Nya touring skidor

ChasingPow

Aktiv medlem
Nya touring skidor
Så funderar på ett par skidor till men skulle gärna få lite tips/rekommendationer. Ändamålet är längre turer där gå mycket är mer fokus än åkningen plus skarföre. Så vill ha något som är lite rappare i sväng och känns lite trygg iaf.

Har idag bmt109 och bent 110 som daily drivers så vill ha något mer på andra sidan spektrat. Har kikat mot ca 87-95 midjor och typ dynafit, zero-g, ogso men men lite fundersam på om det finns något annat? Har typ aldrig ägt skidor i den här kategorin så lite lost

Kommer köra en atk bindning på det här paret.

Nya touring skidor
Gillar Völkl V-werks matra (99mm). Har dem med quiver killers, dvs möjlighet att skifta bindning för pist och en lätt tech för turande, annars är BC navis freebird (102mm) en annan grym skida för det du beskriver.

Nya touring skidor
BC Navis freebird väger över 1.7 kg, i 180cm. Ganska tung om man lägger fokus på att gå mycket, tycker jag.

För min del hade jag valt mellan blizzard zero g 95 (1.26 kg i 180 cm) eller BD helio Carbon 95 (1.4 kg). Då har du hyfsat lätta men stabila skidor som är bred nog för att klara allt. Själv är jag super imponerat av zero g serien. Har inte testat bd helio Carbon än...

Nya touring skidor
Om jag hade läst klart hela frågeställningen, som jag läste som åkningen mer i fokus, men långa turer. Jag inser att jag mitt misstag!

Tillbaka
Topp