Fernie 2012-2013

katti_e

Ny medlem
Fernie 2012-2013
Dags att starta en tråd för Fernie säsongen 12/13.

Jag har investerat i ett säsongskort och nu ska jag bara ta mig dit och försöka hitta boende och jobb innan dess.

Någon mer som är inne på samma bana som kanske vill dela boende?

/Katrin

Fernie 2012-2013
Hey!

Vi är 2 killar på 23 vintrar som har planer på att säsonga i Fernie 12/13.
Vi landar i vancouver 30dec och stannar där över nyår till den 2-3 jan för att införskaffa oss bil och diverse utrustning.
Då ingen av oss söker visum är det bara boende vi är ute efter!
Har kikat lite på http://fernie.com/community/viewforum.php?f=4&sid=d46a251a00022babd54ea9f5f826c680 Updaterar oss kontinuerligt. Större hus/Fler personer = billigare hyra! Så om du söker roomates är du varmt välkommen att höra av dig.

//Alex & Patrik

Fernie 2012-2013
Tjena! Vi är fyra glada själar från Göteborg som tänkte dra ner i början av Januari och stanna 2-3 månader! Letar boende för fullt men har inte hittat någon fullträff. Någon som har varit där tidigare? Vi som drar har gjort en eller två säsonger tidigare och då vart i spritbummarnas paradis Bad Gastein. Ska bli fett att pröva Kanada!

Vi ses där kamrater!

Fernie 2012-2013
Vi är ett litet gäng på 5-7 pers som åker 3 månader från och med 27 december ungefär. Ska bli sjukt nice!
Jag från Uppsala, resten från andra delar av sverige. Någon mer Uppsalabo som ska till Fernie?

Senast ändrad:
Fernie 2012-2013
Hi Everyone,

Ville bare lige opdatere med, at jeg arbejder i Canada. Jeg arbejder for 3 foreskellige resorts i Banff området, og de mangler stadig meget arbejdskraft, og har spurgt om jeg kan skaffe flere til vinter sæsonen 12/13, hvis det skulle interessere nogen frem for at tage til Fernie.. Vores 3 resorts hedder, Sunshine Village, Lake Louise og Norquay.
Så skriv endeligt, hvis i kunne være interesseret i et mountain job i Canada..

Det er muligt at ansøge om følgende stillinger:
• Billetsalg
• Bus guides
• Pedel og Parkerings hjælp
• Butiksassistent
• Restaurant: Kok, tjener, køkkenmedarbejder mm.
• Hotel
• Gondol- og Lift operatør
• Børnehave-, Ski- og snowboard instruktører
• Ski- og snowboard udlejningen

Fernie 2012-2013
Hallå där!
Tänkte också försöka hitta mig ett jobb i Fernie och delar gärna boende med lite skönt folk!

Fernie 2012-2013
Hej!
Jag är inne på precis samma bana, har börjat söka work holiday visa nu. så fort det har gått vägen är jag redo, har tänkt sticka i början på november. Hört att det ska vara lättas att söka jobb då, eftersom det är innan högsäsong!

Fernie 2012-2013
Hej!
Jag heter Martina och ska dra till Fernie snart och är sjukt peppad! Jag åker själv och är det någon som har ett extra rum att fylla i ett hus så är jag intresserad! Kan ha ett boende där jag kan bo själv, men vore ju nice att bo med ett gott gäng! Hör av er vettja.
ses där!

Fernie 2012-2013
Hallå där! igen..
Jag åker också själv som det ser ut nu, så styr gärna ihop nått boende!
Tänkte dra från Göteborg i början November och förhoppningsvis hitta mig nått litet jobb.. Någon/några som har lust att mötas upp och lösa boende och sånt? Hade ju varit sjukt kul om man var ett gött gäng i ett stort hus!
Hör av er om ni har plats ledig eller vill försöka styra nått!

Ha de gött!

Fernie 2012-2013
Oj, den här tråden tog fart. Jag har missat att logga in här på ett tag...

Så, jag reser runt i Kanada just nu men åker till Fernie i mitten av oktober för att sitta hund- och husvakt i en och en halv månad. Så under den tiden tänkte jag söka boende och jobb. Om jag ordnar nåt ställe under den här tiden - hur många är på att dela?

Fernie 2012-2013
Hej!
Jag har tänkt jobba och åka skidor i Fernie från slutet av november till april, och är intresserad av att dela boende! :)

Fernie 2012-2013
Later ju inte som att det har kommer vara nagra problem. Sa jag kommer att fixa nat fran slutet av nov/borjan av dec, men som sagt kommer fixa detta i oktober. Lar losa sig, men om nagon maste veta just nu och planera i forvag (jag funkar inte sa...) sa borja kolla sjalv. :)

Ni som verkligen ar intresserade kan val slanga ivag ett mail till mig;
katrin.ericsson@hotmail.com

Fernie 2012-2013
Tjabba!

Jag och min polare är också otroligt sugna på Fernie nu i vinter. Vi hade tänkt oss att åka från slutet på december och stanna så länge snön ligger kvar. Så om det är någon som har något schysst boende men behöver två personer till är det bara att höra av er! Datumet för avresa är rätt flexibelt ifall vi hittar något bra boende. Vi är båda 20 år och från Uppsala och vi hade inte tänkt jobba där.

