Fattiga studenter till Österrike!

macxe17

Medlem
Tjena! Vi är några fattiga studenter som ska till Österrike! Vi behöver lite hjälp med hur vi ska ta oss dit? Hur gör man så det blir billigast? Ska man ta bil, buss, tåg eller flyg? Finns det typ några "charterresor" dit?
Vi planerar att vara borta i ca 1 vecka!
Mvh Markus

Senast ändrad:
Även en bilresa kan springa iväg i kostnad pga. att ni troligtvis inte kommer få plats många i en bil (beroende på er packning så klart). Får ni plats 4-5 pers i bilen så är jag relativt säker på att ni kan komma undan billigast på detta sättet.

"Charterresor" finns ju även som alternativ men brukar lätt springa iväg i pris om ni inte hittar en väldigt bra deal.

Mitt förslag är att ni hör med resebyråer vad dem tar för endast bussresa T/R och jämför med kostnad av att köra (detta kan ni göra på viamichelin, där ni får en ungefärlig uppfattning om vad det kommer kosta att köra själv).

Sista alternativet är nog att kika på sista minuten resor, något kap här och där kan man alltid hitta.

Lycka till!

Kolla Nortlander på någon vecka som inte är sportlov eller dylikt. Kan få bra deal med buss, boende och liftkort i Bad Gastein om jag inte minns fel.

Nortlander, RollinSnow, Lion Alpin etc brukar ha bra priser om man är lite flexibel med ort och datum! Sen får man ju vad man betalar för... :) Men skidåkningen brukar det inte vara något fel på!

Hej!
Jag och en kompis åker ner med husbil om en vecka, häng på och dela bensinen vettja!
MVH Mats

Har bilat i ett tiotal år till Österrike och vad jag vet är det billigast att köra om man är mer än en i bilen men visst det kan säkert finnas online-erbjudanden ibland.

Det beror väl lite på vart man bor, bor själv numera i södra Sverige. Billigast som jag vet iaf:

Kolla priser och erbjudanden hos färjelinjerna från Trelleborg, Gdeser samt Rödby, billigaste överfarten är inte alltid billigast då bränslet kostar med så ta det i beräkningen. Anmäl er till mailerbjudanden hos färjelinjerna. Fick själv ett kanonerbjudande dagen innan hemresan från Österrike om avresa från Rostock till Trelleborg. Bor ni nära GBG går det nog en linje till Kiel. Skönt att komma fram utvilad till Tyskland med.

Övriga nödvändiga och absolut onödvändiga(?) tips:
Krav på motorvägsmärke (Vignette) i Österrike, ska ni bara en kort bit in från Tyskland kan det vara billigare att köra en mindre väg än att köpa denna, tiodagars är den kortaste giltighetstiden och kostar 8.8 euro. Placeras längst uppe till vänster eller mitten av framrutan.

Kissa på rastplatser, bensinstationer tar ofta betalt för detta :)
Ta med färdiga mackor och vattenflaskor

Kör inte som biltjuvar, det är roligare att komma fram och åka skidor än att sitta i ett räcke, billigare än att låta bogsera och hyra bil dessutom. Ha lika mycket koll bakåt som framåt och använd alltid blinkers vid filbyte (svenskar är rätt kassa på detta). Tanka senast när ni är nere på 1/4 tank, en stau kan vara hur kort eller hur lång som helst.

Ha rätt däcktryck, det sparar bränsle, samt kör inte för fort, drar med mer bränsle

Ha med passen, gränskontroller just nu

Ha med blå delen av reg.bevis

Ha med i bilen
Tyskland: Lag på första hjälpen kit samt böter på att få tom tank, ytterligare en anledning till att tanka i god tid
Österrike: Lag på reflexväst/varselväst, motorvägsmärke (Vignette)

Kan ha missat något men det räcker med annat svammel nu :)

Hur gamla är ni? Hur vana är ni vid långkörning/vinterkörning? Har ni tillgång till en vettig bil? Har ni varit i alperna innan? Kan nån i gänget hjälplig tyska?

Charter är förmodligen inte billigast enbart sett till kostnad, men räknat i tid en kan spara hemmavid (slippa sitta och pussla ihop sin resa själv in i minsta detalj) och att det blir lättare att få hjälp om något skiter sig när ni väl är i alperna (skador, krångel med boende, sjukdom osv) kan det ändå vara värt en högre kostnad. Och oavsett om ni flyger eller åker buss är det gött att slippa tänka på att orka köra hem efter en veckas intensiv skidåkning och (gissar jag baserat på att ni är studenter) fest.

Jag skulle säga att bil är svinbra om ni är ett gäng seriösa puderjägare/topptursfantaster som vill få ut maximalt av något av de stora kombiliftkorten som finns i vissa regioner i alperna (och ni bor typ i Skåne/söder om Göteborg). Men om inte så är fallet och ni ska vara borta en vecka? Låt alla vila på vägen dit och hem oavsett färdmedel, och huruvida ni väljer charter eller pusslar själva. Troligtvis kommer ni ändå inte behöva bilen när ni väl är på orten – man slipper leta parkeringsplats varje morgon om man åker skidbuss.

Jag och två polare sitter också och letar inför påsken. Bussresa till Bad Gastein med boende på Club TNT, deras 2 stjärniga hotell med våningssängar. Då kan man komma undan för 4.2k för buss, boende, halv pension och liftkort.

Aggelito sa:
Jag och två polare sitter också och letar inför påsken. Bussresa till Bad Gastein med boende på Club TNT, deras 2 stjärniga hotell med våningssängar. Då kan man komma undan för 4.2k för buss, boende, halv pension och liftkort.
Om du inte ska festa bort veckan så bör du undvika Club TNT, nattklubb i källaren som spelar musik hela nätterna. Svinkallt på rummen vilket gör att ingenting torkar till dagen efter. Dock helt okej käk (halv pension).

psoon94 sa:
Aggelito sa:
Om du inte ska festa bort veckan så bör du undvika Club TNT, nattklubb i källaren som spelar musik hela nätterna. Svinkallt på rummen vilket gör att ingenting torkar till dagen efter. Dock helt okej käk (halv pension).
Är det såpass illa alltså?

Var i BG förra vintern och bodde på Haus lothringen, toppen boende f.ö men då busstiderna var ganska kaos så köpte vi till liftkort även avresedagen och köpte sedan dusch möjlighet på TNT. Verkade ju inte vara särskilt hög standard men är det så illa att man verkligen borde undvika det?

Håller på att förvärvar ett hus strax utanför st anton, Lech & Schruns, plats för 6-8 personer (separata sovrum med gemensamt kök - vardagsrum.
men lär spendera sommaren för lite fix men tills nästa säsong är tanken att det ska vara färdigt, då kan jag erbjuda billigt boende iaf för er skidfantaster!

Då jag själv lika gärna spenderar 4 v för fiske och cykling i ovannämnda område på sommrarna som några veckors skidåkning så kommer vi nog endast vara där runt jul/nyår, annars blir hela huset tomt övriga perioder.

Vi flyger alltid till Innsbruck och därifrån till Lech & st anton. men blir nog bil i framtiden för kiddsen ska väll med:-/

så billigast är samåka med bil och sedan prioritera bort ski in/out

Aggelito sa:
psoon94 sa:
Aggelito sa:

Var i BG förra vintern och bodde på Haus lothringen, toppen boende f.ö men då busstiderna var ganska kaos så köpte vi till liftkort även avresedagen och köpte sedan dusch möjlighet på TNT. Verkade ju inte vara särskilt hög standard men är det så illa att man verkligen borde undvika det?
För tre år sedan var det definitivt så illa. Reste med Rollin Snow och snittade väl tre timmars sömn per natt, oavsett när jag släckte lampan. Värst var när jag vaknade mitt i natten av att två reseledare bestämt sig för att styra efterfest på vårt rum (alla vi som bodde där sov) och kom instormande genom vår låsta dörr med 20 andra partyprissar och dansade och söp i någon timme. Dock var det en sjukt rolig vecka, men är skidåkningen prio 1 skulle jag se mig om efter ett annat boende.

Cbez sa:
Aggelito sa:
psoon94 sa:

För tre år sedan var det definitivt så illa. Reste med Rollin Snow och snittade väl tre timmars sömn per natt, oavsett när jag släckte lampan. Värst var när jag vaknade mitt i natten av att två reseledare bestämt sig för att styra efterfest på vårt rum (alla vi som bodde där sov) och kom instormande genom vår låsta dörr med 20 andra partyprissar och dansade och söp i någon timme. Dock var det en sjukt rolig vecka, men är skidåkningen prio 1 skulle jag se mig om efter ett annat boende.
Sjukaste jag hört

Aggelito sa:
Cbez sa:
Aggelito sa:

Sjukaste jag hört
Haha, ja jag trodde att jag drömt det när jag vaknade, men vårt golv vittnade om att så tydligen inte var fallet... Det bästa med historien är att samma reseledare bett oss vara tysta tidigare under kvällen (vid 23-tiden någon gång) så att de andra gästerna kunde sova.

Tillbaka
Topp