Felskär

tweakparty

Ny medlem
Felskär
Hej!

Jag har inte åkt snowboard så länge och jag undrar över en sak...

När jag åker snowboard och jag ska skaffa mer fart, t.ex. när man ska på ett gupp.. ¨
Då åker jag med brädan flack och då får jag felskär. Är det någon som har ett tips på hur man ska göra för att inte få felskär när man ska åka flackt?

Eller SKA man åka flackt överhuvudtaget öfr att få fart??

Felskär
Fick också mycket felskär när jag började åka, speciellt när man inte svänger precis som du sa.
Jag kommer ihåg att jag började använda mig av carvingsvängar när jag skulle åka rakt ner i baken. Det betyder att du antingen pressar främmre benet frammåt för att svänga med magen in åt backen och bakåt för ryggen...
Trixet e att pressa så lätt att du inte svänger mer än marginellt men ändå känner kontrollen av att ha lite mer vikt på ena sidan av brädan än den andra.
Usch vilken dålig förklaring... men hoppas du kan få lite hjälp av den =)

Felskär
det är en vanlig barnsjukdom som endast drabbar nybörjare (och möjligen snorfulla svenskar som kommer från en afterski mitt i backen), som tur är går det över av sig själv och du behöver inte göra speciellt mycket..

några tips på vägen
- fäst inte blicken 10cm framför brädan, plocka fram gymnastiklärarens råd och håll blicken långt framför dig så får du bättre balans
- böj lite på knäna när du åker
- kör i backens fallriktning när du inte ligger på skär

du ska se att det går över på någon vecka, lycka till

Felskär
Om brädan fladdrar och är orolig när du åker på plant på den kan du om det är en ny bräda ta ett bryne och ta bort lite av skärpan på kanterna där brädan är som bredast vid nos och tail..

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp