Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Uhrweder sport om jag inte minns fel...Hasse_Lindborg sa:Plum har svenskagentur. Kommer inte ihåg vilka det är bara.
Det där skall du testa själv innan du rekommenderar det ;-)Carled sa:Sammanfattning: du kan lätt driva en stor skida och du kan hoppa klippor utan problem.
Blir ju mest åkning på höga fjäll i norra sverige och norge med väldigt varierande underlag,så man är ju rätt fundersam då alla pratar olika om just hållbarhet.Blide sa:Det där skall du testa själv innan du rekommenderar det ;-)Carled sa:Sammanfattning: du kan lätt driva en stor skida och du kan hoppa klippor utan problem.
Jag trodde väl något i den stilen innan förra säsongen också, men efter att ha åkt själv och sett brorsan spräcka ett par Factor-sulor med Dynafit inserts så håller jag tillbaka alla tips om friåkning på Dynafit, det är tur-bindningar kort och gott (dock vansinnigt bra sådana).
Jag skulle personligen inte hoppa något högre än 2 meter (Men med 1 m puder under så kanske..) med tech-bindningar på fötterna (mjo Hoji gör det...), mest för att jag inte vill bli strandsatt ute på tur och sen exempelvis behöva korsa en glaciär på 1 skida.
Visst går det att stå på ordentligt i mjuk snö, men skulle aldrig köra på samma sätt som med mina Dukes.
Jag skulle alltså säga att Dynafit + fet skida inte är några problem, men den kombon pallar inte med tuff åkning på varierat underlag.
Alltså kan man lika gärna köpa ett par pjäxor som är sköna att gå i och skippa skruvstäden. Eftersom det ändå bara skall åkas puder, vårsnö eller brant med laggen, eller?
Det där med "det superproffset klarar av det" är ett argument jag tycker är ganska intressant. Ofta handlar dessa argument om superproffs som har en sådan sinnesjuk teknik att de hade kunnat köra hårt på de flesta bindningar. Det sägs sällan inte heller ehuru dessa har några problem med trasiga bindningar osv. Dessutom åks det ofta bottenlöst och i Hojis fall kan jag tänka mig att han låser ut sina dynafits.Blide sa:Jag skulle personligen inte hoppa något högre än 2 meter (Men med 1 m puder under så kanske..) med tech-bindningar på fötterna (mjo Hoji gör det...), mest för att jag inte vill bli strandsatt ute på tur och sen exempelvis behöva korsa en glaciär på 1 skida.
Visst går det att stå på ordentligt i mjuk snö, men skulle aldrig köra på samma sätt som med mina Dukes.
Har hört från mindre säkra källor, läs TGR/ES osv, att de faktiskt löser ut ändå, dock motsvarande ett högt DIN-värde. Har för mig att jag läste något om ca DIN 15 någonstans. Nu jobbar ju inte de bindningarna efter DIN, men en grov jämförelseBlidee sa:Det går att köra dem i låst läge ja, nackdelen är väl att om du ramlar så är det skidan eller benet som ryker istället för att bindningen löser ut.
Jag säger så här, de som påstår att det går lika bra att tura på Dukes som på Dynafit har helt enkelt aldrig testat Dynafit...Jarle sa:Tänkte själv ha en dedikerad tur-rigg i vinter och dyna finns helt klart med i tankarna, konkurrenterna till den är "nya" duke/sollys nya (om den nu släpps). Är dynafit lika bra så är det en no-brainer
Intressant, jag tolkar detta som att du borrat ur inserts ur Dynafit-skidor, var det bara att borra ur dem och limma? Tänker på om håldiametern du skapar efter att ha tagit bort plastinsertsen inte blir för stor osv...robwah-9 sa:Jag har monterat http://www.quiverkiller.com/ i alla mina plastinserts. Mest för att jag vill ha möjligheten att flytta min bindning mellan olika skidor men även för att det enligt vad jag läst på TGR eller wildsnow även ska bli hållbarare än bara plastinserten och vanlig bindningsskruv.
Att det går lika bra att tura på duke som dynafjoll är ganska självklart en osanning. Frågan är om dynafit är lika bra som duke/sollytour utför, om den nu är det så är det ju alltid trevligt med något mindre vikt.Blide sa:Jag säger så här, de som påstår att det går lika bra att tura på Dukes som på Dynafit har helt enkelt aldrig testat Dynafit...Jarle sa:Tänkte själv ha en dedikerad tur-rigg i vinter och dyna finns helt klart med i tankarna, konkurrenterna till den är "nya" duke/sollys nya (om den nu släpps). Är dynafit lika bra så är det en no-brainer
Sen kan man alltid diskutera om det är värt att lägga de 10-15k en bra Dynafit utrustning går på, men det kan du bara själv svara på.
