Favoritskidor efter årets skidtest i Engelberg.

talgdank

Medlem
1:Dps Lotus 120 Spoon (etta i år igen)
2:Dps Wailer 112 RPC (tvåa i år igen)
3:extrem project opinion 118 (känndes som K2 annex 118)

För att göra tråden lite mer relevant för oss som inte är exakt som dig kanske det hade varit på sin plats med din längd och vikt, testad skidlängd, hur du gillar att åka och varför du väljer de skidorna. Dessutom kan det ju vara intressant att veta vad du gillade mindre och varför.

Eller med andra ord, mätta min nyfikenhet!

Förutom att jag instämmer med Alfakrull i sin kommentar tänkte jag bara tillägga att jag förvisso inte vet hur annex 118 och sideseth jämför med varandra, men opinion 118 och sideseth tycker jag är två skidor med rätt stor skillnad i karaktär...

RPC pure (12/13 tror jag)har jag åkt på olika typer av snö och den är grym i pist och puder. Lätt, kvick, flyter bra. Däremot räckte mina gamla 80kg inte till i uppkörd stökigare snö när jag började bli trött. Upplevde tailen för styv och hade problem att få ner farten. En lite mjukare tail så skulle jag bli intresserad igen.
Hur skulle du jämföra opinion och RPC när förhållandena blir lite svårare?
Har inte testat Opinion eller lotus 120.

Följdfrågor: Hur var snöläget under testen, och vilken skida åker du vanligtvis på?

I år var det lite snö men inte isigt.Piståkning.
Förra året var det puder.
DPS Lotus 120 Spoon är den jag har idag.
Tidigare var Salomon el Dictator och Nordica Helldorado.

Alfakrull sa:
För att göra tråden lite mer relevant för oss som inte är exakt som dig kanske det hade varit på sin plats med din längd och vikt, testad skidlängd, hur du gillar att åka och varför du väljer de skidorna. Dessutom kan det ju vara intressant att veta vad du gillade mindre och varför.

Eller med andra ord, mätta min nyfikenhet!
181 cm,95 kg,155 kg i knäböj.
åker bara offpist.
Kass på att åka med skär.Så fort som möjligt och håll emot med alla muskelfibrer.
Jag gillade inget mindre med skidorna.Dps har mindre vikt och därför lite lättare att åka på.De gör mig lite bättre.
Opinion är en bra och prisvärd skida men jag tyckte DPS var lite lättare att åka på.

Jag är dålig på att prata skidor.

torax sa:
RPC pure (12/13 tror jag)har jag åkt på olika typer av snö och den är grym i pist och puder. Lätt, kvick, flyter bra. Däremot räckte mina gamla 80kg inte till i uppkörd stökigare snö när jag började bli trött. Upplevde tailen för styv och hade problem att få ner farten. En lite mjukare tail så skulle jag bli intresserad igen.
Hur skulle du jämföra opinion och RPC när förhållandena blir lite svårare?
Har inte testat Opinion eller lotus 120.
RPC har jag lekt med bindningens monteringspunkt på en gång för den hookade lite.Testa det nästa gång du provar den.

Rpc är rappare att svänga men den är ju också dubbelt så dyr.

Du föredrar alltså DPS mot dina tidigare lite köttigare skidor även i uppkört och stökig snö?
Jag hade ett par RPC och de går kanon i de flesta fören, men om jag får välja så åker jag hellre utför på ett par tyngre skidor med metall i. Som pudertur-skida däremot funkar de kanon :-)

Tillbaka
Topp