filmningstips??

martin_vailtio

Ny medlem
filmningstips??
tja alla glada,
har ett projektarbete om att spela in en snowboardfilm, jag har aldrig gjort något sådant förut och skulle uppskatta om någon har några tips på vad man bör tänka på.
Hur man ska gå tillväga och hur man ska filma olika sekvenser.

tack på förhand

Vailto

filmningstips??
för det första så kan det vara bra o veta vilken utrustning du har tillgång till. Det spelar stor roll, tyvärr.

Innan du börjar ska du sätta dig ned och rita /skriva vilken ide du har med filmen, om det är nåt speciellt du vill framhäva. Tex nån person (din bästa polare som är en sopa på bräda, eller din brorsa som är kungen i backen tex), eller en plats (tex eran lokala hopp backe).. du kanske inte har nån ide, men tänk på det innan du drar till backen.

När du har en ide så ritar du ett bildmanus (ett bildmanus består av ett rutsystem där du ritar/skriver bla vilken bild du vill ha, kameravinkel, vilket format extrem närbild eller panorama och även vilket motiv. Vilken musik du ska ha, och om nån ska säga nåt.. och allt detta i olika rutor men på samma rad och i kronologisk ordning... svårt o förklara..) sen så är det väl bara dra ut och filma. Och filma gärna vid speciellt tillfällen, tex när det INTE är klarblå himmel och solsken...

Efter att du har filmat så mkt material så du känner dig nöjd är det bara o ge sig in i studion. Och det är här det mesta händer... Och det är här som du kommer lägga ned mest tid.

hoppas det var till nån hjälp!

mvh edde

filmningstips??
hej,

håller inte riktigt med edde. ta inte illa emot ebbe.

jag gjorde en skidfilm i vintras..
kan laddas på www.sweski.com/marcushansen

håller med ebbe på vissa punkter. Du ska tex bestämma vilka åkare som ska vara med. Filma alltid park när det är KLARBLÅ himmel o inte nått moln. Det ser 10000 ggr bättre ut i kameran sen när redigerar ihop det. Filma puder i skog när det är dåligt väder då lägger man inte märke till vädret ser ut.
När du bestämmer vad du ska framhäva-vad är det man främhäver i en snowboard film? givetvis filam trix dom sätter inte vart dom bor hur dom lever etc.

Den tiden du lägger ner i studion är inte lång om du jämför med tiden i backen. Du måste filma riktigt mycket.
helst från olika backat, hopp rails mm. Jag har lärt mig att det suger ta med olika hopp från samma hopp. Det gäller inte att bara byta vinklar utan också plats.

Vilken kamera du ska filma med beror helt på. Om det är första gången så bvehöver du nog inte så jätte grym kamera utan satsa mera på kvaliten på vinklar mm.

Filma mycket på stativ. Man tror det blir bra med filma nästan alltid från stativ. Filma så man ser hela hoppet. Åk gärna med i filma. Svårt men riktigt skoj. Bland det roligatse du kan filma absolut.

filmningstips??
Klart det ser bättre ut med strålande sol, men det kan vara väldigt svårt att få till bra exponering, det blir sådana kontraster mellan ljus/skugga, kan bli svart/vitt nästan.

Vill nog hålla med ebbe att det tar längre tid i studion om man vill ha ett proffsigt slutresultat, att finslipa tempo/musik och putsa klipp, korrigera ljus/färg, osv. än det tar att filma sekvenserna. Iallafall om man har förberett bra med manus och så...

Går man bara ut med en kamera i handen och hoppas på att fånga drömsekvensen, kan man få vänta länge innan den råkar inträffa mitt framför ögonen samtidigt som kameran rullar... ;-)

Men, man brukar få filma ungefär 5 ggr mer än färdigt resultat iallafall. Dvs, ska du ha en film på 10 min färdig, filmar man kanske 50 min råmaterial att börja klippa ihop...

Tillbaka
Topp