Feta stighudar?

Monis

Ny medlem
Feta stighudar?
Jag ska köpa e tt par rejält fläskiga skidor och hatar att bära på dom så jag hade tänkt att skaffa e t t par alpine trekkers och ett par hudar, Men probleme tär att skidorna har måtten 151-108-141 vilket är bra fläskigt och jag har inte hittat stighudar som är fetare än 130 mm...Hur ska man lösa detta och finns det tokfeta hudar?

Feta stighudar?
Jag tycker det funkar fint även om huden är lite smalare än skidan. 130 mm till de måtten kommer vara tillräckligt brett enligt min erfarenhet.

Feta stighudar?
Det viktiga är väl att den täcker vid tryckpunkten, vid foten alltså. Det lär förmodligen inte spela någon roll och den inte täcker hela skida längst bak eller fram för där belastas det ändå så lite.
Några andra åsikter? jag har svårt att tänka mig att det skulle vara något problem.

Feta stighudar?
Behöver du verkligen det fläskigaste fläsket?
(jag vet ju inte hur du är byggd i kroppen)
är det för att flasha med i liftkön eller ska du åka fluff fluff puder á la Kanada?

Ur egen erfarenhet så har jag kört med alpine trekker och med ett par Völkl Gotama 04/05 (vilket för mig är "fett" nog)
skidorna är underbara att åka på men att sätta i trekker i bindningen och hudar under så blev det inte så roligt längre..

Gjorde en del turer i Chamonix och att skrå med feta skidor med trekker är inget jag rekommenderar ganska så sketchy! skulle verkligen inte vilja göra det med ännu bredare skidor så om du ska tura så kanske det är idé och kolla på hur brett du faktiskt behöver..

när det blev hård snö så blev det helt enkelt för min del att peka spetsarna rakt upp och sen slita hund för att ta mig upp, med nya bra hudar funkar det med när det börjar bli slitet så är det nog inte så kul längre..

så kika på vad du ska göra med skidorna och vilken typ av snö du till största del kommer åka i och köp ngt som passar till dina behov.

och som nga skrev innan det är mest bredden under foten som är viktig, resten kommer inte påverka speciellt mkt.

Feta stighudar?
Det vettigaste är nog att bära dem på ryggen. Du får lättare att gå i svåra passager och där underlaget är sketchy + att det blir smidigare, inga trekkers som skall upp och ner ur rygga och av och på och hudar som skall upp/på/av/ner utan bara ett par skidor som du slänger upp/tar av ryggan.

Om du verkligen vill lägga ut 2,9 tusen till på någonting som fungerar ung. som att gå så är väl BD's STS Glidelite det du skall ha...

Tillbaka
Topp