Fått intresse för snowboard - dags att köpa

hemhem

Ny medlem
Tjena! En del är säkert sjukt trötta på sådana här trådar men det gör allt mycket lättare för mig och jag upskattar verkligen hjälpen från er snowboardsgurus här :)

Till att börja med: Jag har då fått ett sug efter att köra bräda (jag har erfarenhet av skidbackarna från att ha då åkt just skidor i några år). Jag är helt grön på bräda men förstår tekniken. Jag vill ha en bräda jag kan ha LÄNGE, en allround bräda för backarna, parken och lite hopp (INTE offpist). Jag vet att det lönar sig att köpa bättre märken som Burton (jag kan inte många fler märken)

Det jag vill ha hjälp med är:
• Butiker på nätet OCH bra fysiska butiker (stadium och intersport är kassa i sådana här områden förstår jag?)
• Är det i ordningen: 1.bräda, 2.bindningar, 3.boots , som man ska spendera mest pengar på?
• Det som bara behövs är bräda, bindningar och boots va? och vilka är de bra alternativen till mina önskemål?
:D

Info om mig:
längd: 183 cm
vikt: 65 kg

lång och smal jag vet.

längd på fötter (från stortå till längst bak på hälen):ungefär 26 cm
har annars 42,43 i skor.

Jag är nybörjare och behöver inte det dyraste av allt men jag vill att min bräda ska ha kvalitet så jag kan ha den länge.
Tacksam för alla svar! :D

Läs på lite om skillnaden mellan (ungefärligt uttryckt) reverse camber/banana/chillydog/osvosv och vanliga normal camber. Inte för att det går att läsa sig till skillnaden utan det måste man prova sig fram till och bilda sig en egen uppfattning men det är värt för dig att fundera lite på i alla fall med tanke på eventuellt fördelar o nackdelar nu i inlärningsfasen samt senare när du är rutinerad.

Kolla in blue tomato kanske för bräda och bindningar. Boots från affär som skrevs, och det lär väl gå så fort one off exempelvis har in sina vintergrejjer.

tjaba!

som du typ sa; burton är bra skit! håller länge, flexibel och stabil. tror jag haft min bräda i över sju år, o jag kör mycket. burton clash är ett tips!

o sen bara en liten extragrej: köp bag till brädan när du ändå satsar pengar på det. vore ju synd att repa onödigt mycket.

kul att du fått upp ögonen för brädåkning! det är mer än värt pengarna!

lycka till!

Echelon85 sa:
Köpordning:
1. Boots (Testa i butik, beställ inte på nätet utan att testa dem först.)
2. Bindningar
3. Bräda
Fast prismässigt så blir det ju mest pengar på bräda, bindningar, boots om man inte börjar snåla men viktigast är ju boots ;)

delta sa:
Läs på lite om skillnaden mellan (ungefärligt uttryckt) reverse camber/banana/chillydog/osvosv och vanliga normal camber. Inte för att det går att läsa sig till skillnaden utan det måste man prova sig fram till och bilda sig en egen uppfattning men det är värt för dig att fundera lite på i alla fall med tanke på eventuellt fördelar o nackdelar nu i inlärningsfasen samt senare när du är rutinerad.

Kolla in blue tomato kanske för bräda och bindningar. Boots från affär som skrevs, och det lär väl gå så fort one off exempelvis har in sina vintergrejjer.
Några tips var man kan läsa om reverse chamber osv osv..? :P

linder sa:
Echelon85 sa:
Köpordning:
1. Boots (Testa i butik, beställ inte på nätet utan att testa dem först.)
2. Bindningar
3. Bräda
Fast prismässigt så blir det ju mest pengar på bräda, bindningar, boots om man inte börjar snåla men viktigast är ju boots ;)
Vadå skulle nog mer säga bräda , bindningar/boots. Då bindningarna och bootsen är i typ samma prisklass. Både bootsen och bindningarna kan bli "dyrast" beroende på vad man satsar mest på.

hemhem sa:
delta sa:

Några tips var man kan läsa om reverse chamber osv osv..? :P
Det bästa är nog att gå in på olika tillverkares hemsida och läsa om det där. Men du får ju ta allt med en nypa salt också som du nog förstår=)

Några tips på brädor då? Har kollat runt men det finns ju någorlunda många modeller.. Tex Burton Custom? Hört mycket om den men är den lite overkill för en beginner?
Vill gärna ha en bräda som är mittemellan - inte för jäkla kass billig\"nybörjarbräda\" från något kasst märke och ingen bräda som är jättedyr och är till för eliten. Vill alltså ha en bräda från ett schysst märke och som vem som helst kan åka på, ny åkare till avancerad åkare :)

(mina tankar om vart jag ska åka med den finns i trådstarten)

Tacksam för all hjälp! :D

Jag var nära att skriva "kanske Custom?" tidigare, men sen tänkte jag att det är bäst att inte säga något i min brist på erfarenhet inom allround-divisionen... men eftersom du säger det själv nu så ...varför inte.. kan nog funka bra!

Tillbaka
Topp