Fernie

chronix

Ny medlem
Fernie
Är det nån som har några tips om schysst åkning i Fernie, jag ska dit i januari å vill veta så mycket som möjligt innan jag kommer dit, typ schyssta uteställen, bästa åkningen osv ...

Fernie
Ska du vara där en hel säsong?
När jag var där hade de inte byggt de nya lifarna. med dom på
plats så slipper man ju hika en del så det gäller bara att vara uppe
tidigt. Se till att ha bra kondis, för om det är uppåkt vid liftarna är
det bara att hika ut åt sidorna (kolla skimaps.com så fattar du).

Det finns riktigt schyssta men rätt korta rännor ovanför repliften
men ska du åka dom eller någonannanstans från "the rock bands"
in till skidområdet gör du bäst i att vänta till efter att liftarna har
stängt och du inte ser nåt folk nedanför dej. Åker du och det är
innan liftarna har stängt eller folk/skidpatrull i området ligger du
rätt risigt till om du åker fast. Skidpatrulörerna är (var) dock väldigt
kompetenta så lyssna på dom om de säger att det är farligt att åka
nånstans.

Har du sedan hudar eller snöskor finns ju alltid Mt Fernie.
Har du mycke pengar över så är ju Island Lake Lodge ett måste
(www.islandlakelodge.com).
Uteställe: the Pub
Kan ha kommit några nya ställen dock.

Förresten har de en alldeles ny skatepark så ta med brädan. Borde
vara åkbar i slutet av mars början av april beroende av snön såklart

Fernie
Jag var där förra säsongen men med tanke på de usla snöförhållanden som rådde fick man inte ut hälften av vad man kan få ett "normalt" år. Det finns absolut potensial för mycket bra åknig i och utanför systemet men självklart inte lika bra fallhöjd som alperna. Hade funderingar ett tag på att åka tillbaka i vinter men nu blir det alperna. Kommer absolut åka tillbaka något år för det är en mycket trevlig håla med vänliga kanadensare, bra åkning och underbara milkshakes på Dairy Queen. När du ska ut och spela biljard och dricka öl med alla red necks kan du gå till The Bub, Central ,Eldorado eller La Cantina.

Ha de gött
/Chubby

Fernie
Nää jag ska bara vara där två veckor i mitten på januari... nya liftar? Hur är det med dom nya liftarna nu då, har dom kommit upp eller?

Fernie
Coolt, hur är det med snön, när börjar den falla där, man vill ju inte komma till ett grönt fernie direkt, säkert inte helt fel det heller men det e ju inte därför jag åker dit...

Fernie
Jag var där förra säsongen men tyvärr så var det ju den sämsta vintern på 50 år sas det! Vi kom dit i januari och då ska det ligga en väldig massa meter snö enligt statestiken men den ska man ju aldrig lita på. Det finns potensial till mycket bra åkning både i och utanför systemet men det är ju inte lika hög fallhöjd som alperna. Snön är mycket torr och fin när den faller och det kan den verkligen göra om det är ett "normalt" år. Jag kan verkligen rekomendera att åka dit, jag var nästan påväg dit i år igen men nu blir det husbil till alperna istället men det kommer ju fler säsonger. Kanadensarna är ruskigt trevliga och jag trivdes riktigt bra i den lilla byhålan. Om du ska ut och dricka öl och spela biljard med red necksen kan du gå till The Pub, La Cantina, Eldorado och Central. A och O att du går in på Dairy Queen och provar deras milkshakes, PRECIS UR GODA!!!

Ha de gött
/Chubby

Fernie
Dåligt med snö vill man ju inte råka ut för, så det e ju bara att hålla tummarna att den globala uppvärmningen inte pajar min resa dit, iofs så har man ju oddset på min sida eftersom det var dåligt i fjol

Fernie
Glöm inte att ta en tur i Fish Bowl, skogsåkning som sedan öppnar sig med en liten promenad tillbaks.

Ska själv till Whistler i år, hoppas det vräker i BC i vinter.

/Tjaba

Fernie
Kom ihåg lavinutrustningen om du ska åka i Fish Bowl. Enligt lavinkillarna så har den fått sitt namn av en anledning, man brukar få fiska upp folk därifrån. I och för sig var jag där förra säsongen och då var ju all backcountry-åkning rätt osäker.

En sak som är rätt kul att göra om det har snöat mycket är att åka upp till toppen av Currie Bowl en förmiddag och sälla sig till alla människor som väntar på att lavinsäkringen ska bli klar. Det är inte varje dag man ser 100 åkare jubla när en liftgubbe kommer gående för att lyfta på ett rep... Första gången jag såg det stod jag bara och garvade åt alla som kastade sig ut för att få den första orörda snön. Det brukar dock finnas tillräckligt med snö för de flesta där.
(http://www.skifernie.com/slideshow/index5.asp?pic=13#show)

Kvällstid är det The Pub, Eldorado och Central som gäller. Och vill man slåss så brukar the Northern en lördag kväll aldrig vara fel :-)

Fernie
Joo det känns ju som om man bör ha lavinprylar med sig vart man än åker offpist å fernie verkar ju inte vara ett undantag direkt...

Blir man typ av med lifkortet om man åker under ett rep å in på nåt ställe som är avspärrat eller får man göra det fast på egen risk?

Slåss vill man ju inte heller så då undviker man det där stället alltså ...

Fernie
Du blir av med liftkortet utan att hinna blinka. Två av mina polare blev av med sina säsongskort 3e åket första dagen de kom dit, ganska så intelligent! Visserligen "bara" i två veckor men med en varning och andra gången man gör det ryker det helt. Det var vissa som blev jagade ett par gånger och lyckades smita men det kanske inte är att rekomendera. De har har ju avspärrat där för en anledning och öppnar upp så fort det är säkert.

Det snöar en hel del där borta nu och de första spåren är redan lagda, efter lite knallande har jag sett!

Ha de gött
/Chubby

Fernie
Åfan men man märker vart det är man får å vart det är man inte får åka? Jag menar off-pist får man ju åka men en del off-pist får man ju som sagt inte åka, jobbigt om man skulle åka fel av misstag å sen bara sitta där i skiten, det vill man ju lixom inte...

Fishbowl, fishbowl försöker komma ihåg ... kommer nog komma ihåg det så mycket som alla pratar om det ... ;)

Kan man hyra en riktig lavinsändare, kommer inte ihåg vad dom heter, men en sån där blå med gul knapp, för dom kostar ju en hel del att tjacka lixom, nån som vet om man kan hyra dom å vad dom kostar ungefär?

Fernie
Gör dig själv en tjänst och köp dig en sändare och lär dig använda den. Det blir billigare i längden än att hyra en och på det hela är det är en rätt billig livförsäkring. Själv halkade jag runt i Chamonix min första säsong utan sändare och hur dumt det var vill jag inte ens tänka på.

Fernie
Jo fast dom kostar ju typ dryga tvåtusen å när man har en sån så förutsätter det ju att dom andra oxå har så att dom kan söka efter en... Känns lite ruttet att lägga ned så mycket pengar på en sak som man kan ha användning av om det värsta skulle hända, vilket man inte vill...men man intalar ju sig att det händer inte mej ...

Fernie
Jag kom på ytterligare en sak, om man nu bara är där i två veckor så köper man ju inte säsongskort utan dagskort eftersomveckokort inte finns, hur funkar detta jag menar i whistler så drar man sitt visakort å sen ser dom hur många dagar man åkt på sitt liftkort, hur funkar det i fernie, måste man springa å köpa ett liftkort varje dag med cash eller?

Tillbaka
Topp