Feta eller fetare lagg?

Feta eller fetare lagg?
Jag tycker också att BC:n känns väldigt stabil, men om man vill ha lite pop och lite snärtighet så finns det också... Antagligen så har man väl inte en fetaning vad stabilitet är... Ska bli kul att testa dels längre skida av samma model, men även hur WRS-systemet spelar in...

En grym puderskida behöver inte vara genommjuk, däremot är väl A och O att brättet och den ev. rockern är mjuka och kan sticka upp hur djupt det än blir... Sen får väl tailen vara lite uppstyvad så att man inte får ofrivilliga wheelies... Tar man sedan bort cambern så blir det ju bara bättre, men nu är vi ju verkligen inne på speciallagg!

På tal om det, varför är det ingen som har tagit upp Armada ARG i forumet? Den har ju dividerats på TGR flera månader, Armada har redan konfirmerat den i nyhetsmail, ja den säljs ju nästan... Kanske lite väl beprövad konstruktion för att framkalla wow-reaktioner? Jag tror den kan vara trevlig, som en bättre Spatula, men kanske inte lättheten och spänsten som Lotus 138. Ska bli kul och se hur den prissätts. Vilken lycka att både gå hem i kön till Bräcke för att det är Armada och första turen upp med Kabinen då det är omvänd skärning... ;-)

Feta eller fetare lagg?
För att Armada ARG är en ren kopia på Lotus 138 så den är ju inge nytt alls så. Går däremot ett rykte om att dom skall bli eller är stämda för den av DP för plagiat. Skiljer för lite från Lotus 138.

Carled du kommer ändra dig när du har provat en riktigt mjuk skida i bottenlös puder ;)

Feta eller fetare lagg?
Hasse sa:
Men som sagt ett het tips är att bakmontera skidorna så dom "flyter" upp mer. Kan va jobbigt att köra 1200 fallhöjd med mittmonterade skidor i 40-60 cm snö.
Ja nej mina BC är redan freeride montade. Köpte ju dom främst i pudersyfte, o då kan man inte köra jibbmonterat, det har jag mina Fujative till :)

Självklart kommer jag ställa mig i ledet till Fatskisen :) Får se om jag kanske säljer mina BC där nere o köper nått fett, får se :)
Till nästa säsong blir det iaf minst 120mm, för då funderar jag på att åka overseas och pröva på det där tokdumpandet som pågår där på andra sidan den stora sjön hehe

De där ARG låter ju onekligen intressant, men har jag tolkat dimensionerna rätt: 185cm, 125-135-133-134-120, betyder det att skidan ser ut så här: "Smal", bred, "smal", bred, "smal"? Jävla skärning isf :)

Feta eller fetare lagg?
Jo men jag menar bakom freeride montering. Kommer behöva det ;)

Ja så är skärningen. Den är bara för att du skall kunna åka på transport sträckor oxå så. Och dom som har provat det säger att det fungerar.

Feta eller fetare lagg?
Du har rätt Nenne, kolla på Spatula och DP Lotus 138 för att få in tänket...

Har de kopierat 138:an rakt av? Nee, lika bra kärna och spänst? Shit, vilka fuling! Stäm dem säger jag!

Jag har redan frågat Henrik om jag kan få testa ett par Hendryx i en isig Flottsbro, om de är bra på kant så kan jag nästan tänka mig att köpa ett par. Surfet och flytet tror jag duger om han har fått till ett grymt kantgrepp... Kantgrepp är ju en bisak, så flytet, det primära borde vara sweet...

Dock ligger lotus 120 först på listen. Blir det säsong blir det DP, inget snack...

Feta eller fetare lagg?
Hmm en oprövad skida?? Kan det vara bra?? Fast den är ju ganska ovanlig så du blir väl själv ;)

Nej det räcker med skärningen..

Jaja... *ler* Nu kommer Glisseur att bli arg på mig igen ;) (Skojade bara här ovan Glisseur)

Feta eller fetare lagg?
Våga testa SUMO. Efter att ha testat den på tjejer en säsong så vågar de i år även låta er av det andra könet leka; den kommer alltså i en längre variant än 176. Dock lika nice om jag får gissa.

Feta eller fetare lagg?
Hasse sa:
Jo men jag menar bakom freeride montering. Kommer behöva det ;)
Aha så pass :)
Vet inte om jag vågar det, har redan monterat om dom en gång. När jag köpte nya pjäxor, Strolz som har mkt kortare sula än andra märken så jag va tvungen att montera om mina lagg efter jag köpt dom. Hur bra är det för skidan att bli ommonterad två gånger? Eller är det lugnt så länge ett proffs gör det?

Feta eller fetare lagg?
Har haft som mest 36 hål i en skida. (montera aldrig bakfull) Fungerade hela tiden. Lyckades däremot stuka den andra skidan så det inte gick att åka nåt mer på det paret tyvärr. Så det är inget problem. Vet att Patrik L brukar typ montera sina skidor han är med och tar fram på 4-5 gånger minst. Det viktiga är att hålen inte kommer för nära dom andra så.

//Hasse

Ps. Ett tips när du åker ner. Se till att ha p-tex stavar med dig ner eller var beredd på att lämna in dom ganska ofta ;) Mycket hajar som bits i E-berg..

Feta eller fetare lagg?
Vad tusan, här stack jag till gymmet och körde lite ben för att mildra skidsuget, så har ni inte kommit längre i disskusionen... Illa var ordet.

Sumo i 190 kan nog vara trevligt, dock tror jag att man kan hitta bättre skidor för så mycket pengar... Men helt klart intressant om man ser ett par i ett demoställ. Som om det händer!

