fetaste crashen?

• Trådstartare Trådstartare sesor-n-snug
  • Start datum Start datum
S

sesor-n-snug

Guest
fetaste crashen?
Vem har gort fetaste crashen??????
har hoppat in i ett träd, kunde inte åka på 4veckor

fetaste crashen?
Chamonix förra sportlovet..

Jag åkte mellan två backar och vädret var så dåligt att jag inte såg skillnad på snö och snön som föll och jag tänkte åka tillbaka snabbaste vägen ut tillbaka till pisten. Full fart mot pisten!

Jag föll rätt ner för ett 3 meters stup framåtlutad och slog i huvudet i en stor snödriva, huvudet var begravt djup inne i snön men ändå så hör jag på lång väg skrattande kamrater.

Skidorna böjde sig som bananer och mitt huvud tog mest stryk.

Efter 10 minuter hade jag skidorna på mig igen och det tog mig 5 minuter att upptäcka att jag hade brutit av ena skidan :D

fetaste crashen?
bakåtvikt vid många hopp som ex 360 brukar bero på att man inte skjuter ifrån avsatsen, det ger den xtra balansen.

fetaste crashen?
om hoppet är brant är det ju naturligt med bakåtvikt, om det sedan är en brant landning så blir det ju inte bättre.....

fetaste crashen?
jag har gjort en mycket liknande vurpa som rocky gjorde.
körde mellan två backar på en liten skogsväg med berg på ena sidan och massa träd på andra sidan och den var så smal så jag kunde knappt bromsa, så full fart framåt bara. sen kom det ett stup på kanske 1,5-2 meter som jag inte såg. Med mycket framåtvikt flög jag ner och bröt av ena skidan, det tog kanske 10 minuter att upptäcka.

gissa om jag blev förvånad när jag läste rockys inlägg och han hade gjort nästan exakt samma sak som mig!

fetaste crashen?
Den värsta är ju den Jon gör i Happy Dayz då han tappar skidan när han ska wallrida på den där silon.. Då faller han fritt fall 9 meter rakt ner i snön, inte djupsnö... Det verkar rikitg hårt...

Mitt värsta fall var då jag börja rotera för tidigt, på kicken, och då högg det till.. Jag flög typ 5-7 meter och ca 3 meter upp i luften, och landade på ryggen... Lite omtumlande...

Men Jons krash.. oj oj oj..

/Niklas

fetaste crashen?
Gjorde en fin krash på sportlovet efter en 360, fick ordentlig framåtvikt så båda skidorna löste ut och jag stod på huvet, bokstavligt. flög framåt vred om huvet så det knaka i hela ryggen. Har aldrig haft så jävla ont... hade ont i en vecka efter... det enda bra är det finns med på film =)

fetaste crashen?
på den tiden jag fortfarande åkte bräda så bröt jag nyckelbenet.
Jag åkte i hemma backen i Östersund.
Vid ett ställe så blir det en brant där man kan lätta utför om man fartar lite. tog rejält med fart, seglade utför kanten....landade på axeln ,kände att det var något som inte var riktigt i sin ordning. Armen gick inte att lyfta speciellt högt. Så det var bara att glida ner till liftstationen och låna telefonen och ringa hem och be någon att skjutsa mig till akuten.

fetaste crashen?
tipset om att skjuta ifrån har ni redan fått. man kan oxå försöka luta sig mer framåt när man lämna kicken. jag hade samma problem förut, men har korrigerat de genom att kasta mig mer framåt....lätt som en plätt

fetaste crashen?
Har mange aldrig ramlat så har han aldrig kört tillräckligt hårt.
Förmodligen har han inte blivit särskilt bra heller..

fetaste crashen?
jag skulle dra en lincon loop i en corner i kittel.
när jag fick ett mongo flyg och landade på min högra axel och när jag hade landat så gled jag med samma axel rakt på en stubbe

fetaste crashen?
jag flög för långt i ett megahopp med ett par dassiga slalomlagg med Bindningarna inställda på typ DIN 4, jag väger 65 kg :OO
Så jag flög alltså för långt och gjorde en rediga faceplant :SS
Skidorna satt kvar helt perfekt där jag slog ner :D

Annars är som sagt jons krasch helt brutal samt hans andra då han ligger uppochner på samma silon ofrivilligt och mirakulöst lyckas dra sig till en flatspin och landa på laggen ändå :OOO

MEN DEN FETASTE är ändå den när Henrik Windstedt hoppar vid flaggstången i krascherna på happy days och landar platt på 10 meters höjd :SSS ajajaj....

fetaste crashen?
Min käre systers tränare åkte ut i skogen för att fota några hopp och så, när han tar fart inför hoppet så gör han in i ett träd.
Krossad höft och inre blödningar, han får ligga där i 2 timmar i 20gradig kyla och nästan snöstorm (ja, jag vet, itne bästa fotarvädret) innan han kan få hjälp.
Skitbra. ;)

fetaste crashen?
Om ni får för mycket bakåtvikt när ni ska snurra så är det väl bara att luta sig framåt mer i upphoppet ;)

Kör in hoppet några gånger med rakar airs först så ni känner er säkra.

Annar kan ni göra som min kompis tipsade om, släng på nån rodeo medans ni ändå håller på.... Lycka till!

fetaste crashen?
lätt Jon Larsson och Elin Sylvans krachar under Extrem SM. så läskiga! finns att bevittna på rocsport.com.

//K

fetaste crashen?
Som gammal störtloppsåkare har man ju synat backen några gånger, tex. FIS i Oppdal, första åket med nya hjälmen, kommer in mot en kamelguppsvariant uppe på fjället i ca. 100km/h, just när jag dämpar första guppet skär höger ytterkant in mot vänster skida och slår undan den med den effekt att kroppen gör någon slags corkad 90-gradare och landar (efter 15m) flatfaced in mot andra skuttet i vilket jag gör en... (vad heter det på newschool-språk när man glider på magen avtuppad med båda skidorna kvar över ett 30meters lyft?) ...och landar på näsan igen fyller nummerlapp och dress med snö. Efter ytterligare 30m vaknar jag till och kan plocka ihop min utspridda utrustning och linka av banan så att inte nästa kille skulle landa på mig. Till norska lagets glädje hade deras tränare filmat mina trix, som de hade kul åt hela kvällen. Nya hjälmen bytte jag bort, ingen lyckohjälm...

fetaste crashen?
så här e det jag har trännat mykt 360 i vinter om man vill ha mer framår vikt kan kan testa trycka hårdare med smalbenen mot pjäxan och titta horisontelt i luften det fungerar.

fetaste crashen?
forts... eller när jag på en störtloppsträning i störtloppet/Åre klev ur vänsterskidan i en svag högersväng på upploppet innan bron i ca 110km/h, att kliva ur en bindning och sätta ner pjäxan i sån hög fart ger ett intressant förlopp, foten vill ju liksom stanna kvar i snön (för backen står ju still) och kroppen vill fortsätta framåt och det med samma hastiget man hade just innan bindningsurklivningen, automatiskt går man ner i en slags 90-graderssplit, och pga. att man inte kan hålla balansen på det sättet så värst länge synar man backen rätt snabbt. I själva fortsättningen på vurpan så gäller det ju bara att inte få den skida som fortfarande sitter kvar att fastna i snön för då vill gärna ben, ligament, senor eller menisker ge upp. När det pinsamma glidandet väl tagit slut är det bara att ställa sig upp på skidan som är kvar och glida "cleant" åt sidan och ta emot publikens jubel...

Alla mina vurpor är gjorda utan stora skador, alltid åkt skidor dan efter, så jag är ingen crash-apa, hatar att vara skadad.
Tänk efter innan, skydda Er, träna i sommar.
Det är pest att inte kunna åka skidor!

fetaste crashen?
Jag har aldrig ramlat allvarligt i ett hopp (men på rails ramlar jag alltid). Däremot har jag ramlat och skadat mig mer eller mindre lätt när jag inte borde gjort det. Värsta vurpan var i Ramundberget. Jag kom ifrån "ravinen" och skulle köra ut i backen nedanför, hastigheten var kanske 30-40 km/h. Plötsligt upptäckte jag att det var ett skyddsnät en meter framför mig. Jag hann knappt ens tänka "skyddsnät!" innan jag befann mig i luften uppochner. Jag landade på ryggen ca 8-10 meter längre bort och skidorna och stavarna hade spritt ut sig på ett område med 15 meters radie. Det roliga var att jag reste mig direkt efter att ha gjort någon ytterligare kullerbytta, och jag hann se ett gäng snowboardare som bevittnat luftfärden. De stod stilla och gapade. Efteråt kände jag mig bara lite stel och mörbultad, men jag fortsatte åka efter en stund. Efter några dagar fick jag mer problem med ryggen och det blev ett sjukgymnastbesök innan jag ett par månader senare blev bra igen.

fetaste crashen?
Fina crasher.

Komer ihåg min i idre. Var ett bigjump som jag satsade ordentligt i. När jag väl var i luften och grabbade skidan så löstes den ut och jag "stod" i luften med en skida i handen. Sen när jag väl landar så ställer sig skidan på högkant och jag får den i revbenen. Lyckligtvis klarar jag mig utan större skador och är ute och åker nästa dag igen.

fetaste crashen?
Jajaja....men eftersom ni inte verkar komma ihåg får väl jag erinra er om DEN värsta kraschen; OS i Nagano -98 Hermann Maiers "lilla luftfärd" under störtloppet, en normal människa hade väl knappast överlevt Maier däremot reser sig upp, borstar bort snön och vinner Super G:n efterföljande dag.

Tack för uppmärksamheten....

fetaste crashen?
min brorsa gjorde stilrenaste vurpan i typ nån röd familje backe i sälen.
Han åkte ett tiotal meter före oss och sen när vi kom ikapp honom så låg han med huvudet ner, helvit men det snyggaste var hans skidor som låg tre meter nedanför med bakändarna ner i snön och skidorna bildade ett perfekt kors rakt uppåt!

fetaste crashen?
Den fetaste/Snyggaste vurpa jag sett var när jag var runt 14 år. Jag och en kompis åkte "offpist" mellan några backar i sälen. Vi hittade ett "dropp" på ca 1 m =) Jag åkte först, sen lillebrorsan. När kompisen skulle dundra ut för det enorma droppet så råkade han lägga lite för mycket tyngd på nosen på sin bräda. Nosen fastnade så han föll framstupa å satte tailen i ett träd så han blev hängande uppochner och inte kunde ta sig loss själv. Efter att ha skrattat av mig ett tag så knäppte ja loss å gick upp å hjälpte stackarn.

fetaste crashen?
För några år sedan så gjode jag ett simpelt trick och landade på en isfläck.
Brädan for undad och jag landade lite hårt på knäet.

Jag ställde mig upp och fortsatte åka, men efter några hundra heter då märkte jag att det kändes ovanligt segt i knäet.
Jag satte mig ner och tittade efter - och till min förvåning så hade jag nu två knäskålar på ett knä, varav det nya var fyllt med någon slags vätska...

Jag kylde och bandagerade det hårt och åkta dagen efter :)

fetaste crashen?
bakåt vikten du får när du snurrar beror på att du tittar neråt mot marken brevid dig eller snett bakåt...
höj blicken och det kommer att gå bättre!

/BQ

fetaste crashen?
när jag var i åre på sportlovet åkte jag under kabinen när den kom upp. till saken hör att jag hade kompisar som stod i kabinen och bevitnade hela krashen. åkte upp för en kulle och trodde att jag kunde åka ner på andra sidan, men till följd av det hade jag för mycket framvikt och åkte ut för ett stup på bortåt tre meter och landade på väntra tummen och huvudet. trots att jag hade hjälm fick jag ett litet köttsår i pannan. Tummen fixade sig rätt snabbt men sen det näst sista åket på veckan ramlade jag en till gång och då fick tummen ta emot hela mig :)

fetaste crashen?
jag krachade me snowboard på en 360 för typ 3 år sen så jag bröt benet... snurrade lite för långt så de vart typ tvärnit när ja landade! =P

fetaste crashen?
Bröt ryggen i en BLÅ pist för en månad sedan. Österrikarna tycke inte att de behövde markera var pisten slutatde, eftersom det gick en pist lite längre ner såg det ut som man kunde ta sig dit den vägen jag valde. Det gick ICKE.. Nu är de både stämda och polisanmälda! =D

fetaste crashen?
har gjort några halvroliga krascher. i gränsen förra våren ramlade jag över en klippa o rullade/gled 40-50 meter rakt mot ett "stup" innan jag stannade.
har även gjort en halv bakåtvolt o landat på huvet.

fast en av de värre var ett drop där jag fick bakvikt o satte mig på bakbindningen vid landningen. jag trodde att jag skulle skita blod...

fetaste crashen?
det här är egentligen ingen vurpa eller så men det såg jäääääkligt roligt ut
jag var i sälen för tre år sen då jag såg en kille som åkte och hoppade och jag såg han typ hela tiden..en liten kille gick fram till honom och sa glatt "kan du göra en bakåtvolt" och killen sa lite nonchalant att han kunde göra det
han tog väldigt lite fart mot bigjumpet och snurrade för fort på backflipen så han slog i bakhuvudet i upphoppet och roterade framåt så han landade på skidorna igen strax efter hoppet

Tillbaka
Topp