Nja Då missuppfattade du nog mig lite. Platsinsertern på dynafitskidor är ca 12mm i diamter. I denna är det ett förborrat hål på ca4-5mm. Det är i det här hålet som man vid vanlig montering ska med hjälp av vanliga bindningsskruvarna "skär" ut en gänga i inserten.Blide sa:Intressant, jag tolkar detta som att du borrat ur inserts ur Dynafit-skidor, var det bara att borra ur dem och limma? Tänker på om håldiametern du skapar efter att ha tagit bort plastinsertsen inte blir för stor osv...
Sant Jarle men vid turer på 5-6 timmar och ibland med utrustningen på ryggen pga lutningen så är bränslet rätt slut i kroppen och åkningen nerför blir kraftigt lidande,då tror jag att man kan mata på hårdare med dynafit även nerför.Jarle sa:Att det går lika bra att tura på duke som dynafjoll är ganska självklart en osanning. Frågan är om dynafit är lika bra som duke/sollytour utför, om den nu är det så är det ju alltid trevligt med något mindre vikt.Blide sa:Jag säger så här, de som påstår att det går lika bra att tura på Dukes som på Dynafit har helt enkelt aldrig testat Dynafit...Jarle sa:Tänkte själv ha en dedikerad tur-rigg i vinter och dyna finns helt klart med i tankarna, konkurrenterna till den är "nya" duke/sollys nya (om den nu släpps). Är dynafit lika bra så är det en no-brainer
Sen kan man alltid diskutera om det är värt att lägga de 10-15k en bra Dynafit utrustning går på, men det kan du bara själv svara på.
Kommer knappast gå all in med dynafit heller, ett par beggade bindningar och pjäxor får duga gott. Prio ett är alltid utför men det är ju skönt att ha en behagligare väg dit, både rent prestationsmässigt och kvantitetsmässigt![]()
Du borde lyfta blicken lite mer när du åker!AKvS sa:Kör DPS 112 med FT12 och tycker det funkar riktigt bra, för mig är problemet att jag blir osäker när jag tittar ned på skidorna.
Kan inte se bilderna, du kanske behöver göra bilderna offentliga el något liknande.robwah-9 sa:Nu så fick jag tummen ur. Absolut inte världens bästa bilder men men.
Bild 1 https://picasaweb.google.com/113437974048240330442/Div#5639544518445474066
Hålen är borrade
osv..
Hmm nu bör det funka.Freeridefredde sa:Kan inte se bilderna, du kanske behöver göra bilderna offentliga el något liknande.robwah-9 sa:Nu så fick jag tummen ur. Absolut inte världens bästa bilder men men.
Bild 1 https://picasaweb.google.com/113437974048240330442/Div#5639544518445474066
Hålen är borrade
osv..
"Hoppsan... det finns inte något att se här. Antingen har du inte åtkomst till de här fotona, eller så finns de inte på den här webbadressen. Kontakta ägaren direkt och be att få åtkomst."
Fixed itrobwah-9 sa:Nu så fick jag tummen ur. Absolut inte världens bästa bilder men men.
Bild 1![]()
Hålen är borrade
Bild2.![]()
Efter borrningen gängashålen med vanlig gängtapp. Viktigt att gängtappen är rak här.
Bild 3.![]()
Här syns de färdiga gängorna tydligt.
Därefter var det bara i med lite epoxi och sen skruva ner inserten i gängorna.
Innan expoxin torkar monteras sedan bindningen. Dessa gör att om du missat centrum lite eller om någon gängning blev lite sne så kommer det rätta tills sig.
Have fun.
Dynafit klarar din flugvikt utan problem. Dynafit klarar hårdare åkning än du klararJarle sa:Fruktkaka: Jag gör aldrig/extremt sällan en tur för ett åk, prio ligger alltid på att åka så gott jag kan, vill mao inte känna mig osäker på vad utrustningen klarar utan vad jag klarar. Blev lite trådkapning
Frågan är om dynafit klarar din vikt/åkning Hasse? :PHasse_Lindborg sa:Dynafit klarar din flugvikt utan problem. Dynafit klarar hårdare åkning än du klararJarle sa:Fruktkaka: Jag gör aldrig/extremt sällan en tur för ett åk, prio ligger alltid på att åka så gott jag kan, vill mao inte känna mig osäker på vad utrustningen klarar utan vad jag klarar. Blev lite trådkapning![]()
Riktigt snyggt, blir nog till att göra så på mina Stokes.robwah-9 sa:Hmm nu bör det funka. (...)
Det du säger är alltså dunafit>duke?Hasse_Lindborg sa:Dynafit klarar din flugvikt utan problem. Dynafit klarar hårdare åkning än du klararJarle sa:Fruktkaka: Jag gör aldrig/extremt sällan en tur för ett åk, prio ligger alltid på att åka så gott jag kan, vill mao inte känna mig osäker på vad utrustningen klarar utan vad jag klarar. Blev lite trådkapning![]()