Filmkänslighet ???

• Trådstartare Trådstartare cool_lilja
  • Start datum Start datum
C

cool_lilja

Guest
Filmkänslighet ???
Risken för att få en underexponerad bild är ju stor om man tar kort i skidbacken. Jag fotar nästan uteslutande med ISO 400 film, eller liknande........gärna svart vitt också.....då även 400. Om jag tar en 200 film istället, minskar chansen då för att få en underexponerad film ???

Filmkänslighet ???
Njae, det blir ingen större skillnad. Jag förstår logiken i hur du tänker, men eftersom kameran ställer in sig för olika filmkänsligheter blir resultatet det samma om du inte kompenserar för snön, dvs överexponerar. Fotar du med en kompaktkamera eller?

Annars fotar jag mest med Fuji Sensia 100, billigare än Velvia och nästan lika bra.

>> RR <<

Filmkänslighet ???
Kör Fuji Velvia (ASA 50) eller Provia (ASA 100) el.likn. när du plåtar i snö. Överexp. ca 1,5-2 steg så blir inte objektet (dvs åkaren) mörk och resten ljust. Viktigt är också UV-filter på gluggen, funkar även fint med polfilter som mättar färgerna och reducerar bort reflexer bra.

Ut och skjut!

/ HAWK

Filmkänslighet ???
Jag fotar med en systemkamera........sigma SA-300........okej, men om jag kör med en 50 eller 100 film kan inte risken bli då att bilden blir för mörk, jag menar, det e ju inte alltid sol när man åker skidor......

Tillbaka
Topp