åka mer framåt, snabbt men fortfarande har kvar lekfullhet kan vara Armada Norwalk, Salomon Q-115, Rossi Super 7 eller Freeride's storfavorit Extrem Opinion 118. Dock inte lika lättsvängda.

Sen kan du köra mer styvt med skidor som Völkl Shiro, Dynastar Cham 117, Blizzard Bodacious eller Black Crows Sevun II.

Beroende på om du vill straight-linea ner eller leka ner ska du välja kategori. Vad som är bäst är jag inte rätt person att säga. Dock med Opus så är risken att det kan bli ostabilt när det blir uppkört.

Line Chronic..? Kanske?
chrillelille sa:
Cyklar sa:
chrillelille sa:

Lycka till!

Nu har jag inte kört Opus, men den verkar mycket trevlig! Den byts ut i år mot Line Mordecai (Magnum opus blir kvar). Andra skidor i kategorin kan vara Armada JJ, Magic J eller Salomon Rocker 122 (lite bredare). Skidor som gillar lek och att åka switch, men kan vara svårare att få till bra skär och bli lite oroligare i fart och jobbigare underlag.

Andra skidor om du vill åka mer framåt, snabbt men fortfarande har kvar lekfullhet kan vara Armada Norwalk, Salomon Q-115, Rossi Super 7 eller Freeride's storfavorit Extrem Opinion 118. Dock inte lika lättsvängda.

Sen kan du köra mer styvt med skidor som Völkl Shiro, Dynastar Cham 117, Blizzard Bodacious eller Black Crows Sevun II.

Beroende på om du vill straight-linea ner eller leka ner ska du välja kategori. Vad som är bäst är jag inte rätt person att säga. Dock med Opus så är risken att det kan bli ostabilt när det blir uppkört.
Ja, att den byts ut är jag medveten om - kanske därför det går att hitta bra deals på 14/15-modellen?

Sen jag skadade mig i ryggen förra sommaren har det blivit mycket mindre straight-lineande och betydligt mycket mer lek, hopp och skutt i måhända mer teknisk terräng i mer kontrollerade farter - så på så sätt tror jag att Opus passar mig bra.

Har du åkt någon av de skidor du nämner i samma kategori som Opus?

Senast ändrad:
Line Chronic..? Kanske?
Cyklar sa:
chrillelille sa:
Cyklar sa:

Ja, att den byts ut är jag medveten om - kanske därför det går att hitta bra deals på 14/15-modellen?

Sen jag skadade mig i ryggen förra sommaren har det blivit mycket mindre straight-lineande och betydligt mycket mer lek, hopp och skutt i måhända mer teknisk terräng i mer kontrollerade farter - så på så sätt tror jag att Opus passar mig bra.

Har du åkt någon av de skidor du nämner i samma kategori som Opus?
Nope, men hört att JJ blir väldigt nervösa när underlaget inte är fördelaktigt, men helt fantastiska i djupt och skog samt mjuk pist. Sen hur ofta det är så är väl en annan fråga. Läs på om alla de skidorna på blister och se vad som passar. Välj kategori och sen leta deals?

Såg att åre skidsport säljer ett par opinion på rean, kolla blocket.

/c

Line Chronic..? Kanske?
Står i just nu och väger mellan Rocker2 122 och Mr. Pollard's Opus. Oroar mig lite för Rocker2's svängradie (26m), men också över Opusens mjukhet.

Har någon av er åkt på någon eller båda, och kan dela med sig av sina erfarenheter?

Line Chronic..? Kanske?
Cyklar sa:
Står i just nu och väger mellan Rocker2 122 och Mr. Pollard's Opus. Oroar mig lite för Rocker2's svängradie (26m), men också över Opusens mjukhet.

Har någon av er åkt på någon eller båda, och kan dela med sig av sina erfarenheter?
Tar du Opus i 192 så kan jag säga att den är rätt styv. Ang svängradien till R2 så är 26m inte sååååå långt. Mina skidor har 33m och det funkar fint att svänga med i pisten så länge man har lite fart :)
Kolla upp även:
Moment Chipotle Banana (de har jag och är riktigt nöjd)
Moment Ghost Train
Moment Bibby Pro
Down skis TD124
Icelantic Gypsy
ON3P Jeffery 122
Volkl 2
J Skis "the Friend"
Liberty Joe Shuster Pro
Blizzard Gun Smoke
Extrem Opinion 194

Line Chronic..? Kanske?
PNyberg sa:
Cyklar sa:

Tar du Opus i 192 så kan jag säga att den är rätt styv. Ang svängradien till R2 så är 26m inte sååååå långt. Mina skidor har 33m och det funkar fint att svänga med i pisten så länge man har lite fart :)
Kolla upp även:
Moment Chipotle Banana (de har jag och är riktigt nöjd)
Moment Ghost Train
Moment Bibby Pro
Down skis TD124
Icelantic Gypsy
ON3P Jeffery 122
Volkl 2
J Skis "the Friend"
Liberty Joe Shuster Pro
Blizzard Gun Smoke
Extrem Opinion 194
Nja, jag tittade över de skidor du nämnde lite snabbt men tyckte inte direkt att jag såg något som tilltalade mig mer än Opus, vilken jag kommit fram till efter lite mer efterforskning och samtal med Länna Sport att det nog är skidan för mig, i 192 cm.

Problemet jag kommit till nu dock är vart jag ska montera bindningarna. Eric's choice (-2) känns på ett sätt naturligt då det är Pollard själv som designat skidan. Jag vet dock att jag inte kommer åka alls lika mycket switch (om jag inte blir megafrälst) som Pollard gör - och kanske skulle vinna på att montera bak skidan en bit. Kanske inte hela vägen bak till recommended (-6) som de flesta verkar tycka är väl långt bak, men kanske till -4?

Line Chronic..? Kanske?
Nja, jag tittade över de skidor du nämnde lite snabbt men tyckte inte direkt att jag såg något som tilltalade mig mer än Opus, vilken jag kommit fram till efter lite mer efterforskning och samtal med Länna Sport att det nog är skidan för mig, i 192 cm.

Problemet jag kommit till nu dock är vart jag ska montera bindningarna. Eric\'s choice (-2) känns på ett sätt naturligt då det är Pollard själv som designat skidan. Jag vet dock att jag inte kommer åka alls lika mycket switch (om jag inte blir megafrälst) som Pollard gör - och kanske skulle vinna på att montera bak skidan en bit. Kanske inte hela vägen bak till recommended (-6) som de flesta verkar tycka är väl långt bak, men kanske till -4?
Står inför nästan samma frågeställning som du faktiskt. Har också varit sugen på Opus men valde istället den nya Mordecai. Men nu blir frågan den samma för mig, vart ska jag sätta bindningarna? Erics choice, recommended eller göra en kompromiss? Lär inte heller åka mycket switch och hoppar inte ens i närheten så mycket som Pollard själv gör..Någon som har förslag? :)

Line Chronic..? Kanske?
Counterpart sa:

Problemet jag kommit till nu dock är vart jag ska montera bindningarna. Eric\'s choice (-2) känns på ett sätt naturligt då det är Pollard själv som designat skidan. Jag vet dock att jag inte kommer åka alls lika mycket switch (om jag inte blir megafrälst) som Pollard gör - och kanske skulle vinna på att montera bak skidan en bit. Kanske inte hela vägen bak till recommended (-6) som de flesta verkar tycka är väl långt bak, men kanske till -4?
Står inför nästan samma frågeställning som du faktiskt. Har också varit sugen på Opus men valde istället den nya Mordecai. Men nu blir frågan den samma för mig, vart ska jag sätta bindningarna? Erics choice, recommended eller göra en kompromiss? Lär inte heller åka mycket switch och hoppar inte ens i närheten så mycket som Pollard själv gör..Någon som har förslag? :)
Jag är heller ingen jibber av mig men de Pollardskidor jag har testat (EP Pro, Sir Francis Bacon 2013, Opus) har jag kört på Erics linje. Det har alltid känts som att det är så skidorna är tänkta att kännas. Det blir VÄLDIGT lekfullt och det är andra parametrar man får tänka på i sitt åkande. Bland annat så måste man vara lite mer centrerad i sin åkning i landningar då tailarna har varit lite mjukare.
Men med nya serien verkar detta vara borta helt. När jag kände på de för ett tag sedans å tyckte jag att just tip och tail är BRA mkt styvare än vad tidigare modeller har varit. Med andra ord så hade jag, personligen monterat på Erics linje...eller så hade jag köpt andra skidor....

Line Chronic..? Kanske?
PNyberg sa:
Jag är heller ingen jibber av mig men de Pollardskidor jag har testat (EP Pro, Sir Francis Bacon 2013, Opus) har jag kört på Erics linje. Det har alltid känts som att det är så skidorna är tänkta att kännas. Det blir VÄLDIGT lekfullt och det är andra parametrar man får tänka på i sitt åkande. Bland annat så måste man vara lite mer centrerad i sin åkning i landningar då tailarna har varit lite mjukare.
Men med nya serien verkar detta vara borta helt. När jag kände på de för ett tag sedans å tyckte jag att just tip och tail är BRA mkt styvare än vad tidigare modeller har varit. Med andra ord så hade jag, personligen monterat på Erics linje...eller så hade jag köpt andra skidor....
Ok, har tänkt lite i dom banorna med, att det måste finnas ett Erics choice av en orsak om man säger så. Vill helst montera på läget som ger bäst allroundegenskaper, men samtidigt vara lekfullt och lite mer anpassat för skogsåkning och snabba svängar. Känns som att Erics choice borde vara rätt väg då?

Line Chronic..? Kanske?
Counterpart sa:
PNyberg sa:
Ok, har tänkt lite i dom banorna med, att det måste finnas ett Erics choice av en orsak om man säger så. Vill helst montera på läget som ger bäst allroundegenskaper, men samtidigt vara lekfullt och lite mer anpassat för skogsåkning och snabba svängar. Känns som att Erics choice borde vara rätt väg då?
Ja så resonerar jag iaf. Ingen idé att gå bak på en skida som inte är designad för det. Man förskjuter ju då allt av balans och mest troligt även hur man ska stå på skidan ifh till hur de har lagt radien.

Snödjup

Tillbaka
Topp