Fernie bra/dåligt?

Johan_August

Ny medlem
Fernie bra/dåligt?
Funderar på fernie. Nackdelar o fördelar mottages gärna! Åkningen om man jämför med alperna, öppna ytor, skog m.m.

Bockar o tackar/Johan
 
Senast ändrad:
Fernie bra/dåligt?
Godmorgon. Kika gärna runt i tidigare trådar om Fernie. Det finns en hel del som tidigare svarat om Fernie och de ger dej en bra bild som kommer att komplettera de som ger dej tips här. Dock är jämförelsen lite haltande eftersom jämförelsen är hela alperna med en skidort i nordamerika. Kort om Fernie: Mindre ytor (mer skogsåkning, jag gillar skogsåkning) mindre skidområde, mycket mer snö! torrare snö, talar engelska (ett språk jag kan mycket mer än tyska, franska eller italienska). Du lär även träffa många svenska i Fernie. I ett mindre område har jag mer koll på vart jag är när jag åker offpist än i ett större som kan kräva mer rekognosering så att man inte hamnar i en "återvändsgränd" med klippor framför och nedanför sej (eller guide den första dagen för att få koll på området). Hur lång tid kommer du i så fall vara där? Det finns flera trevliga orter i BC (och AB för den delen också). http://www.ski-guide.com/

Lycka till,
 
Fernie bra/dåligt?
Blir där typ 3 mån isåfall jan-mars. Vet att jämförelsen är lite haltande, men på ett ungefär...det är ju trots allt oftast mer åkning ovanför trädgränsen i alperna.
 
Fernie bra/dåligt?
Fernie är klockrent. Mycket knallning men man måste alltid knalla för daff-daff, de som säger annat ljuger. Bra möjligheter att knata ut och bygga enorma kickers oxo samt att det finns en hel del sköna sport för det i systemet med 20m air utan att trycka ifårn. Man blir inte missnöjd med Fernie
 

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp