Bootcenter precis på mitten av skidan rent längdmässigt är sjukt långt fram. De allra flesta skulle uppfatta det som att pjäxan sitter klart framför mitten med en sådan montering. Det är ytterst få som man ser i backen som verkligen har bindningen där jämfört med hur ofta det diskuteras. Mät hur lång skidan är tip till tail och sätt sedan i pjäxan och mät hur långt det är från tailen till mittmärket på pjäxan. Det vore intressant att höra lite mer exakta mått.
-----------------------------------------------------
Jag passar på att framföra en undran:
Hur många av er jibbers som snackar om mittmontering menar egentligen MITTmontering, och hur många menar JIBBmontering? Med mittmontering menar jag här att enligt ovan verkligen sätta bootcenter på mitten av skidan, alltså tex exakt 85cm från tailen på en 170cm skida. Med jibbmontering syftar jag på att pjäxan monteras på det främre märket om det finns en markering för freestyle/modern och en för freeride/traditional, alternativt att sätta bindningen något framför det rekommenderade märket, men ändå inte i närheten av den reella mitten på skidan.
Så till alla jibbers där ute... Jag vill genomföra en ytterst ovetenskaplig undersökning. Vad anser ni att en mittmontering innebär? Jag vill inte kapa den här tråden, så jag startar en ny tråd med en omröstning. Var god svara i den istället för här (när det gäller min fråga alltså).