"Fetingar"

crillx

Ny medlem
"Fetingar"
Hej!
Någon på detta forum som har tips på ett par bra offpist skidor.
Vilken längd kör ni med? Är 190 lång o väger ca80kg.
Har åkt skidor i ca 20år o behärskar det mesta men är långt ifrån fullärd.
Någon som har lite bra input.

/Crille

"Fetingar"
Du ställer en av de vanligaste frågorna i forumet. Det finns nog snart en km svar att läsa igenom i ämnet.

Här kan du läsa igenom vad jag och två testkollegor tyckte om säsongens skidor 08/09 och 09/10. De flesta modeller som nämns där är slut i hyllorna, men det ger dig i alla fall en uppfattning om lite olika skidor:

https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=51793
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=59603

I viss mån är det relevant att ställa frågan om och om igen, så man kan inte hela tiden säga att man ska söka i forumet. Marknadens utbud ändrar sig hela tiden och därmed behöver även svaren uppdateras. Om jag ska ge en personlig reflektion när det gäller val av offpistskida i år så tycker jag enligt följande:

Ska du ha bara ett par offpistskidor (vilket det låter som i det här fallet) så tycker jag inte att du ska gå upp för mycket i bredd. 110-125mm tycker jag är optimalt för en skida som ska fungera i ett maximalt antal förhållanden utanför pisten. Går midjemåttet uppåt 130mm eller däröver så upplever iaf jag att man tappar en del av hanterbarheten på fastare snö. Samtidigt ger en redan en 110-115mm-skida fullt tilläckligt med flyt i nästan all typ av lössnö. Går man ner i bredd så tycker jag inte att man vinner så mycket heller när det gäller smidighet och pistprestanda. 111-118mm någonstans upplever jag som ett optimalt mått för ett par allroundoffpist.

Shapemässigt föredrar jag ganska mycket taper på offpistlagg, och utvecklingen har gått mot aningen mer taper än tidigare generellt sett. Det finns enstaka bc-jibbers som har ytterst begränsat med taper, men annars går trenden mot så pass mycket som 16-18mm i många fall. Jag gillar det personligen iom att man får en skida som är lite friare i svänghanteringen och som kan styras mellan kortare och poppigare åkning till mer utsläppt fart och större svängar utan att kännas hooky i slutet på svängen. Det skiljer sig såklart en del i val av taper mellan olika modeller, men undvik i alla fall de som har väldigt lite differens om du inte uttryckligen vet att du gillar symmetriska shapes.

Rocker är också ett ämne som kräver diskussion. Marknaden är ganska omogen än så länge och det finns mängder med varianter på olika typer av spannprofiler. Den vanligast förekommande är ett hybridspann med tip- och tailrocker och ett normalt spann på mitten. Jag har egentligen svårt att se nyttan av detta och ett alltför högt vanligt spann släcker ut fördelarna med rocker till viss mån. Jag har aldrig testat vare sig en plan skida eller en skida med continious rocker som har känts seg i pisten av den anledningen. Alla som har testat Hendryx skidor av i år vet att det inte behövs något mittsegment med spann för att få skidan att gå bra i pist. Istället tror jag att det till viss del är en konservativ ådra som får skidfabrikanter att välja hybridspann framför continious rocker. Det finns också flera exempel på skidor som i mina ögon har en för hög rocker i tippen. Det gäller speciellt skidor som samtidigt har ett mjukt flex. Kombinationen hög rocker och mjukt flex ger en effekt av något som jag brukar kalla "tip bend overload" när man driver skidan med plöstryck. Den böjer sig helt enkelt för mycket under press och rockern bromsar istället för att ge flyt. Det är samma resomang här som med tapern. Det finns mycket bra skidor att välja på, men undvik de med speciellt hög rocker i tippen och de med tydligt traditionellt spann. Jag är övertygad om att spannen på några års sikt kommer att gå mot platta eller i alla fall lägre än vad de är idag i många fall.

Längdmässigt bör du välja något uppåt 190cm. 187-191 någonstans skulle jag säga blir lagom för dig. Kanske lite längre uppåt 195cm om du föredrar en större och tryggare känsla.

Vad har du då för alternativ? En jäklans massa olika skidor helt enkelt och för många för att det ska gå att rada upp och kommentera.

Mitt huvudförslag är Katana 190cm av årets modell. Det är en skida med moderat, men vettig syn på rockerbegreppet. Hållbarheten verkar också vara bättre i år än tidigare säsonger.

Ojdå... jag måste iväg. Jag kan utveckla lite mer någon annan gång om det behövs. Ursäkta det något avhuggna inlägget, men tiden är slut. Om du är sugen på att snacka lagg så kan du ringa upp mig framåt kvällning. Jag ska ut och rulla bil på egen hand och snackar gärna skidor under vägen... skicka ett pm isf så kan vi höras...

"Fetingar"
Jag skulle välja något relativt rakt, med tiprocker och kanske tail-taper/pintail. Jag skulle i och med din relativt stora storlek gå upp strax över 190cm, och du ska inte köpa en för mjuk skida. JJ går direkt bort pga för korta längder imo.

BD megawatt
Salomon the Rocker
Katana 2010
Atomic Atlas

"Fetingar"
Jag har haft det stora nöjet att köra ett par K2 Darkside (181 cm) i helgen! Ett par fetingar med tiprocker och traditionellt spann som mäter in med måtten 156-128-144.

Skidorna hör klart till den mjukare kategorin i tail och tip men är förhållandevis hårda och vridstyva under foten vilket gör att de går förvånansvärt stabilt på skär i pist. Eftersom de är mjuka är det lätt att variera svängen från stor till någorlunda kort, allt känns mycket stabilt utan något märkbart "fladder" (nya skidor på perfekt underlag ...).

I den blandade offpist som fanns vid Hundfjället i helgen visade de sin allra bästa sida. Vindpackat, stenhårt, skare, kartong, lössnö, vårsnö ... whatever, det var bara att rikta skidorna utför och låta dem göra jobbet. Det är precis så här man vill att per fetingar ska gå ...

Kanske inte skidan för den som ska rippa stora berg i raka linjer, men för "turisten" som vill klara alla typer av offpist med största njutning är det här en grym skida. De enda nackdelar jag noterat är de man alltid märker med ett par feta skidor, det vill säga "hävstångseffekten" som gör dem tunga att få på kant på hårt underlag (jämfört med smala skidor) och att de är lätt jobbiga vid skrååkning på hårt underlag. Förövrigt tipptopp!

/MM

Snödjup

Tillbaka
Topp