Fernie/ Whistler?

Daffid

Ny medlem
Fernie/ Whistler?
Hej! Jag och min bror har nu bestämt oss för att vi skall spendera säsongen 08/09 i Kanada. Med vi är otroligt kluvna emellan de båda orterna Whistler och Fernie.

Vi har kollat upp mängder med fakta, bloggar, forumstrådar, berättelser och mer för att kunna bestämma oss men har ännu inte lyckats. Vi hoppas nu därför att ni skall kunna undsätta oss i vår nöd.

I grunden har vi förstått att Whistler är en större ort med större system, mer uteliv och saker att göra men också då mer turister och folk i pisterna. Medan då fernie skulle vara mindre, mer naturtroget men också då sämre vad det gällde nattliv, nöjen och allt utom skidåkning. Trots att vi i början hörde att msk i fernie skulle vara trevligare I fernie än i Whistler har vi senare läst att dom skall vara mycket trevliga på båda ställena.

Vad vi hoppades var att ni som proffs skulle kunna hjälpa oss att besvara våra, eller i alla fall några av våra frågor.

Te.x.

*Hur ter sig i utelivet i Fernie mot Whistler? är Whistler överreklamerat? Finns det något att göra i Fernie?
*Vilket ställe har bäst snöförhållanden?
*Vad kan vi vänta oss för kostnader för olika saker i Whistler respektive Fernie? Te.x. Mat, boenede, liftkort m.m
*Hur ser bergen ut? Var får man bäst off-pist, mest pistlängd?
* Hur ser liftsystemen ut i de respektive ställena? Är det mycket mer utbyggt i Whistler? Om vi bor i Fernie, kommer vi behöva ta bussen varje dag?
*Vilka månader är snön som bäst? Vilka månader är det som kallast / soligast?

Undrade även hur det är med folk i Whistler? Har hört att det kan vara väldigt mycket folk i slutet av säsongen. Är det något man stör sig på? Blir det fullt i backarna? Måste man vänta länge i liftköer?

Just nu är vi medelbra åkare som kanske kommer börja i pister för att sen försöka hitta några "golden spots" som man kanske behöver vandra en stund för att nå.

Skall också fråga. Både jag och min bror tränar gymnastik så om ni även skulle ha en aning om det fanns gymnastikhall i Fernie eller Whistler skulle det vara ett stort plus.

Sen om ni skulle veta något mer grymt ställe i kanada får ni gärna berätta om det och varför det just var så grymt. Så kanske vi får upp ögonen för ngt mer ställe.

Tack på förhand! Jag hoppas att vi kan få lite hjälp i vårat val! :)
/Längtande åkare

Fernie/ Whistler?
Inte för att vara den som är den, men Du ska åka med din bror?! Syskonkärlek? Shit, jag kan inte hålla sams med mina systrar i en vecka!

I alla fall. Jag stod inför samma val och jag valde Whistler av den simpla anledningen att det är större och för att det finns mer att göra förutom skidåkning! För förr eller senare kommer man att bli lite less på det, speciellt om man som jag ska säsonga i 7 månader. Därför valde jag Whistler. Dessutom (kommer få värsta avhyvlingen av tex nu) anser jag att fallhöjden i Whistler ger längre åk och på så sätt roligare åk, har inbillat mig att det är mer likt alperna, jämfört med kullen Fernie...

Fernie/ Whistler?
Stirra dig inte blind på fallhöjden. Snömängd och disposition är kart viktigare, men det är klart är man intresserad av antalet svängar/liftåk så är fallhödjen viktig.

Ferine är ett fantastiskt område. Om man har tillgång till bil, stighudar och lavinkunskap så finns det oändliga off-pist möjligheter i området. Vet man inte var man skall åka rekommenderar jag att man går ihop och hyr en guide. Ett mycket prisvärt och säkert (ur lavinsäkerhetsperspektiv) alternativ. Fernies största tillgång är kanske bristen på folk. Jag skall dock erkänna att jag märkte en viss skillnad vintern 06/07 mot 07/08. Men vardagar efter första veckan i januari så är det skrattretande lite folk i backen.

Senast ändrad:
Fernie/ Whistler?
Viss skillnad????

Herre gud halva Åre kom till fernie 08. Blev illamående av alla jäkla posers. Visst fanns det rara svennar också men fan vilka posers dom flesta var. Här är jag i mina skrikiga nya kläder med mina coola dyra skidor. Titta på mig va jag är cool. Titta men inte snacka för tro fan inte att ni får åka med mig i liften eller att jag berättar något för er om åkningen.

Svenne har grymt mycke att lära sig av Kanadick när det gäller ödmjukhet och hur man beter sig bland folk.

Jag älskar Fernie by och berg men i vinter blir det ytterst få dagar där då jag kommer hålla mig på orter där Svenne inte är. När sedan Svenne dragit vidare till Revelstoke om sådär två tre år då kommer jag tillbaka.

Tex

Fernie/ Whistler?
Lätt Fernie! Pga:

Relativt få åkare per kvm.
Trevlig stämning bland bybor och åkare. Cool (men sömning) atmostfär i Fernie by.
Billigt boende (svindyrt i WH!!!)
Inga problem att få lift till backen.

Men har ni stålarna och är partysugna ska ni definitivt till Whistler. Var dock medvetna om att partyt inte är lika vilt som i Alperna. Dessutom känns hela byn som en Disneyattraktion. Bostadsbrist för bummare är ett faktum. Sjuka åkytor i Whistler men också sjukt tryck vid puderdagar = snabbt uppåkt. De kommer att öppna en galen kabinlift i december -08 som sträcker sig mellan två bergskammar. Endast två bärande stolpar och 500 fallhöjdsmeter. Vet inte vad det innebär för åkningen o logistiken, men cool är den iaf.

Fernie/ Whistler?
deadlift sa:
Lätt Fernie! Pga:

Relativt få åkare per kvm.
Trevlig stämning bland bybor och åkare. Cool (men sömning) atmostfär i Fernie by.
Billigt boende (svindyrt i WH!!!)
Inga problem att få lift till backen.

Men har ni stålarna och är partysugna ska ni definitivt till Whistler. Var dock medvetna om att partyt inte är lika vilt som i Alperna. Dessutom känns hela byn som en Disneyattraktion. Bostadsbrist för bummare är ett faktum. Sjuka åkytor i Whistler men också sjukt tryck vid puderdagar = snabbt uppåkt. De kommer att öppna en galen kabinlift i december -08 som sträcker sig mellan två bergskammar. Endast två bärande stolpar och 500 fallhöjdsmeter. Vet inte vad det innebär för åkningen o logistiken, men cool är den iaf.
jag å min kopmis är i precis samma sits som daffif, vi rekar å väger pro's å con's för fulla muggar.

Hur sömnigt är fernie? Finns det en bar eller nåra stycken? är de helgöppna eller finns det nånstans med halvdrag att gåt ill varje kväll? finns där nån klubb?

tacksam för svar!

Fernie/ Whistler?
Finns två trådar här på forumet som beskriver whistler och fernie... dom är iofs från förra året men dom är rätt bra guide trådar... så använd sök funktionen...

Fernie/ Whistler?
Om utelivet i Fernie så är det väl helt ok, utifrån förutsättningarna. Det finns 3-4 barer ut med 2:nd Ave. Utöver det så är min personliga favorit tex-mex haket på Edge of the world. Men eftersom jag passerat bäst före datum på att hänga på krogen alla dagar i veckan så är jag kanske inte den mest lämpade att beskriva Ferines partyscen.

Fernie litet, men det är inte någon underutvecklad håla från medeltiden. Tim Horton, McDonalds, Boston Pizza finns. Lika så är måga affärer öppna alla dagar i veckan. Stan är förhållandevis mångsidig med tanke på dess relativt lilla permanent boende befolkning.

Fernie/ Whistler?
Finns många riktigt bra resturanger i Fernie. Curry Bowl och Yamagoya är grymt bra men jag skall inte skriva en ny guide tråd då det redan finns en.

Senast ändrad:
Fernie/ Whistler?
Än så länge vill jag tacka för riktigt värdefulla inlägg! Att jag bara blir mer och mer kluven är tyvärr ett faktum :P Men fortsätt gärna att skriva för och nackdelar, berättelser m.m från de olika ställena!

Fernie/ Whistler?
Vi verkar nu ha bestämt oss för Fernie! Ännu en gång tack så mycket för all hjälp!

Det har dock nu uppkommit en ny fråga. Hur tar man sig ifrån själva staden Fernie till berget där man åker? Bil/Buss/liftar? Och hur lång tid tar det med respektive?

Om någon mer skall till Fernie säsongen 08/09 så hör gärna av er!

Fernie/ Whistler?
Det allra smidigaste är ju att ha bil. Lätt och billigt att köpa och man får det lätt sålt när säsongen är slut. Men man man får också enkelt lift varje dag utom problem från en hitchhajk spot. Det tar väl ca 10 min upp till berget. Går även bussar men det kostar ett par dollar.

Funderar på en säsong till där nu till vintern..

Tillbaka
Topp