Jag bad om att få mina BC monterade för 315 mm's sula, gissa om tankarna gick då jag kom hem från garaget med ett par 304 mm's pjäxor. Med bakdelen längst fram funkade det dock perfekt och mittpunkten hamnade faktiskt inte helt fel. Lite mer switch tvingas man väl köra, men vad tusan... Pjäxorna sitter iaf. tajt och fint, dock ska jag nog gå till garaget och trycka högerskon lite vid stortån...

Den där 36-håls skidan måste ha varit ganska lätt, kan inte ha varit mycket trä kvar i den, mest epoxy och lim va? Eller hur tusan är det man pluggar, skall man eller skall man absolut inte ha epoxy?

Feta eller fetare lagg?
Pluggar så klart med pluggar. Har aldrig använt epoxy. Trälim is the shit.. Dom gick i en säsong nästan och det är rekord för mig nästan ;) Oftast så blir det nya ett par gånger. Man vill ju alltid ha det roligaste. Kan bli ett par Pontoon oxå. Har en känsla av att det står ett par i Andermatt och väntar på mig. ;)

//Hasse

Feta eller fetare lagg?
Herregud Hasse... Du är skidvärldens Michael Schumacher. Plockar ut en ny värsting ur källarn så fort det är det minsta fel på den gamla...

Feta eller fetare lagg?
Har försökt hänga med i era livliga diskussioner, för jag ska också införskaffa ett par feta fetingar! Det är nämnligen så att jag far snart över till nordamerikas och Kanadas puder.
Ska köpa en skida som endast ska användas på pudret, har ett par PE till parken och pisten.
Funderar på k2s AK Enemy, men den där ponton verkar köttig, so what do you pros say?

J

Feta eller fetare lagg?
PONTOON!!!!!!! Nej men allvarligt är den bästa puder skidan just nu. (mina Hendryx är ju inte klara)

Feta eller fetare lagg?
Dom kommer är under utveckling "The Fat King". Har Spatulan än så länge...

Edit: The King var namnet vi har som projekt namn..

Senast ändrad:
Feta eller fetare lagg?
Det som är helt inne i Canada nu är 4frnt's nya EHP i 193 längden. Dock var den lite småkonstig i cambern... Men om du fixar en 193 med 0 camber då kommer du rippa pudret och i liftkön...

Feta eller fetare lagg?
Du får ta med ett par Feta Kungar när du kommer till Vallen och kör lite offpist med oss ;-)

Senast ändrad:
Feta eller fetare lagg?
Hehe, gör det.
Jag är ju ingen parkråtta, är ju gammal raceåkare som allra helst åker stora berg. Åker park gör jag i på grund av Lindvallens begränsningar.

Senast ändrad:
Feta eller fetare lagg?
Ja just det är dom andra råttorna som är i parken bara ;) Nja blir nog ingen vallen för mig. Ev. Ski rock.. Om jag har tagit mig hem från Alperna då så.

Feta eller fetare lagg?
Jag ska väl slippa vallen genom en liten sväng till Alperna och prova mina Thirteen, om dom nu räknas som "feta" i den här diskussionen.

Feta eller fetare lagg?
Ja jag ska köpa på plats, så jag har varit inne på 4frnt, verkar göra grymma lagg.
Får se vad jag väljer, känns ju som att va i en godisaffär, mkt att välja mellan :D
Men skickar du över ett par Fat Kings, så lovar jag att jag skickar tillbaka ngt annat, typ en riktig cowboyhat eller ett buffalohorn, om de nu har horn.

Feta eller fetare lagg?
Jet: De är fina.. Såg dom förra året i Andermatt på nån killes fötter. Vart ska du då?

Jins: Men prova i Canada om du har möjlighet. Vart ska du? Fat King blir klara efter lite test i Andermatt så..

Feta eller fetare lagg?
Sierre Chavalier med tjejen, rekreationsresa... Kan behövas efter några månader på HC.
Har du provat skidorna själv?

Feta eller fetare lagg?
Ska till Whistler, Kanada. Ska kanske köra runt lite till andra ställen, men främst Whistler Blackcomb. Så jag behöver ett par feta fetingar, snön faller och faller redan!
När tror du skidan är klar för försäljning då?

Feta eller fetare lagg?
The King är inte påbörjad än. Den kommer på börjas snart hoppas jag. Swallowtailen "Foxy Ladies" är klara snart. Men dom är bara 132 på midjan ;) Menar du Pontoonen så har jag provat dom ja...

Senast ändrad:
Feta eller fetare lagg?
The King?? Ja du hoppas på att få en i Januari så. Men som sagt den är inte på börjad än men ganska klar på hur den ska se ut. Whistler? Där borde dom finnas för uthyrning. Både Armada, Pontoon och 4front.

Senast ändrad:
Feta eller fetare lagg?
Vilka lär finnas för uthyrning? Så man kan testa innan man köper menar du?
Börjar bli lite rörigt här nu, men jag tror jag hänger med.. typ. :D

Feta eller fetare lagg?
Nu är det bekräftat. Hasse du är helt crazy och har för mycket pengar :)
Säg till om du vill starta ett åkarteam och sponsa mig med ett par lagg hähä

Hur många meter snö kommer det i Engelberg på en säsong?

Feta eller fetare lagg?
Ja, han verkar då sannerligen vara tokig. Men efter nogrann undersökning har jag kommit fram till att det måste vara att bo hemma som lönar sig, samt arbeta undersäsong. Då måste man ju få råd me prylar :).

Bor ju själv iofs också hemma, men på väg att flyga bort. Däremot skulle jag inte få för mig att jobba under säsongen, då förlorar man ju skidtid för bövelen.

Yes, Hasse spons hade varit najs. Fixar du det Hasse?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp