Felmonterade Völkl Karma

henryk

Ny medlem
Felmonterade Völkl Karma
Jag hade bett att få skidorna freeride monterade. När kommer hem upptäcker jag att skidorna är monterade så att markering på pjäxa hamnar nästan vid det främre strecket på skidan märkt FS. Jag ville ju ha dom närmare det bakre FR. Kör enbart i freeride ej i park eller liknande. Det skiljer ju ändå 4 cm mellan FS och FR markering. Hur viktigt är detta, är det värt att knalla tillbaks?

Felmonterade Völkl Karma
Skulle aldrig ta emot ett par skidor som var fel monterade. 4 cm är mycket mycket fel. Eftersom du inte åker någon park så ska dom vara FR monterad och inte FS monterad...
Åk tillbaka och begär ett par nya skidor...

peace

Felmonterade Völkl Karma
Du har gett dem pengar för en tjänst. Du litade på att de skulle göra den tjänsten bäst genom att inte välja någon annan och klarar de inte den tjänsten du betalt för skall du ha ersättning, punkt.

Felmonterade Völkl Karma
Ja att bara flytta bindningen utan ersättning är inte ok. Om dom flyttar dom så ska du ha ekonomisk kompensation.

Felmonterade Völkl Karma
en liknade sak hände mej med mina 1080 .... men det berodde på ett missförstånd med försäljaren...vi hade inte samma uppfattning om vad freeride montering innebar.

gå tillbaka och reklamera.

Felmonterade Völkl Karma
kommer ann på hur mycket du åker pär år. tror inte att du känner nån skilnad.
markerningen ifram är inte balanserad om du legger fingeren under den. skidan väger fortfarande mest ifram. det gjör att skidan blir lättåkt, som tex. damskidor. och om du är innsatt i det, så vet du att dom flesta damsidorna är sjönare enn härrskidorna, på grun att dom e monterade närmare balans pungtet.

Felmonterade Völkl Karma
men dom har gort ett fel, men d e påstan mot påstan, hoppas bare dom e chysta där du köpte dom.

Felmonterade Völkl Karma
johanlunde sa:
...skidan väger fortfarande mest ifram. det gjör att skidan blir lättåkt, som tex. damskidor. och om du är innsatt i det, så vet du att dom flesta damsidorna är sjönare enn härrskidorna, på grun att dom e monterade närmare balans pungtet.
Kan detta verkligen stämma? Låter mycket tveksamt. Kan Hasse, Glisseur, MnO eller någon annan av alla dom med stor (och rätt) kunskap inom området bekräfta detta?

Felmonterade Völkl Karma
Du ska gå tillbaka och kräva en ny skida med ny montering. Enligt LAG så kan dom inte ge dig samma skida med gamla hål även om dom fyller dom.
Du ska ha en NY skida med NY montering, utan problem!

Det ska du ha, och det kommer du få om du går tillbaka!

Felmonterade Völkl Karma
JockeSki sa:
johanlunde sa:
...skidan väger fortfarande mest ifram. det gjör att skidan blir lättåkt, som tex. damskidor. och om du är innsatt i det, så vet du att dom flesta damsidorna är sjönare enn härrskidorna, på grun att dom e monterade närmare balans pungtet.
Kan detta verkligen stämma? Låter mycket tveksamt. Kan Hasse, Glisseur, MnO eller någon annan av alla dom med stor (och rätt) kunskap inom området bekräfta detta?
japp om man kollar generellt är tjej/dam skidor oftast mer frammonterade än herr/kill skidor. Men när de kommer till karma och andra twintips är monteringen oftast framflyttad så de motsvarar en tjej/dam montering. Det man vinner på att ha en fram montrad skida är att de är lättare att komma in i svängen och du får en lite livligare skida. Sen har detta att göra med att Tjejer/damer oftast har mindre förtter och för att få tyngden över sweet spot så är dom något framflyttade. Och när de gäller twintips att få en bättre balans i skidan.

Men när man kommer till att killen har fått sina skidor helt felmonterade så är de klart att han ska gå och få de fixat.

Sorry att jag sväva ut ur tråden en aningens.
Kalle

Felmonterade Völkl Karma
Vill gärna veta vad var du handlade nånstans.
Såg att du bodde i bromma och det är ju inte jätte långt från där jag bor presic.

Felmonterade Völkl Karma
henryk sa:
Jag hade bett att få skidorna freeride monterade. När kommer hem upptäcker jag att skidorna är monterade så att markering på pjäxa hamnar nästan vid det främre strecket på skidan märkt FS. Jag ville ju ha dom närmare det bakre FR. Kör enbart i freeride ej i park eller liknande. Det skiljer ju ändå 4 cm mellan FS och FR markering. Hur viktigt är detta, är det värt att knalla tillbaks?
Du ska ha nya saker! inte acceptera, viktigt!

bor också i bromma är liksom alla andra jättenyfiken på vad det var för amatörer?

Felmonterade Völkl Karma
Det här är inte på något sätt ett ovanligt problem. Det är snarare ytterst vanligt att butiker gör fel när det gäller monteringar, speciellt i uppgifter av lite speciell art. Om man kan kalla en vanlig twintipmontering för "speciell art" låter jag vara osagt, men det tillför onekligen en potentiell felkälla iom möjligheten att välja olika monteringspunkter.

Den juridiska frågan är solklar, precis som BigAir säger. Du ingår vid inlämningen av skidorna ett avtal med butiken/verkstaden enligt konsumenttjänstlagen. Lagen ger konsumenten ett stark position i ett fall av aktuell typ och det är faktiskt få som vet hur mycket rättigheter och skyldigheter som konsumenten respektive näringsidkaren faktiskt har. Här är några utdrag ur lagtexten som är användbara som referens för dig:

4 § Näringsidkaren skall utföra tjänsten fackmässigt. Han skall vidare med tillbörlig omsorg ta till vara konsumentens intressen och samråda med denne i den utsträckning som det behövs och är möjligt.

9 § Tjänsten skall anses felaktig, om resultatet avviker från
1. vad konsumenten med hänsyn till 4 § har rätt att kräva, även om avvikelsen beror på en olyckshändelse eller därmed jämförlig händelse.
...

Ur 32 § Näringsidkaren är i övrigt skyldig att ersätta skada som tillfogas konsumenten, om skadan har vållats genom försummelse på näringsidkarens sida.
...

Du kan kräva en ny skida och en ny montering. Ett problem som kan uppstå är om du inte har köpt skidan i den felmonterande butiken. Då kan kostnaden för ett utbyte möjligen tolkas som orimligt stor i förhållande till priset på den utförda tjänsten.

Det finns en anledning till att flera stora butiker numera tar 500kr för montering om man inte har köpt skidan i samma butik. Risken att göra fel är helt enkelt för stor och när det kommer fler och fler tyskimporterade skidor vill inte butikerna ta den smällen.

------

Ser man på saken ur ett rent monteringstekniskt perspektiv är det en sak som sticker mig i ögonen. Du säger att "markering på pjäxa(n) hamnar nästan vid det främre strecket på skidan märkt FS" och sedan att det är 4cm mellan FS och FR-märkena. Jag tolkar det som att pjäxan sitter ca 3cm för långt fram. Just 3 cm är ett klart olämpligt mått i sammanhanget, eftersom det då i flera fall inte är möjligt att montera bindningen på den initialt önskade positionen.

Tex Salomons 4/4- och 4/5-hålbilder (4/4=S810, S912, S914mfl, 4/5=S914Lab, 916, 997Eq mfl) har 30mm mellan hålparen på tådelen och du kan då INTE flytta bindningen till en position som ligger mellan 22 och 38mm bakom den nuvarande placeringen (hålcenter till hålcenter). Anledningen är naturligtvis att det krävs ett avstånd av dubbla håldiametern (center-center), dvs en håldiameter orört gods, mellan gamla och nya hål för att hållfastheten inte ska bli lidande.

Andra bindningsmärken har andra kritiska intervaller för ommontering och du bör definitivt kolla upp saken på den bindning du har. Går det inte att montera på FR-märket har du ett kraftfullt och sakligt argument när du kräver nya skidor.

/MnO

Senast ändrad:
Felmonterade Völkl Karma
Tack alla som svarat, går tillbaks till butiken så går det säkert att lösa. Lite kul att höra vad som tycks om en sån här grej... Rätt gissat MNO, skidorna är inte köpta i butiken vilket ev gör det hela lite knepigt... Nu får jag ge butiken möjlighet att rätta till det hela så får vi se hur det går!
/henryk

Felmonterade Völkl Karma
Typiskt Conrad ;) Lita aldrig på en tysk i mustasch eller hur det stavas.. EFTERFEST!!!!

Felmonterade Völkl Karma
ozthojvel sa:
Du får låta conrad montera, tro mig, han kan det också ;)
Icke att han kan. Minns du inte vad som hände me Tjakkies lagg? Hans främre bindning lossnade lite sporadiskt efter en 3meters. I butiken som han fråga om hjälp i sa dom att dom inte hade limmat i hålet, utan bara skruvat i. Typ. Han fick iofs sprillans nya skidor utan kostnad efter det :)

Felmonterade Völkl Karma
Hasse sa:
Typiskt Conrad ;) Lita aldrig på en tysk i mustasch eller hur det stavas.. EFTERFEST!!!!
Nu får du ta å sluta att yra i nattmössan Hasse, det va ju inte conrad som hade monterat?!

Nenne sa:
Icke att han kan. Minns du inte vad som hände me Tjakkies lagg? Hans främre bindning lossnade lite sporadiskt efter en 3meters. I butiken som han fråga om hjälp i sa dom att dom inte hade limmat i hålet, utan bara skruvat i. Typ. Han fick iofs sprillans nya skidor utan kostnad efter det :)
Även solen har sina fläckar, men dessa åtgärdar han alltid på ett generöst sett.

Felmonterade Völkl Karma
MEN VAD I HELVETE! Jag säljer och monterar skidor själv och blir så jävla förbannad när jag hör om butiker som säljer prylar men uppenberligen skiter i om allting blir som kunden vill ha det! Död åt skidbutiker med dålig service!

Felmonterade Völkl Karma
Precis Nenne, finns det där fallet med Tjakkies lagg. Men det finns mer, en vän till mig fick för små skistoppers monterade på sina lagg köpta ifrån Conrad.

Felmonterade Völkl Karma
Dags att avsluta denna tråd med en eloge till ALPINT!
Kom in med skidorna, som blir igenkända, blir direkt hänvisad till rätt person, som utan att blinka konstaterar att monteringen blivit fel, ber om ursäkt, tar ett par nya lagg av årets modell och gör om monteringen. (Byter allså in min fiolårsmodell).
Vill tacka för ett jättetrevligt och korrekt bemötande!

Kommer givetvis ännu mer att fortsätta handla/hyra hos ALPINT! (Nu vet jag inte om dom behöver någon reklam, med tanke på allt folk i butiken, men iallafall)
/henryk

Felmonterade Völkl Karma
Bra jobb av Alpint, bara för att de var så schyssta så bestämde jag mig nyss för att låta de förse mig med min offciella skidrygga för året... Dock är det fortfarande inte bestämt om det blir Osprey 26 eller Black Diamond 22/32. De propsade på Ospreyen, vilken var riktigt skön, men BD-ryggan går ju att få med Avalung vilket inte är helt fel, ifall att... 500:- extra är ingenting om det kan gälla livet. Kanske även blir ett par nya linser också, vi får se.

Riktigt sportsligt och schysst av dem att bara be om ursäkt och direkt motera upp ett par nya! Eloge var ordet!

Felmonterade Völkl Karma
Mycket proffesionellt och imponerande av ALPINT. Besökte själv butiken för drygt en månad sedan och det är absolut min skidbutik nr.1! Personalen är den bästa som finns ;) Stor eloge till alla er på Alpint!

Felmonterade Völkl Karma
myrshlok sa:
stäm dom om du inte får helt nya rätt monterade !
MEN FÖR I HELVETE!!!!!! NU ÄR JAG RIKTIGT JÄVLA FÖRBANNAD!!! KAN DU INTE LÄSA TRÅDEN SÅ BEHÖVER DU INTE SVARA HELLER!!!!! HÅLL KÄFTEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

ps. nu fick jag pms igen. han har ju redan fått nya skidor. är du inte läskunnig?

Senast ändrad:
Felmonterade Völkl Karma
JockeSki sa:
Mycket proffesionellt och imponerande av ALPINT. Besökte själv butiken för drygt en månad sedan och det är absolut min skidbutik nr.1! Personalen är den bästa som finns ;) Stor eloge till alla er på Alpint!
Det är grymt !
Sjukt nice personal, alla borde besöka.

Felmonterade Völkl Karma
Iom att vi ska hylla alpint så får jag med göra det. Första butiken jag någonsin handlat när man kommer fram till kassan å de säger "Va står det på prislappen, 350, ja då säger vi 300". Å då var det en mössa de gjorde så på!

Riktigt genomtrevlig personal, i en butik med allt man behöver. Handla!

Tillbaka
Topp