Feta puderskidor för tjejer?

wamp

Medlem
När man hör med diverse skidstofiler i min närhet ska det inte var några problem alls att hitta feta puderskidor med rocker för tjejer. Några konkreta förslag på skidor får man dock aldrig när man frågar och efter mycket bläddrande fram och tillbaka på internet kan jag konstatera att det inte är helt lätt.

Letar efter ett par breda skidor till en liten och kort tjej.

Kriterier:
Ska ha rocker.
170cm är för långt.
Midjan ska vara tresiffrig.
Ska helst gå för under 10 000 med bindning monterad.

Förslag:
Har tittat lite på Moment Reagan 09/10 som tydligen ska vara deras nya modell Night Train fast för tjejer. Reagan finns (enligt relativt osäkra uppgifter) i 160cm och i alla fall Night Train ska ha flat camber och rocker.

Även tittat på Line Pandora 09/10. Den gamla modellen 08/09 sportar ju en bra bredd, men verkar som jag förstår det helt och hållet sakna någon rockerfunktion öht. Någon som har uppgifter om hur det blir med nästa modell med detta? Har kikat lite på bilder och försökt utröna om det syns någon rocker men det är svårt att se.

Sista förslaget blir Salomon Czar 08/09 som finns i 166cm ( 125/105/115 ). Dock så är dom fruktansvärt fula och rockern verkar alldeles för mesig. Blir nästa årsmodell coolare?

Tips och informaton om ovanstående skidor och andra förslag är väldigt välkomna.

Senast ändrad:
det låter som att det ska vara en skida till en 150 cm lång tjej, stämmer det eller?
gå upp åtminstone en decimeter på en rocker-skida, om ni inte redan gjort detta. då finns det antagligen fler alternativ också.

och vad ska man med 100+ mm midja till när man är så kort? knappast så att det behövs... eller väger hon ett halvton? :)

Salomon geisha i 164, men då är de bara 97 i midjan eller ännu bättre: Czar och en sprayburk i valfri färg...

PS:"mesig rocker", ska rockern vara för syns skull för jag har inte hört om någon som gnällt över dyktendenser på Czar?

Vill man ha bra flyt i pudret så vill man väl ha breda skidor... Finns det inte killskidor med 140+ i midja?:)

Men det stämmer väl, kanske 170cm ska nämnas som maxlängd snarare än att det är för långt. Men hon vill ju kunna vrida runt skidorna utan att känna sig som att hon har en flodhäst fastspänd på varje fot också.

Skulle ju ha varit positivt med ett skidtest med korta rockermodeller någonstans så hon får känna på ett par, men det är nog svårt att komma över så här års:)...

Har lite tidsgräns på att köpa skidorna då pengarna kommer från försäkringsbolaget och måste spenderas egentligen innan vintern har börjat på riktigt igen.

glömde bort, har sett en tjej med "feta" Roxy skidor med mycket Rocker men har ingen mer info än så

wamp sa:
Vill man ha bra flyt i pudret så vill man väl ha breda skidor... Finns det inte killskidor med 140+ i midja?:)

Men det stämmer väl, kanske 170cm ska nämnas som maxlängd snarare än att det är för långt. Men hon vill ju kunna vrida runt skidorna utan att känna sig som att hon har en flodhäst fastspänd på varje fot också.
jo, men vem behöver dessa skidor? killar som väger mycket eller är långa? och kör varje skiddag i utah eller japan?
var ska hon använda skidorna? och hur lång var hon egentligen?

Senast ändrad:
det är ju rätt ointressant hur lång hon är, det som spelar mer roll är hur duktig hon är, stark, tung och som frågades var hon ska åka

vilka skidor som ger bra flyt handlar inte bara om mått, utan om hur hela skidan är konstruerad och vem som åker på den.

Åker själv inte på rocker men de som gör det brukar väl säga att det känns som en kortare skida än vanligt alltså borde inte längden var någt problem. Korta skidor i puder suger för övrigt oavsett bredd.

Senast ändrad:
Moment är det som gör Reagan, inte Movement. Den kommer i 160, 170 och 180, måtten är 140-123-135.
Tänk på att fullrockerlagg ska köras långa iom att det försvinner mycket längd iom rocker och twintip.

Roxy gör en kortare (tror jag) variant av Rossignols S7 som kallas Mumbo Jumbo om jag inte missminner mig.
Vet inte riktigt vilka längder nya Völkl Gotama kommer i men den har rejäl rocker nästa säsong och fanns i 168 denna säsongen. Vet inte om tjejmodellen kommer ha rocker (Kiku).

wamp sa:
Tror duret har ett par skidor med 177 midja om jag inte minns fel, så ja det finns :)

Sen tror jag som Lee-nus, är hon runt 150 cm lär 95-100 mm i midjan räcka, rocker känns inte jättenödvändigt heller? Om hon inte ska åka bottenlöst... Jag kör på 105 mm midja, normalt spann, väger 60-65 kg och det fungerar ypperligt när det har snöat 3-4 dm.

Mitt tips: köp en skida som inte är en ren puderskida, det behövs knappast till en så liten människa. Jag har kört på icelantic nomad i vinter och använt den överallt i alla förhållanden och gillar skidorna, mycket :) (nej, jag går inte i maskopi med stinus24 :-)) Så jag tycker ni borde kolla på skidor som ligger på runt 100 i midjan med en radie på runt 17-20 meter så blir dom roliga överallt.

Skidornas främsta användningsområde kommer vara djupa puderdagar utomlands, då hon har smalare skidor som passar bättre dom dagar då föret inte är "underbart" utanför pistens avgränsningar.

Hon hade tidigare ett par 164cm 07/08 Salomon Scarlet med 130/94/123 i dimensioner som nu är stulna. Hon var i och för sig nöjd med dom men är nu sugen på något som är lite fetare och ger bättre flyt när det är riktigt djupt.

Efter detta spenderade hon ett par dagar i pisten på ett par låneskidor från en killkompis som var 175cm och beskrev att hon kände sig ungefär som Janne Långben på dessa. Visserligen var det ett par vanliga pistskidor och alltså ingen rocker att tala om där. Detta har väl medfört sig en viss försiktighet från hennes sida när det gäller att köpa långa skidor, men vet inte om det är så mycket att klaga på då det trots allt är hon och ingen annan som i slutändan som ska åka på laggen.

Eftersom många frågar så, tjejen i frågas längd: 158cm. Vikt: 52kg.

Hon är väl inte riktigt någon superaggressiv åkare med en atlets benstyrka. Men definitivt mer än en medelgod åkare och vill väl ha ett par offpistlagg att utvecklas på dessutom.

4FRNT släpper CRJ 09/10 som är en riktigt bra skida. Kan jämföras med Armada JJ. Skillnaden är att CRJ har lite större svängradie och går stabilare. Skidan är alltså en tip-tail-rocker skida med "normal" camber och skärning under foten.

Finns i 164 cm med måtten 120-109-117. Denna borde passa som hand i handske till henne.
Nästa längd är 172 cm med måtten 122-112-120.

Armada JJ 175 cm med måtten 126-136-115-133-121 skulle kunna vara ett alternativ. Mycket lätt och lättåkt.

Sedan tror jag inte man skall vara rädd för att öka på längden på skidorna när man byter till rocker eller semi-rockerskidor.
Min tjej bytte från 171 cm vanliga twintips till Armada Alpha1 182 cm och tyckte dessa var lika lättåkta. Hon har även kört en del med JJ 185 cm och är riktigt, riktigt nöjd. Den låga vikten gör att längden inte är något problem.

Grafiken är roligare än Czar, men det där med stöldbegärligheten kommer vara ett problem eftersom båda dessa modeller lär sälja slut...

K2 Phat Luv (ingen rocker men allt annat) finns i 160 på Sport-Conrad, kanonbilliga nu med Marker Baron på. Och så kan du ju dra ur skruvarna och limma dom när skidorna kommer, det stämmer som folk säger att dom missar det där nere. Men priset är jäkligt bra, 389 euro. Så har tjejen råd med ett par lagg till...

Björn

Senast ändrad:
Visserligen lite svår att hitta i affär men jag skulle definitivt ta en titt på Völkl's nya Kiku 2010.

Som är exakt som nya Gotama som fått väldigt mycket positivt surr.. finns i 162cm och 170.
106mm midja och lång mjuk men inga så aggresiv fullrocker. Tror helt klart denna är en grym allroundskida och flytet bör absolut räcka till en liten dam..

http://www.powdermag.com/buyers-guide/2010/volkl-skis-kiku/

Senast ändrad:
balanselius sa:
glömde bort, har sett en tjej med "feta" Roxy skidor med mycket Rocker men har ingen mer info än så
Det är ross S7 med annan grafik, låter precis som det wamp letar efter. Kraftigare rocker blir nog svårt att hitta på en tjejskida

vill hon ha riktigt fläskfeta skidor för de stora dagarna så finns ju även fat-ypus a-lotta som dam-modell...den har i år blivit försedd med rocker...tror den är 170cm lång...å då får hon 140 mm under foten....önskas mer flyt än så...ja, då kanske det är dags att leta efter en flotte =P

Fat-ypus har ju även damskidan E-motion som ser ganska intressant ut.

Daniel-LAB sa:
4FRNT släpper CRJ 09/10 som är en riktigt bra skida. Kan jämföras med Armada JJ. Skillnaden är att CRJ har lite större svängradie och går stabilare. Skidan är alltså en tip-tail-rocker skida med "normal" camber och skärning under foten.
...
Väldigt flack rocker dock..o tailrockern är väääldigt liten...men den finns

Tillbaka
Topp