Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Spräckt svanskota är inte kul. Och verkligen inte kul att få den på plats igenSlag mot svanskotan kan ge jobbig smärta i många många år. Inte ovanligt! Börjar se mig om efter ryggskydd.
Hej!
Jag har funderat en del på ryggskydd och huruvida dessa faktiskt behövs i backen. Behov är ju förvisso högst subjektivt, men går det i alla fall säga att ryggskydd gör någon nytta?
Ryggskydd har på ca 15 år gått från något som tävlingsåkare använder till att nu sitta på var rygg i skidbacken (åtminstone i Sverige, i alperna ser det lite annorlunda ut). Men finns det några belägg för att ryggskydd faktiskt minskat risken för att skada ryggen? Eller är det bara ploj, och dess huvudsakliga funktion är att göra oss ~2 000 spänn fattigare och svettiga om ryggen?
Försäljarna av ryggskydd hävdar så klart att det är toppen med ryggskydd, och det finns säkert anekdoter från personer som upplever att de blev räddade av ryggskyddet. Men det säger inte så mycket. Om ryggskydden verkligen skyddar mot ryggskador så borde ju det rimligen synas i olycksstatistiken från skidanläggningar vid det här laget.
Tidigare hade SLOA med uppgifter om fördelningen av olika skador i sin årliga branschrapport. Men de slutade ta med uppgifter om skador för drygt 10 år sedan. Jag mailade dem för att se om man kunde få ta del av uppgifterna av dem direkt, men det var inget de var intresserade av att dela med sig av.
Gav mig även på Google Schoolar med hopp om att hitta forskningsartiklar, men hittade inget där heller. Inom ridsport finns verkat det finnas belägg för att ryggskydd och väst minskar risken för skador, men hittade inget om ryggskydd och skidåkning.
Till sist bad jag ChatGPT om hjälp att sammanställa uppgifter om skidåkning och ryggskydd, men även det gick bet. Finns inga entydiga resultat som visar på att ryggskydd minskar risken för att skada ryggen vid skidåkning enligt ChatGPT.
Så min fråga kvarstår, finns det några belägg för att ryggskydd minskar risken för att skada ryggen? Har jag missat någon källa eller uppgift som någon annan känner till så får ni gärna dela med er.
Ja jag såg den. Det är om jag förstått det rätt trycktest på olika material i labbmiljö. Kanske inte inte helt överförbart till verkliga förhållanden, men en viss indikation i alla fall på ett de gör någon form av nytta.Utdrag från den näst mest citerade studien:
The whole project was divided into an [...] experimental performance test (drop test).
Och:
Regarding the material test ten out of the 12 test samples passed the protection level 1 (AveFpeak < 18kN, MaxFpeak < 24kN)accordingly to the standards for motorcycles EN 1621-2 [8] and thus fulfill the minimum requirement (Fig. 5). However, eventhe backpack (coded as F in Fig. 5) filled with a sweater meets the requirements for protection level 1 as well. Only six testsamples fulfill the requirements concerning protection level 2 (AveFpeak < 9kN, MaxFpeak < 12kN). It seems that "soft shellprotectors" reveal better damping characteristics than “hard shell constructions”.
Ett stapeldiagram av resultaten visas i figur 5.
Den tredje mest citerade studien handlar om modellering och temperatureffekter i mjuka ryggskydd...
Sen är det långt från det största forskningsområdet, men belägg för att ryggskydd minskar risken att skada ryggen finns det definitivt. Beroende på vad man definierar som att ha belägg för såklart.
Ett sätt att se på en standard är att den är en samling av erfarenheter och best practices kring en viss företeelse, till exempel hur man bäst skyddar en rygg mot typiska skador som kan uppstå på motorcykel. De tester som utförs för att validera en produkt måste alltså vara representativa, annars är det inte speciellt meningsfullt. En viktig faktor i sammanhanget är att EN 1621-1 och 2 är standarder för motorcykel. Det hade eventuellt varit vettigt att utveckla en standard specifikt för skyddsutrustning för skidor och snowboard eftersom skadebilden troligtvis ser något annorlunda ut.Ja jag såg den. Det är om jag förstått det rätt trycktest på olika material i labbmiljö. Kanske inte inte helt överförbart till verkliga förhållanden, men en viss indikation i alla fall på ett de gör någon form av nytta.
Ja jag såg den. Det är om jag förstått det rätt trycktest på olika material i labbmiljö. Kanske inte inte helt överförbart till verkliga förhållanden, men en viss indikation i alla fall på ett de gör någon form av nytta.