Final cut vs. Premiere pro

bois

Medlem
som rubriken Final cut vs. Premiere pro?? Vet nån vad skildfilms företagen använder sig av?

Senast ändrad:
jo men jag känner ingen som har final cut och tycker det känns lite onödigt att köpa en mac bara för att testa... men om jag vet helt säkert att finl cut är bättre så känns det ju lite säkrare....!

Senast ändrad:
Nu har jag inte testat Final Cut men enligt min uppfattning ska dom väl vara ganska lika!Kan tänka mig att fler professionella använder sig av Final Cut, då dom har Mac för driftstabilitet och hastighet.

redigerat: Lär inte vara nått skidfilmsbolag som använder (Sony) Vegas...

Senast ändrad:
Jag tror faktiskt att vissa kan använda sig av avid det här programet använder dom som gör dom riktiga filmerna har det men det går inte att använda

Avid är det största programmet inom postproduction.
Final Cut används också, precis av den anledning WITMatrix anger.

Har aldrig hört talas om ett produktionsbolag som använder Premiere, men eftersom programmet finns måste det ju vara någon som använder det. För reklamfilm är det till största delen Avid/FCP som används.

Jag gillar Final Cut absolut bäst, men Premiere är inte så olikt. Kan man ett går det fort att lära sig de andra.
Vad gäller just skidfilmsproduktion har jag ingen aning om vad som är vanligast, kan tänka mig att mindre bolag använder Premiere/Final Cut och att de som har stålar i ryggen (som kanske producerar annan film också) använder Avid.

Vegas är hobby-nivå, och det duger det lätt till...

Senast ändrad:
Final cut är klart mer proffs än premiere. Vegas är inte so hobby som alla säger. Vegas är anpassat för TV-produktion där snabbhet är viktigare är effekter. Men du kan göra proffsfilm med vegas och tex after effects. Final cut är likt premiere så gillar du det kommer du gilla FInal cut, dumt att köpa en mac bara för att. Jag jobbar heltide med redigering och använder en laptop med vegas eller premiere. Du behöver bara superburk om du ska göra långfilm eller redigera hdv

final cut och avid express är riktigt bra,men svåra att få tag på "gratis"

dom programen användes bla till delar av sagan om ringen osv.

Avid är det som är branchstandard hos SVT, och används mest av dom.
Jag gillar Premiere, att klippa i, After effects till effekter.
Har aldrig provat Final Cut, men det lär ju vara bra det med, motsvarar nog premiere rätt bra, kan nog även vara lite mer komplett. Man kan göra bra film med båda programmen, handlar om vad man lär sig först tror jag och hur mycket man är villig att lära sig av programmet i fråga. sen handlar ju mycket om känslan också, utan den blir det inte mycket bra, hur överjävlig man än är på att klippa...

Hade turen att få klippa lite kortfilmer på Final Cut. Tyckte det var grymmt bra, gillar det betydligt mer än premier. Gillade uppläget bra på Final Cut, väldigt lättarbetat. Det kan dock tilllägas att jag inte använde mig särskilt mycket av de lite mer kraftfulla effekterna...

Premiere for the win !!!!!!!!!!!!!!!!!
Jag har jobbat i både AVID & Finalcut på filmskola, och jag ser INGET i de programmen som slår Premiere. Dock räcker ju inte Premiere till ibland, men då finns ju t.ex after effects med olika plugins.

Så jag anser Premiere vara bästa i den prisklassen, och det utklassar Finalcut med hästlängder..

tror att detta är väldigt individuellt.. som de mesta.. vissa har lättare för å gilla premiere å andra digggar final cut mer.. ta å prova båda.. å sen jämför du vad som va bra/dåligt med båda..

det är nog de bästa..

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp