Finns det lösa XXL-bromsar till FKS/Pivot?

Carled

Aktiv medlem
Det finns lite olika trådar som nystar i ämnet bromsbredd till turntable-bindningarna, men de flesta rör böjande, och det är jag fullt insatt i. Dock hittar jag inget om de nya breda standardbromsarna...

Scenariot:
Ett par FKS185 med 70mm-bromsar. Ett par DPS Wailer 112RP med 112 i midjan. Mitt problem: jag har inte tillgång till ett bra skruvstäd vilket jag hade förut när jag böjde mina andra bromsar. Böjandet och mekandet med bindningen fixar jag gärna, men nu har jag helt enkelt inte förutsättningarna!

Jag var inne och frågade Alpingaraget tidigare i veckan om de kunde fixa fram de breda 115mm-bromsarna till mig. Givetvis var jag tvungen att maila någon och fråga (det gick absolut inte att skriva ner det på en lapp och lägga en spekulativ beställning till Rossignol) och personen jag var tvungen att maila har givetvis inte mailat tillbaka.

Så jag testar här istället, i värsta fall kommer vi inte fram till något men då blir det förhoppningsvis en trevlig diskussion.

Frågan:
Kan man beställa XXL-bromsarna separat (som reservdelar)? Någon som gjort det? Någon som hört att det går? Någon som känner ngn på Rossi/Look? Det är inte allt för krångligt att plocka isär/ihop bindningen, jag skulle nog kunna göra det på en tid motsvarande en beväring med en AK5:a...

Tackelitack!

har en polare som har samma problem, han testade att böjja ut sina bromsar och som följd sprack hela bakdelen.. går förmodligen inte reparera och reservdelar var otroligt svåra att hitta... ganska ovärt försök med andra ord!

Han sa också något om att de inte gick att byta bromsar på dem bindningen, och det låter ju sjukt konstigt för de borde gå att byta, ologiskt om de inte funkar... Detta är alltså vad jag hört av honom men inget jag vet 100%, han hade pratat med någon på gesundabergets sportshop när de försökte bocka hanns skistoppers.

hoppas de löser sig för dig!

Härligt oteknisk polare Jeppe! ;-) Skiter det sig med originalbromsar är det ju inte värre än att jag får leta upp ett bra skruvstäd och böja själv... Inga konstigheter med det!

Carled sa:
Härligt oteknisk polare Jeppe! ;-) Skiter det sig med originalbromsar är det ju inte värre än att jag får leta upp ett bra skruvstäd och böja själv... Inga konstigheter med det!
Nja de var på en proffesionell skidbod med riktiga verktyg och bra grejjer där de försökte böjja den, inte så att han stod hemma i garaget och bankade med hammare..
Tanken med det inlägget var att du ska tänka över om de är värt att bocka dem med risk för att de går sönder.. isåfall är de ett ganska ovärt beslut om de nu inte funkar då de är som att kasta pengar i sjön.

Dock kan de ju säkert funka också, du får väl chansa lite!

jeppenator sa:
Carled sa:
Nja de var på en proffesionell skidbod med riktiga verktyg och bra grejjer där de försökte böjja den, inte så att han stod hemma i garaget och bankade med hammare..
Tanken med det inlägget var att du ska tänka över om de är värt att bocka dem med risk för att de går sönder.. isåfall är de ett ganska ovärt beslut om de nu inte funkar då de är som att kasta pengar i sjön.

Dock kan de ju säkert funka också, du får väl chansa lite!
Wuuut? Hammare och skruvstäd är ju skiten när det kommer till stoppers!

Det går att beställa lösa stoppers. I alla fall från Looks huvudkontor. Har gjort det.
Kanske inte så populärt eller så det vet jag inte.
Jeppe: Måste vara en inkompetent verkstad. Man tar bort stoppern enklast från bindningen om man böjer de. Så det finns inte en chans att bakdelen skall gå sönder. För övrigt får man hoppas att du hade trevligt igår kväll..

Carled sa:
Jag var inne och frågade Alpingaraget tidigare i veckan om de kunde fixa fram de breda 115mm-bromsarna till mig. Givetvis var jag tvungen att maila någon och fråga (det gick absolut inte att skriva ner det på en lapp och lägga en spekulativ beställning till Rossignol) och personen jag var tvungen att maila har givetvis inte mailat tillbaka.
Har du testat att fråga i butiken Alpint vid S:t Eriksplan istället? Gör det annars, min erfarenhet är att de är tillmötesgående i princip oavsett vad det gäller för fråga :)

kebacken: tack, men av alla anställda hos Kaiser så tror jag faktiskt att jag är den som är bäst på att böja... Smug-alert, jag vet!

För att förtydliga, det är alltså inte huruvida jag löser problemet, utan hur jag får tag på breda originalbromsar! Plocka isär, böja och plocka ihop kan jag utan problem (fick t.o.m. förklara det för personalen på Garaget...), men just nu har jag inget optimalt skruvstäd.

snej, tack för länken! Tror jag har läst den tråden tidigare ngn gång... Men om man är lite källkritisk så ger den väl inte så mycket. Senaste aktivitet i juli liksom...

Hasse, nu börjar det likna något! Kände på mig att du om ngn kunde bringa ljus i mörkret!

Vattendroppe, näe jag har inte varit där än. Mange och gänget är ju mycket skönare och det är ju de som man ska supporta (och det brukar jag), men jag var sugen på att se Garagets skidsortiment... När jag monterade mina FKS155 där (jag monterade dem faktiskt själv i verkstaden!) så snackade vi om hur de brukar göra med de gamla turntablebromsarna... Har för mig att de ger iväg de till ngn snubbe som tar några hundra för att böja till dem! Så även om de kanske har svar på frågan är jag tveksam!

RING TILL KAISERS DÅ?

Dom tog hem åt mig. Dom böjde inte åt mig. Ursäkta om jag var otydlig, ska börja skriva A4-svar så det är omöjligt att misstolka :P

Carled, om du får napp någonstans, dela gärna med dig av infon. Sitter på två Fks med smala stoppers och är trots tillgång till ordentlig verksatd på tok för inkompetent för att böja och bända.

Nu har jag iaf. fått tag på ett par så jag klarar mig iaf! Woop woop!!! Dock var det ett jävla hustle för krigarna på ALPINT att hitta ett par stoppers till mig. Mad cred till dem! De har kollat runt med i stort sett alla, liten som stor, och jag tror det var Rossignol som hade ett par och som sa att de inte hade några fler/skulle ta in några fler.

Så det blir till att böja för gemene man, men det är hyffsat chill om man tänker efter lite och inte böjer stressat. Finns det intresse av att jag filmar när jag plockar i och ur bindningen?!?

Carled sa:
Så det blir till att böja för gemene man, men det är hyffsat chill om man tänker efter lite och inte böjer stressat. Finns det intresse av att jag filmar när jag plockar i och ur bindningen?!?
Olika varianter är alltid kul!

Tillbaka
Topp