/Henrik

Fernie 2012-2013
Hej alla lyckliga människor som planerar en tur till Fernie i vinter!

Har fått uppdrag av mina mycket trevliga och bra tidigare rumskamrater att posta en liten annons här gällande boende. Det är mina vänner Carly och Christopher, båda locals, som har ett rum över för den som känner sig manad. Här är lite info från dem:

Room for rent in Fernie, BC, Canada. $500 per month including utilities. One block from ski hill hitch hiking spot (perfect for those without a vehicle). Large yard with bonfire pit. Must like dogs. For more information please email carlylafortune@gmail.com or phone 250-423-0341

Maila Carly om ni är intresserade!
Hoppas ni får en fantastisk säsong!
/Signe

Fernie 2012-2013
lisa_gran sa:
Jag styr gärna ihop nått boende ! åker ev den 2 november från arlanda :D
Andra november! Ar det bra att börja aka redan da? Jag kan aka tidigast den 14 November. Har inte helt bestämt vart jag aker än. Men är intresserad av att dela boende. Bil verkar det ocksa som att det är bra att ha.

Fernie 2012-2013
Hej!

Funderar också på att dra iväg till Fernie, någon gång ganska direkt efter nyår och stanna drygt två månader. Som det ser ut nu är jag själv men skulle gärna vilja hitta någon/några kompanjoner! Har noll koll på hur allt går till med att fixa boende o.s.v. dock så någon som vet var man kan få lite bra info om sånt?

Fernie 2012-2013
Skall åka till Fernie i några dagar i januari (15-21) men behöver gärna lite tips på hur man tar sig dit bäst.
Köpa eller hyra bil är inte o tänka på. Kollat på shuttle service men så förbannat dyrt.. jaja de löser sig.

Sen är det alltid trevligt med åkpolare så man inte åker vilse i pudret! :)
Hur ligger raging elk hostel till i byn/staden?
Hur e tillgången till skidbussar från byn till backarna?

Fernie 2012-2013
Daniel.
Det finns Greyhound, men de är väl sådär trevliga. Annars kan du lägga ut en annons på Ourfernie.com (där läggs också de flesta annonser ut om boende, AHermansson) eller allmänt kolla om någon ska köra från/till Calgary (för det är där du landar eller?).

Raging elk ligger bra till. Någon minuts gångavstånd till huvudgatan.
Det ska gå en shuttlebuss till backen 8 gånger om dagen för 3 $...

Fernie 2012-2013
Greyhound är inte direkt skitkasst. Själva bussresan går till och känns ungefär precis lika som den skulle göra hemma i Sverige, bussen har säten, en toa, en chaufför (som ibland stannar lite här och där så att man kan stasha upp med fika, ingen garanti dock) och ett gäng andra passagerare. Ibland fler och ibland färre.. Vad som skulle vara så kasst fattar jag inte, det är inte världens mest exklusiva sätt att resa på men det är inte direkt värre än att åka buss i Sverige..

Att ta shuttle till backen är dock rätt kasst, den tar tid, det är folk, skidor/snowboards ramlar av och ja det är helt enkelt bara jävligt lite bang for the buck. Traska över bron mot west fernie och ställ dig vid hitching post (metallstolpen typ direkt efter bron, omöjlig att missa) Jag åkte shuttlen en gång förra vintern och insåg att det var ett av dom sämre besluten jag någonsin tagit när det gäller att transportera sig till ett berg. När man ska ner från berget knatar man bara ner på parkeringen en bit nedanför mountain pantry och sticker ut tummen!

Fernie 2012-2013
Tyckte inte heller greyhound var några större problem! Det sämsta var väl att det tog en jävla tid och att jag kom fram till Fernie runt 4 på morgonen.. Chauffören var till och med så snäll att han körde mig hela vägen till Raging elk! Annars stannar Bussen lite off om jag fattat det rätt..

Fernie 2012-2013
Hallå där,

Gled in i Fernie för bara några dagar sedan och gillar det skarpt! Har redan fått känna på puder, kanske lite för mycket till och med då en av mina skidor försvann i lössnön :(

Har frågat runt efter en metalldetektor men utan någon framgång (runt skidbyn) och undrar om någon av er som känner staden lite bättre kanske har en aning om var man kan skaffa fram en? Känns lite tråkigt att åka på de smala extraskidorna resten av tiden.

Fernie 2012-2013
har inte sett till nån här men har du kollat med skidpatrullen? Finns det tillgång till nån så borde ju dom ha koll.. Såg att skidpatrullen använde en i kicking horse här om dan.. Men det hjälper ju lagom mycket här och nu.
Hoppas du hittar den!

Fernie 2012-2013
Schyst som fan med snabba svar! Var rädd att tråden var rätt så stendöd. Yes, har varit hos skidpatrullen och de hade konstigt nog ingen. Det kan ju knappast bara hänt mig det här :/. Frågade hos guest service och affärerna vid liftarna också men de skickade bara runt mig mellan varandra.

Och att hyra är nog inget alternativ då det antagligen blir en alldeles för saftig nota för lilla mig. Stannar nämligen i ca 30 dagar till.

Tack ändå hörni!

Tillbaka
Topp