Fattar ingenting! (Brädor) Numera löst! =)

davvaer

Ny medlem
Hej, har åkt snowboard i typ 14 år, så jag räknar mig själv till en ganska bra åkare, som i stort sett bara kör park och hopp. (Ej pipe) Har inte åkt aktivt nu på några år, men iom att det lokala skitfjället just nu gjort en rejäl upprustning i form av bra hopp, så har lusten kommit tillbaka rejält..

Nu till mitt delikata problem, har för närvarande två brädor.

Burton Custom 144 och Forum Devun Walsh 153, Burton brädan tycker jag är alldels för mjuk. men kanske hyffsat längdmässigt, Forum brädan tycker jag är för hård, och ganska svårkörd i hopp. (Är typ 168lång själv så den går till ögonen typ) men i övrigt fin o åka på..

Nu vill jag istället köpa en ny bräda i runt 145-148 längd, men det verkar som alla tillverkare endast gör dam/junior/skit budget brädor i dessa längder nuförtiden.. så hjälp med förslag, priset spelar mindre roll, huvudsaken är att den är bra.!!

MVH
David

Senast ändrad:
Några förslag på lite kortare modeller för park.
* Omatic Extr-emo 149. Extr-emo ska tydligen vara en riktigt bra och fet park-bräda.
* Ride Kink 147. Fet och bra parkbräda ifrån en grym tillverkare.
* K2 Anagram 147. Bra och etablerad parkbräda.

Hoppas det kan vara till någon hjälp!

Ride finns att köpa på Stadium. Tror de har rea på dom så dom ligger lågt i pris nu. Kika stadium.se vetja!
Ska du ha K2 så kika på http://www.k2snowboarding.com/dealers så hittar du den butik som ligger närmast dig.
Vet att junkyard säljer Omatic men det hade inte Extremo kvar nu när jag kikade. Maila till sales@omaticsnowboards.com och fråga vilka som säljer i Sverige så får du säkert bra hjälp!

Hoppas det löser sig!

Burton Custom är en sjukt bra bräda och tillräckligt styv för mig, 78 kg, att åka rätt hårt med... Säker på att det är brädan som är knas? Sjukt bra bräda som du kan utvecklas mycket med. Lite kort enligt mig men du vill ju ha en bräda i den längden...?

kan tilägga att customen är från -98 och forumen är typ 2001 eller 2002 typ =)

har nog hänt en del.. jag skyller på brädorna att mina backside sevens blir sketchy =)

Har kollat runt lite nu o verkar som att det är svårt att få tag på dessa brädor i Swe.
Så blir väl till att beställa från USA..

Kan välja Forum Manual , Burton Dominant och Ride Kink till ungefär samma pris..
Vilken skulle ni tagit, kan tilägga att min prioritet ligger på att hoppa o inte så mycket rails o sådant..

Väger cirka 66-68kg o är som sagt 168 lång...

Några bra bindnings rekommendationer?

MVH

Kör Forum eller Ride. Väldigt prisvärt och bra grejjer. Vad gäller bindningar har ju både forum och Ride bindningar också.

Typ Forum Arena eller Ride Beta är riktigt bra bindningar!

Tack för alla förslag.. Lutar faktiskt åt dominanten då den är den kortaste 146 samt att burtons mission bindning verkar okej...

Några fördelar med forums eller rides? förutom att jag vet vissa hatar "burton" =)

MVH

davvaer sa:
Tack för alla förslag.. Lutar faktiskt åt dominanten då den är den kortaste 146 samt att burtons mission bindning verkar okej...

Några fördelar med forums eller rides? förutom att jag vet vissa hatar "burton" =)

MVH
Med risk för att låta lite klychig....
Men de finns faan inte mycke dåliga prylar på marknaden idag.
De finns ingen av märkena som "har råd" med dåliga produkter.

Jag tror det mesta hänger på folks smak å tycke + det faktum att alldeles för många köper "fel" utrustning till ändamålet.
Jag tror stenhårt på att testköra så att var och en får bilda sig en egen uppfattning om grejerna. Eller forum som detta där du, förhoppningsvis hittar ärliga människor som kanske har åkt de modeller man själv inte får möjligheten att testa.

Oj oj oj, va redigt detta blev...Hemsk ledsen, de va inte meningen alls.

Kavasa sa:
davvaer sa:

MVH
Med risk för att låta lite klychig....
Men de finns faan inte mycke dåliga prylar på marknaden idag.
De finns ingen av märkena som "har råd" med dåliga produkter.

Jag tror det mesta hänger på folks smak å tycke + det faktum att alldeles för många köper "fel" utrustning till ändamålet.
Jag tror stenhårt på att testköra så att var och en får bilda sig en egen uppfattning om grejerna. Eller forum som detta där du, förhoppningsvis hittar ärliga människor som kanske har åkt de modeller man själv inte får möjligheten att testa.

Oj oj oj, va redigt detta blev...Hemsk ledsen, de va inte meningen alls.
Eller köp de coolaste grejerna du kan hitta...
Man mår alltid bra om man bara har grejer som man tycker e sjuuukt snygga ;)

Hej igen, köpte en Burton dominant 146, och har nu varit o provkört. Fyfan va den va grym ,sjukt bra pop och perfekt styvhet för mig, tyvärr fanns det inga bindningar att köpa nånstans, så jag kör med mina gamla custom freestyle bidning från -98 typ just nu, Ett par Mission är dock beställda från USA och väntas dyka upp nästa vecka!

Verkligen stor skillnad alltså mot mina gamla brädor,

Tack för all input!

MVH
David

Fint att du är nöjd med brädan! Jag läste den här tråden och råkade göra bort mig. Eftersom jag ändå tänkte köpa nytt nästa år så triggade det mig till att köpa redan nu :-) Ringde och lade undan en Ride DH2 DFC som jag ska hämta efter jobbet. Provas i Åre imorgon :-)

Mvh
Peter

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp