Finns det något alternativ till Blizzard Zero G 95 ?

Bultfeber

Aktiv medlem
Jag har alltid lyft fram och rekommenderat den skidan skidan som ett tryggt val som en skapligt lätt och mångsidig topptursskida.
Jag tycker att den hanterar det mesta bra. Men givetvis så är den en kompromiss som alla andra skidor är.
Nu skall jag introducera ännu en ny åkare till denna fantastiska värld som toppturer ger tillgång till.
Åkaren en kvinna, van åkare i och kring pist med många skiddagar varje år. 170cm 62kg
Tänkt pjäxa till dessa skidor är utprovade men inte köpta än är Salomon S/LAB MTN Summit eller

Så frågan är.
Vad mer finns det att titta på och överväga innan köp av ny skida.
Skidgarderoben kommer att utökas men någon tyngre kompis på kring 105mm med tynger bindning typ Shift eller liknande och i så fall även om det vill sig väl även en skida för lössnö på 115-120mm
Dessa två skidor kommer drivas med med kraftigare pjäxor.

Det finns ju en uppsjö av tänkbara skidor. ZeroG betraktar jag som ett säkert, men också något slätstruket val. Det är en skida som är bra på mycket och som inte gör bort sig i någon aspekt som turkompanjon, men samtidigt är en aning karaktärslös i en del aspekter. I den viktklassen är det ganska glest med högpresterande skidor dock.

Jag hade tagit mig en funderare på hur åkaren ser på att gå upp något i vikt på skidan och välja lättast tänkbara bindning istället. Sätter man gränsen runt 1500 gram får man möjlighet att få lite bredare utbud i egenskaper när det gäller åkningen. Tex:

Atomic Backland 102 - Snällare flex, mer flyt och en silkeslen snökontakt med en dämpning som imponerar för viktklassen 1400 gram. Det är ett tydligt steg från den mer traditionella ZeroG till mer dynamik och flex, vilket jag tycker är roligare i mjuk snö. Men det är inget som den 55-årige toppturstightbralleösterrikaren väljer å andra sidan. Backland 95 finns ju också, men personligen gillar jag 102:an mer med den lekfullhet den tillför tack vare ett uns av släktskap med BentChetler-serien.

Extrem Fusion 95 Carbon/Carbon Ultra - Mycket freeride i formen, mycket topptur i konstruktionen. Väldigt väl avvägd geometri och svänger rejält när det är fast, men den tightare radien belastar inte i åkning i djupare snö tycker jag. Mångsidig som fasen. Det är lite oklart vad som egentligen skiljer mellan den skida som idag kallas 95 Carbon och den som kallas 95 Carbon Ultra nu för tiden. Men det är en lyckad modell som bör beaktas.

Black Diamond Helio Carbon 95 - Också en trevlig skida. Lite mer behärskad i sväng, framförallt i returen. Spårar ok även i fast pist så länge det inte blir isigt. Den är ganska lik i egenskaperna som ZeroG 95 så den tror jag du hade gillat. Ofta svår att hitta på bra deal dock, men än så länge kanske det finns fjolårs kvar. Ett roligare, men fortfarande lätt konservativt val, vilket bör tilltala ZeroG-åkaren.

Dynafit Tigard 97 - Kan vara värt en titt. Den har jag inte testat, men Dynafit börjar få generellt få ordning på sina skidor. Måttmässigt vettig.

Atomic Backland 102 går bort på grund av sin bredd då den ligger i spannet för nästa skida.
Det är nog så hon (jag) skulle kunna tänka mig att den skida jag söker ligger närmare 90mm än just 95mm
Och det skall sitta en skapligt lätt bindning på den typ runt 200g lite beroende på om hon av någon anledning villhöver skistopper

Black Diamond Helio Carbon 95 är redan påtänkt och är inte borta ur leken
Jag har provat både den och sin fetare kompis 104? 105? Trevlig skida tycker jag.
Men ser nu att den finns i 88mm som skall övervägas.

Jag skall spana vidare på de andra som du föreslog

Faction Agent 1X eller 2X (tror att det bara är olika top sheet på herr och dam modellerna X)? Är fortfarande mycket förtjust i mina Agent 2or som funkar i de flesta fören och också är bra i pisten.

Screenshot 2025-11-18 at 08.47.52.webp

Senast ändrad:
Blaze i önskad bredd, jag har M Alpinist på 86:or.
Inte lättast i gänget men jäkligt kul neråt i den sortens åkning man knatar till.
Kanske 94:an med en smuttare bindning på?

Provar att bumpa här lite igen, Helio 95 som ersättare till 0g 95. Upp i längd eller (lite) ner i längd? Kört 0g i 178, vilket för mitt användningsområde varit ganska bra, speciellt med ett par större skidor tillgängliga. Men jag är tveksam på att ha mycket kortare på en skida i det segmentet.

Helio 95 finns i 176 och 183 och har tiprocker som är något längre tillbakadragen än 0g, så kan kännas kortare i hårdare snö pga det, men å andra sidan bör shapen också göra att flytet i 3d-snö blir bättre för längden. 0g har ju en extremt traditionell shape och jag upplever att det är den begränsande faktorn för min del när det kommer till flyt där jag använder den skidan. Jag har också intrycket att helion är en något lugnare/mindre styrig skida, så ur det perspektivet kanske den kortare längden inte ger särskilt ökad orolighet.

Är 181 enligt passet.

Vad tror folk? Kanske också pingar in @MnO i hopp om att få några insikter från gurun själv.

Det jag själv ser som talar för den kortare varianten är enklare kickturnhantering/allmän tur-ease-of-use, marginellt lägre vikt och potentiellt enklare att ha att göra med när det blir dags att lära upp en sån där liten människa jag tydligen ska få ansvar för.

Senast ändrad:
Jag har 178 på mina G95 och är 185 och det känns som en lagom kompromiss för lappkast och få lite flyt i löst. Men om det ser ut att bli mer av mjukt än hårt eller det inte blir trångt uppåt så väljer jag en bredare skida köpte en beg G108 för det förra året som är typ 184cm (kan inte se var det står på skidan) men den har r26m så den saknar lite kvickhet mellan björkarna.
Den står på listan att bytas mot något lätt med mindre radie framöver

en beg G108 för det förra året som är typ 184cm (kan inte se var det står på skidan) men den har r26m så den saknar lite kvickhet mellan björkarna.
Den står på listan att bytas mot något lätt med mindre radie framöver
En kortare svängradie gör inte skidan kvickare mellan björkarna.

Radien är primärt en egenskap för carving på hårdpackat underlag. I tät skog handlar det istället om pivotering, snabba sladdar och att kasta skidan i sidled – egenskaper som i huvudsak styrs av rocker-profilen, taper och vikten.

För att testa denna tes, valde jag två helt slumpmässiga (men extrema) skidor:
  • Atomic Maverick 115 CTI (R: 18 m)
  • 4FRNT Hoji (R: 30 m)
Vilken av dessa skidor tror du kommer att kännas smidigare och lättare att hantera i tät björkskog?

Senast ändrad:
Radien är primärt en egenskap för carving på hårdpackat underlag.

OT: Instämmer och tycker att samma (i viss mån) gäller midjemåttet. Det tappar relativt betydelse för carvingegenskaper ju mjukare det blir, och det räcker med ganska lite. Andra egenskaper betyder då allt mer, och "upplevd radie" handlar (oavsett underlag) väldigt mycket om flexmönster/styvhet relativt åkarens teknik och mått. Men det är lätt att jämföra och överskatta betydelsen av "mätbara" egenskaper som radie (eg. ett höftat medel/pseudomått så vitt jag förstår) och i viss mån midjemått.

Längdangivelserna på skidor mellan olika producenter är nog lite som flexangivelser på pjäxor - mer en fingervisning. Helio 95 i 176 blir nog helt jädra perfekta som ersättare till 0g 178orna.

1764092725212.webp

Faction Agent 1X eller 2X (tror att det bara är olika top sheet på herr och dam modellerna X)? Är fortfarande mycket förtjust i mina Agent 2or som funkar i de flesta fören och också är bra i pisten.

Visa bilaga 41680
Kan bara instämma i denna skida, har själv Agent 2x och är mycket nöjd! Den är inte speciellt tung, tror runt 1400g per skida i min längd (162cm) men känns ändå stabil. Radien är rätt kort men trots att den är lite poppig blir den inte speciellt fladdrig i högre farter och större sväng. På min sitter en ATK crest och det tycker jag är en bra kombo!

Efter att premiärturen till slut blev av på nyårsdagen kan jag inte annat än hålla med Mno i sin uttalelse ovan. Bra ersättare för 0g om man letar efter en liknande skida. Och på längden är 176 är en bra ersättare för 178.

+ Mer förlåtande och bjuder in mer till åkning som handlar om något annat än att vara så effektiv och preussisk som möjligt
- Märkbart tyngre

Efter att premiärturen till slut blev av på nyårsdagen kan jag inte annat än hålla med Mno i sin uttalelse ovan. Bra ersättare för 0g om man letar efter en liknande skida. Och på längden är 176 är en bra ersättare för 178.

+ Mer förlåtande och bjuder in mer till åkning som handlar om något annat än att vara så effektiv och preussisk som möjligt
- Märkbart tyngre
Jag tror du menar Faction Agent? Vilken blev det 1X eller 2X
Vilka bindningar och pjäxor?

Ja men nu börjar det bli tungt. Den ser ut att väga 1500g mot 1200g.
Då börjar även bindning och pjäxa gå upp i vikt.
Börjar vi då inte hamna mer på freeride än toppturskida?
Precis det är mer freeride, utgick bara från önskad bredd 95 😎 Hagan Core carbon 89 lite svarar isf bättre upp mot önskemålet 👍

Toppen Tackar
Vilka bindningar och hur upplever du den?
Hur levde den upp mot
'har också intrycket att helion är en något lugnare/mindre styrig skida, "
Då jag själv väger över 70 kg så har jag inte haft "Lite-modellen" själv. Däremot motsvarande modell för min kroppsvikt och då med ATK Raider. Trevlig, allsidig, lekfull och poppig skida 50/50 uppför/utför. Tyvärr inte provat Helion så kan inte uttala mig om den jämförelsen 👍

Tillbaka
Topp