Sittliftars fotstöd; vilken typ föredrar ni?

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Något som blivit vanligare på nya sittliftar är att fotstödet består av två små plastbitar som är tänkta att kilas in mellan pjäxan och skidan. Detta istället för de vanligare gummibeklädda pinnarna som alltid funnits där.
Vilken version föredrar ni? Jag är nog lite 50/50.

Något som blivit vanligare på nya sittliftar är att fotstödet består av två små plastbitar som är tänkta att kilas in mellan pjäxan och skidan. Detta istället för de vanligare gummibeklädda pinnarna som alltid funnits där.
Vilken version föredrar ni? Jag är nog lite 50/50.

Det är väl Leitner som kör med de två plastbitarna och metallstången mellan benen, medan Doppelmayr har stången från sidan och en lång pinne att sätta skidorna på?
Jag föredrar Dopplmayr, lättare att hantera stavarna då också.

Senast ändrad:
Båda två har plastbiten som ska stoppas mellan pjäxa och skida i sina senaste modeller. Som skidåkare föredrar jag den. Snowboard kompisar gillar inte.

för snowboard-åkare är varianten som man har mellan benen helt värdelöst. till den grad att jag skickar ett argt, argt meddelande till skistar varje gång de frågar mig om "min senaste upplevelse".

Ingen variant. Låter alltid skidorna hänga och avlastar fötterna några minuter.
Måste jag välja så föredrar jag plastbiten för då slipper man den bredbente grannen som gladeligen kör Boklövstilen i sittliften.😉

Tycker båda fungerar bra. Den med pinnen mellan bena använder jag genom att bara sätta skidorna på de små pinnarna. Tror också jag tycker den är lite bättre.

Gillar inte de där små plastbitarna som sticker ut som små sviktande vingar. Det känns som att man ska glida av. De hade kunnat varit längre. Men snowboard-aspekten gör ju att de borde bort helt.

Värst är dock de (alltid självgoda gubbar) som smäller ner bygeln direkt helt oavsett hur långt övriga åkare (särskilt barn) kommit i sin positionering. Extra läskigt på de liftar som har små stöd mellan bygeln och sitsen just där många tar stöd med händerna.

Tillbaka
Topp