Jag har också stora problem med att jag fryser om fötterna. Jag har två varianter på värmesulor. En halvt hembyggd variant med värmeelement från Calesco och en standardlösning från Thermic med deras Basic batteripack (dvs 4 x AA vanliga batterier). Båda är monterade i en Conformable gjutsula.
Calescoelementen är i orginal avsedda för 2,4-3 volt, men jag har höjt spänningen och kör dom med 4,8 volt ur batteripacket. Det ger en mycket tydlig värme som man kör en kort stund, tex på vägen i liften upp, eller under ett åk när man börjar känna sig kall. Det fungerar mycket bra, men nackdelen är att man måste vara aktiv och sätta på eller stänga av ofta. Låter jag den stå på mer än 10 min eller nåt sånt blir man lätt lite fuktig om fötterna pga den rejäla värmen. Men det är otroligt behagligt att brassa på med rejält med värme när man känner sig lite frusen. Det tar ca tio sek innan man känner en tydlig värme vid tårna. Naturligtvis är det en ren modiferingsfråga att göra om batteripacken till att leverera en lägre spänning istället, för att få en längre batteritid och en lägre värme. Calescos element är hur eller hur en bra utgångspunkt för någon som vill konstruera ett eget värmesystem. Dom är mycket enkla att integrera i en formgjuten sula tex, utan att man behöver platta ut gjutningen vid tårna (som med Thermic). Calescoelementen kostar 299:- har jag för mig, även om det var ett tag sen jag kollade.
Thermicelementen använder jag helt annorlunda. När jag börjar känna mig kall sätter jag igång värmen på läge 1 av 3. Sen behöver jag inte tänka mer på att jag fryser mer under dagen. Otroligt smidigt. Är det riktigt kallt kan man behöva boosta lite då och då med läge 2 eller 3, men då drar dom mycket mer batteri. På läge 1 räcker ett fulladdat batteripack en hel skiddag om jag använder en uppsättning fräscha högpresterande NiMH AA (runt 2700 mAh). Med Basic-batteripacket är det inte så fasligt dyrt heller. 700 kr betalade jag har jag för mig för paketet exklusive batterier.
För mig gör faktiskt batterilösningen underverk. Det gör skillnaden mellan att jag måste spendera 2-3 halvtimmespass i värmestugan utöver lunchen mot att jag kan åka hela dagen och ta en macka i liften. Kostnaden för sulorna är som två dagskort ungefär och för min del har jag garanterat "tjänat" i dom pengarna i ren utökad åktid.