Feta överpriser på begagnat här på freeride!

greggan

Aktiv medlem
Folk är verkligen optimister.

Grunderna till detta utalande är.

1. Skidor behandlas knappas varsamt.
2. Skidor mjuknar betänkligt med ålder så räkna inte
med att det är samma skida som en ny när du köper beg.
3. Man kan ofta köpa nya skidor på REA till samma pris
som beg kostar i det här annonsforumet.
3. www.telemark-pyrenees.com snabb och trevlig service
billig frakt bra priser (just nu Völkl 724 AX4 400euro)
och bra sortiment.
4. Det realistiska värdet på beg skidor torde ligga
på ca 25% av det svenska ny priset under förutsättning
att inga stora skador går att hitta på skidorna annars
lägre.
5. Ovanstående här mina egna åsikter men det är troligen
inte bara jag som tycker såhär!

annars kan du alltid få nästa års modell på k2 public enemy orginalpris ca: 4700:- av mig för ca 3500:-. ligger i plasten. vann dom på en tävling.. :) ses

Den sista idioten e inte född än tänk på det innan du skriver något sånt.

Vad faan spelar det dig för roll om det är överpriser om du ändå inte skall köpa nåt här???
konstigt att saker och ting säljs här när det är överpriser!!!

Instämmer med föregående talare.
Det är ju inte svårare än att bara skita i och handla...
Och blir det fortfarande jobbigt så kan man ju alltid låta bli att överhuvudtaget surfa in på Freeride.
Eller, köp alltid nytt så är problemet borta för alltid.

Dette var et veldig matematisk og gjennomsnittlig innlegg. Kjøpte selv et par ubrukte 4 år gamle ski (VELDIG billig) som jeg påkostet kr 500 i plansliping og struktursetting. Disse skiene glir som f.., og er tilnærmet lik årets model (mitt beste skikjøp gjennom 20 år). Ved bruktsalg følger bindinger ofte "nesten" med. Mener derfor mange bruktpriser er riktige. MEN: Problemet ligger i at avansen til sportsforetningene er for stor, og at vi tror nytt ALLTID er betre. Grunnet høy avanse betaler vi i utgangspunktet for mye for sportsutstyr. Dette er også grunnen til de store rabattene, som følger årstidene. MEN: Man må ha peiling for å vite hva som er et godt eller dårlig kjøp. Anbefaler uansett: Kjøp nye av utgående modell eller brukt i større grad, men prut på prisen, og vær BESTEMT.

du har så rätt så. Men som sagt får väl folk som köper saker till överpriser skylla sig själva om de inte letar runt i butiker.

Man kan ta bort annonser här om man lägger upp två nästan lika.. eller det kanske vad för jobbigt och roligare och klaga!

Jag skrev ett liknande inlägg om överpriser här på freeride för ett halvår sen ungefär. Men efter en kort funderare på detta har jag insett att det helt är upp till säljaren att sätta vilket pris han vill. Sätter denne ett löjligt högt pris är det ju bara denne själv som får lida för det, genom att denne inte får skidorna sålda överhuvudtaget eller att det tar mycket längre tid.

Något som jag dock tycker det borde bli ändring på är att man låter bli att lägga in 25 likadana annonser. Man kan kopiera sin annons och lägga in en ny för att den ska synas längre upp i raden av annonser men då FÅR MAN F..N TA BORT DEN GAMLA ANNONSEN...!!!

Jaha jag har väl fel då!
Begagnat kanske rentav borde vara dyrare än nytt
så är det ju om man köper trosor av japanska skolflickor :0)

Fel och fel, jag tycker inte det finns något rätt eller fel i det här fallet.

Skillnaden mellan att köpa nytt och begagnat stavas P-R-U-T-A. Störs du så jättemycket av de höga priserna, stör de som säljer laggen tillbaka genom att lägga ett skambud på deras lagg.

Jag tror att säljarna tror att deras prylar har fått ett förädlat värde bara för att innehavaren är så fruktansvärt cool ;) (Sen säljs ofta skidor utan bindningar vilket ger den nya ägaren följande scenario; "Jag kunde ha köpt skidorna hos er på rea men jag var dum nog att köpa bättre begagnat dyrare och nu undrar jag om ni kan sätta på skidorna de där bindningarna som ingår i reapaketet för en billig peng???? -Snälla..."

Greggan har rätt! Visst sätts det överpriser på beg prylarna, och jag tror att många är optimister eller helst inte vill inse att prylar sjunker i pris kraftigt så fort de används och blir begagnade. Sen är det ju rimligt att kunna pryta en hel del på de flesta anonnser här.

Men det är klart att man vill göra en så bra affär som möjligt när man säljer, så det är mest upp till köparen att ge ett rimligt pris.

peace /Dexter

Sen är det väl så att en del lagg säljs till folk utan koll. Jag tror att det finns köpare som tror att laggen är OK bara för de är lagade, slipade, vallade och putsade så de blänker så där lite extra fint... Lyckades f.ö. själv sälja ett par bagagnade lagg för ett par år sen för 300 spänn mer än jag köpte dem för, så jag klagar inte... (fast lite svårt att sova var det de närmaste veckorna efteråt)

Tillbaka
Topp