fetaste crashen?

• Trådstartare Trådstartare sesor-n-snug
  • Start datum Start datum
fetaste crashen?
Jag har inte åkt länge men ändå hunnit dra någon krash...inte så farliga men fick sy i hakan för ena och den andra knäcktes skidan.
kanske inte så farliga men närfrågan dök upp så:

Den första krashen var när vi for till en hyffast stor kulle kallad "tippsta", där fanns ett hopp i en bana som kalla S:et för att den banan går som ett S...man ska åka med bob osv i den, så var hoppet på kanten av det urgröpta S:et meningen var vel att man skulle flyga som en liten corner och det var ganska fet kicker för det. man kunde flyga rakt fram också med för mycket med buskar och för kort....så jag tänkte satsa rubbet och köra snett ut från kickern och flyga en bit över den utdragna kanten av S:et hann testa hoppet 1 gång innan hade varit där max en halvtimme typ, vi hade också gjort mer sprätt i hoppet så man skulle få en fet höjd. min polare hoppade först med bräda men han körde rakt fram bort buskarna för han kände att farten inte räckte så jag gick högre upp....och började staka mig fram skata fram en bit och kröp ihop och just innan kickern när jag skulle svänga mot riktningen så skar ena skidan lite lätt bromsade en massa fart men jag tog tillbax den och körde upp i kickern....flög iväg och det var jhävligt högt....jag blev stel i luften för att fokusera på balansen flög en rejäl bit och sen så ser jag kanten innan landningen som så jävligt ruskig ut komma mer och mer under skidorna....sen dammer det till blir svart och sen tog det stop blev bedövat i hakan föll åt sidan sen börja blodet rinna med fart....såret öppnade sig hela tiden så jag satt där garvandes och ringde efter bil till akuten för att sy...

andra hände när vi var och filmade i värsta sol vädret...med ett skönt puder hopp...inte så fett för man orkade inte bygga så mycket då...men det dög till trix iaf...alla körde sitt race sen velade jag testa något som låg lite längre ifrån mina kunskaper...en d-spin 720, tänkte att jag velade känna lite på hur det känns osv...folket stog och prata där ner och höll på med kamerorna...stod och fundera ett tag på vilket håll jag skulle dra och dom tjata på att jag skulle köra...och sen när jag körde så staka jag hårt fram....kom i kickern och stack iväg fick en bra början med en fin cross involverad sen började det spåra kom lite upp-och-ner men räta upp mig till fakie landa och det tog stopp, hade för mycket bakåt tyngd så skidorna sjönk ner....drog nåra volter...en fin krash va dom sa sen....när jag reste mig från snön så kom en med en bitter min....han var inte med på att filma...han visste inte att jag kom så det kom inte med på film...men vafan sa jag...jag kör igen! för jag kom bara runt 540 så jag tänkte satsa mer nu.....alla var redo med kameror och det bar iväg igen.....tyckte det kändes skumt när jag skulle dra spinnen kändes inte rätt....kom up-och-ner igen en hel skevning...flög hur som helst och skidorna tog ner i snön först sen ryggen ena skidan flög iväg medan den andra blev kvar och drog benet åt alla håll....rulla en lång bit ner och det drog i benet...tänkte nästan att jag bröt det gjorde så jävla ont....satte mig upp och fnittrade ut smärtan....så kom kamera mannen och såg att ena staven blev jevligt skev...och sen när han skulle klicka av skidan för jag nådde inte hade så ont i benet....och jag tog upp den så såg vi att den hade vikt sig uppåt tailen alltså....så den var knäckt men satt ändå hårt fast...men sen när vi gick upp på hård mark så lossna det helt nästan..den hängde i stålkanterna...

men det var inte så farliga krasher men det var det jag hann med på mindre än 3månaders åkning....

sen har man krashat med cykeln där man slagit kulorna...DET ÄR DET VÄRSTA.....helst när man bonkar i gapet och slår kulorna mot hjulet som klämer extra mot ramen när man rullar framåt....fan man skrek nästan som en tjej när man klämde dom....nbrrrr får rysningar!

memen svejs

fetaste crashen?
har en polare som skulle åka ett rättså stort bigjump, fick för mycket bakåt vikt, landade på skidan och skar upp skidbrallorna och brallorna han hade under. Som tur va fick jag se det också

fetaste crashen?
Som Mange 76 har jag heller aldrig ramlat...inget jag skulle vara så jävla dum och erkänna...detta är ett forum för oss som kan stå på benen

/skidpryot - den allt för stolta skidåkarartisten!!!

fetaste crashen?
Det konstigaste är jag kraschar sönder mig själv hela tiden. men jag lyckas aldrig skada mig särskitl allvarligt. Jag har inte så mycket till hjärna inom skidåkning så om nån säger att jag är galen så håller jag bara med.

Jag har gjort några fina krascher. en del kanske också är med på film. vad vet jag. Jag tycker ändå att jag har haft en jävla tur som har klarat mig undan några större blessyrer under de 5 år som jag har hållit på o hoppa seriöst.

O alla ni som tjatar om 360 så är det ju ett av dom lättaste tricken som finns. brukar köra in mig i hopp med en Lincoln Loop eller backflip oftast. det är typ Basic trick! Krascha vidare alla folk i Sverige! för smärta kan ju vara ganska härligt ibland om man har blivit van vid den. ;)

fetaste crashen?
min fetaste var när jag körde störtlopp i falken i fjätervålen. Innan ett krön kommer hon, från ingenstans, hon dyker upp precis framför mig, tanten i röda brallor och gul jacka. Hon kör så där äckligt som bara gamla kärringar kan göra, ni vet plogar i korta svängar.

Jag försöker väja, och lyckas, men jag får framåtrotation och rotation åt vänster samtidigt som jag kommer över krönet och det blir en ofrivillig D-Spin, jag landar,får ont, är förbannad på tanten. Tanten åker vidare, ovetande eller kanske oberoende av av vad som just har hänt.

fetaste crashen?
ja men det e inte så lätt å veja när det sitter några snorr ungar framför kicken fast jag har faktis lyckats dom flesta gångerna
som i boarder cross bananan i sälen jag tävlade mot några i min ålder som jag inte tjände så det var ju klart man drog på förfult dom kom vi där sista kurvan så kommer vi ifatta ett par ungar som sniglar fram jag föröker veja fastnar med spetsarna i vallen flyger med huvet för rakt genom staket. skidorna flög åt olika håll.
det värst var att jag inte fick nån retur match

helt rätt Jarle

fetaste crashen?
Ja körde i ganska hög fart utför en klippa på fem meter som jag inte såg för att det var dimma. landade, körde in i en sten, o fick ha gipsad arm
i 5 veckor. smidigt va??

fetaste crashen?
Den som kommer uppifrån har väjningsplikt, ja.
Alla som hävdar motsatsen eller anser att de som åker långsammare får flytta på sig har förmodligen aldrig skyddat sin skidskolegrupp med sitt liv (och en jävligt blå rygg) som insats, eller fått en ofrivillig flygtur, när wannabees utan koll kommit störtande....

Mer vett i backen tack! Gäller alla; såväl feta tanter som åker fult, snoriga kids (sk kanonkulor) som superduktiga åkare...
Det är ju så mkt roligare at dra på när man vet att man kan lita på att folket i sin omgivning oxå har koll!! =)

Simma lugnt ;)

fetaste crashen?
ja du.. det var i påskas när det var så lite snö.. jag skulle gå upp för backen i kiruna för liftarna var stängda.. jag körde ett par gånger och sista gången jag gick upp så tänkte jag sattsa extra hårt.. så jag flög över landningen på ett hopp och snön var så mjuk att jag slog rakt igenom huvvet ner i marken som en fucking struts!! :D fick fara och sy 4 styngn i huvvet och en lätt hjärnskakning :)

fetaste crashen?
joo..

när jah var i åre för lite mer än 2 år sen..så gled jah runt på min snowboard..efter ungefär halvabacken så tänkte jah åka lite i skogen...och så kom en skarp sväng precis innan jah skulle ut i pisten.. jah ramlar i kurvan..å glider in i en smal björk.
trädet träffade rakt på låret.. jah blev ganska shockad å roppar på polarna..jah blev liggande i backen 1 ta innan skotern kom..

väl inne på sjukan..får jah höra att lårbenet e av..=(

sen efter detta blev det spring från sjukhus te sjukhus..

sen nu lite mer än 2 år så är jah tebax på min snowboard.. och funderar på att börja me skidor istället:P

fetaste crashen?
Jag ramlar bara när jag åker sakta. Helt sjukt. När jag åker fort känns det som om jag har bättre kontroll på skidorna.

fetaste crashen?
hmmm... ...har aldrig ramlat riktigt hårt men en gång tänkte jag köra ett litet gap över en gräsplätt men jag märkte inte att gräset var ca 4m så jag hoppade och märkte att jag skulle landa på gräset... när jag landade högg skidorna fast i snön:
det knäcker till i knäna, jag flyger ca 4,5m framåt med huvudet före, e borta i typ 3 minuter... minns inte hur jag kom ner till liften

annars var det i vemdalen förra året när en liten vän till mig, ca 7 år ramlade i en knapplift som lutade ca 50 grader... hon gled ner hela liftspåret och dunkade sedan in i liftstolpen.
Efter ett antal minuter upptäcker vi att jackan var rätt röd, vi tar av den och ser sedan en röd (kroppsdel?) det såg i allafall inte ut som en arm...
den lille stackarn kunde inte åka på tre dar

jaja, härda ut och ramla på...

fetaste crashen?
tror du att krasha o slå sig är nåt att skryta med eller? personligen tycker jag din insändare är en av de mest korkade på länge.
Har krashat ett par ggr men inget man skryter med precis. istället ska man väl vara glad att man är i liv, inte skryta om det, eller?
Har personliga vänner som skadats sig riktigt illa och en som nästan dött.
TROR DU HAN OCH DE ANDRA SKRYTER MED DET?

fetaste crashen?
Jae ni, om man skulle dra upp alla olyckor. Så skulle de nog inte få plats här... För det har ju blitt ett antal. Senast ja åkte så ömmade bla: ryggen, hälarna o knäna... Men ja har klarat mig från de större skadorna. Allt gick nämligen över ca: månad senare.

fetaste crashen?
byggde stort hopp på grandes montet, laddade, flög, landade på axeln,
axeln gick ur led, doktorn gav mej fina piller, blev glad, vilade, vilade,
vilade, laddade, flög, landade på axeln........
ni kan storyn.

fetaste crashen?
I julas uppe i Hamra rakade jag landa lite kort i stora big Jumpet - det var isigt. Mina bada halben gick av.

Efter detta gick jag pa ta i ett par manader. Prova inte det!

fetaste crashen?
Att krasha är att misslyckas. Varför skryta med ett misslyckande?

"Pain is temporary glory is forever!" - Nån som visste vad som gäller.

"Men tänk på att du måste överleva 24 timmar för att åket ska räknas" - Känd fransk skidprofil...

Frågan i skidåkning är inte om man krashar, utan när och hur mycket man skadar sig. Att skryta om sina ärr är väl kanske lite väl patetiskt, som i Lethal Weapon när Mel och bruden börjar visa varandras ärr...

Puman har på sin sida skrivit "Det finns 206 ben i människokroppen. Detta bör dock ej avskräcka eftersom de tre benen i örontrumpeten - hammaren, städet och stigbygeln - aldrig har brutits vid skidåkning".

Tja, ni kan väl börja köra med en skruvmejsel i örat så får vi se vem som lyckas först? Så har ni ju faktiskt något att skryta om sen

[Asgarvar]

fetaste crashen?
Skulle göra backflip på ett egenbyggt hopp i susabäcken Åre men hade ingen koncentration så jag började rotera aldeles för sent. 180 hjässa plant. rakt på huvuden och från hög höjd... tur att man är du i huvudet...

fetaste crashen?
Det gör fan lite ont att läsa om er som har gjort sig illa. Jag har aldrig ramlat och brutit nått eller så. Landat på rumpan nån gång och sen glidit ner på magen ner för nån backe. =D

fetaste crashen?
Ramlade i närheten av Rendel (st anton) i vintras. Resultatet blev två frakturer i ryggen och en fraktur i armbågen. Kommer jag in på fetaste crashen topplistan eller???

Snart är det vinter igen!!!!

fetaste crashen?
Läskigt!
Jag har gjort exakt samma vurpa som alvis beskriver. Kommer i "ravinen" i ramundberget laddar på lite för att komma upp för en uppförsbacke och in i pisten. När man kommer upp för uppförsbacken och skidorna redan lättat ser man ett jävla skyddstaket. Allt man hinner tanka är: jaha. Sen så fastnar skidorna och man känner överkroppen slungas ner mot marken, på nått konstigt sätt lyckas jag vrida mig 180 så jag slår i bakhuvet istället för att faceplanta. Efteråt kan jag ju säga att jag var jävligt glad att jag hade hjälm för annars hade jag nog inte skrivit detta. Men jag undkom med en härlig huvudverk resten av dan.

fetaste crashen?
ja hoppade i ett hopp me 37 meters platåå å sen fick ja framåt vikt.....nu sitter ja i rullstol

fetaste crashen?
Krasha har vi alla som åker seriöst gjort flertalet gånger, inget att skryta med men roligt att dela med sig av :)

Skulle ladda på stort över en monster platå i Hemsedal men landade naturligtvis på kanten i det dåliga vädret och prickade käken i knät, vilket resulterade i hjärnskakning och öm käke en månad.
Sen brukar man ju som brädåkare vrida till ryggen ganska hårt om man missar nåt skär/landning i offpisten vilket inte är helt skönt.

Det snyggaste var nog ändå när jag var i Badgastein och med brorsan och han lyckades missa en sen där serpentin transportsträcka då backen rakt neråt var avstängd och blåste men sladdade av och studsade ner till där serpenteinen åter svängde tillbaka 70 meter ner. Vi gick senare under namnet "the crash brothers" av reseledarna, hehe...

I övrigt har jag bränt rakt in i ett staket utan att se det, då var det något dimmigt.

fetaste crashen?
jag föll ut för en 50 meter hög klippa bröt båda benen och en arm.
fick ett hål i magen så när tunntarmen var på väg ut i en snödriva fick jag stoppa igen hålet med min stav. för att ta mig tillbaka till civilisationen fick jag släpa mig fram med mina brutna ben i 3 km
med hjälp av obrutna armen men jag förstod att jag inte skulle klara att kräla mig hela vägen tillbaks till byn . rätt som det var när jag nästan gett upp hoppet kom en bersget spatserande.
fort som skenande gnu grävde jag fram min sista lion-bar o lockade till mig geten. med min obrutna arm hävde jag mig nu upp på getens rygg som sakta började knalla mot byn. efter 5 timmars färd på getryggen var jag framme i byn. jag kryper sakta över gatan mot en öppen pub när plötsdligt...BAAAM en förbannad statsjeep kör över och krossar min hittintills oskadda arm. SUVen stannar och föraren hjälper mig in i bilen och kör mig till sjukan. han. tre månader senare vinner jag en volvo c70 på bingo lotto!

fetaste crashen?
okej kan tyvär inte bidra med någon crash för jag har inte giort någon crash.

crasha är för losers
men vist det kan ju hända att man kör över en och annan is fläck men ja!!

:)
ha det gött gubbar !

fetaste crashen?
Jag skulle göra en clean mutegrab i ett Big Jump och skidorna löste ur och jag landade på ena skidan. Jag slet upp ett djup skärsår i rumpan och fick sy flera stygn.

Men det var en snygg Sanna som sydde, så jag var nöjd!

fetaste crashen?
Hoppa aldrig för kort!! Lyckades för snart 3 år sen uppe i Åre vid Lucia att göra det, det resulterade i 4 öppna frakturer strax under pjäxkanten. Sedan dess har jag gjort 16 operationer o mina ben ser inte lika snygga ut längre.... Men att skidor åker vi även om det går lika fort farligt och okontrollerat..... Har nu lärt mig at det är en hårfin gräns mellan succè och fiasko och att det inte alltid e värt riskerna.... visst låter det tråkigt men så e det!!!

fetaste crashen?
Men en av dom hårdaste e nog Patrik Leidstedts lilla vurpa i Flottsbro slopestyle 02 när han hoppar över cornern o landar lite platt långt efter landningen och en stor superman.....

fetaste crashen?
Värsta var sista dan i italien för ett par år sen. Jag stod långt uppe i en backe och såg en kulle längre ner. Jag tänkte att det skulle bliroligt att flyga lite, så jag gav mig iväg för att prova. Jag åkte mycket sakta inför kullen som var typ 3 m hög och ganska så brant på baksidan. Jag flög bara lite och bestämde mig för att ta i lite mer nästa gång.
Dåligt val. Jag åkte ner för backen i en j*vla fart och när jag lämnade uthoppetpå kullen märkte jag att jag var väldigt högt upp. Jag landade på helt platt mark med lite bakåtlut och slog i bakhuvudet. Sen for jag ut för en liten kant på sidan av backen och studsade ner i skogen. När jag vaknade nån minut senare så hade jag fått en rejäl smäll på foten, blodet forsade ut ur näsan, min käke var lite ur led och jag fick senare reda på att jag hade fått en lätt hjärnskakning. som tur var så kom några trevliga danskar förbi och hjälpte mig hitta mina föräldrar och gav mig en näsduk.

Tillbaka
Topp