Fernie eller Whistler?

Fernie eller Whistler?
Skidåkningen i Fernie är oslagbar. Snön är torrare och det är mindre folk. Byn eller hålan är dock dödstrist. Det beror helt och hållet på vad du är ute efter

Själv älskar jag Whistler både för att skidåkningen är bra och det finns möjligheter för andra aktiviteter. Man skall dock ha pengar. Jag har familj och det passar utmärkt i Whistler som har en jättebra skidskola ,bra restauranger och högklassigt boende. Men som sagt, det kostar.

Fernie eller Whistler?
Whistler!
Fernie är mycket mindre och den nya liften har gjort att halva systemet blir uppåkt på nolltid. Fishbowl är det enda liftnära som finns kvar.

Whistler har allt! Allt ifrån lössnö till bra liftnära brantåkning. Grym puckel och ett bra jib-område. Glaciär etc etc. Varför tror du att de brukar ha Canadian Extreme Championship, WC i puckel, WC i störtlopp etc i Whistler.
Ok, snön är inte riktikt lika lätt som i Fernie. Men Whistler har faktiskt mer snö/år i genomsnitt!
(ca 10,5 m/år jmf Fernie ca 8,5 m)

Fernie eller Whistler?
Hmm enligt senaste mätningarna från förra året så fick Fernie 13.5m och whistler 18.7 m snö
Tänk på att detta enbart är per säsong!!!!

Men vad är det för fel på ett snöfattigt Svea...

Fernie eller Whistler?
HEJSAN ar just nu i canada och det ar grymt lte sno sa det ar vart att kolla upp innan du aker vi drar till fernie i morgon och forsoka att hitta lite puder ha det peter

Fernie eller Whistler?
Johantheman! Forra aret var ju samsta sasongen nagonsin i Canada sa inte hade de sa mycket sno inte!?! Snarare 3-4 meter. I varje fall inte da jag var dar i Mars och da sa de anda att forhallandena var bra jamfort med tidigare pa aret.

Jag aker snart till Whistler. Ar det nagon som har bra tips pa var man ska spendera sin tid utanfor pisten?

//johanb

Fernie eller Whistler?
Har inte kört i Whistler, men som du kanske förstår är det dyrt så hälften hade räckt!
Du får betala ungefär dubbelt så mycket för liftkortet, men i gengäld räcker säsongen längre.
Det är sant att förra året var en rejäl nedtur här i Fernie, både vad beträffar snöbrist och mindre trevliga olyckor.
I år ser det dock lite anorlunda ut. Vi har en jävla massa snö redan nu, och den senaste veckan har varit grym.
Såg en käring som körde runt med snorkel ute i skogen och tro det eller ej......jag hade nog behövt en själv.

Beträffande systemets storlek är det inga problem. Använd apostlahästarna i en halvtimme eller lite mer, så har du riktigt bra och hyfsat orörd snö. Även ett gäng med dagar efter ett snöfall.

Är du sugen på att harva i parken så är inte heller det någon besvikelse.
Just nu har dom tre rätt feta big jumps, två piper och ett gäng mindre rails. Räcker inte det går det alltid att plöja upp en booter backcountry.
Som sagt, det fins mycket roligt på detta berg, bara man har ork att ta sig ur liften.

Hoppas att du fått ut åtmindstone lite information om detta puderförlovade bondhöl.

Ha"t gött!

Tillbaka
Topp