FIS-krav på störtloppsnedfart och slalomnedfart

NyslipadeKanter

Aktiv medlem
Jag har följt Skitrotters uppmärksamhet på att Svenska Skidförbundet verkar vilja döda störtloppsgrenen i Sverige genom att knappt låta några åka på OS och inte arrangera tävlingar i Sverige; allt fokus verkar vara på slalom.
En av anledningarna sägs vara brist på backar i Sverige (lustigt nog kan andra länder med färre störtloppsbackar ändå tävla i sporten, men men).

Så jag kikade på kraven på störtloppsbackar respektive slalombackar. Tydligen krävs en störloppsbacke på minst 800 meters fallhöjd för män för att få FIS-certifiering för OS, Världscup osv. Kraven för kvinnor är minst 450 meter (max 800).
Slalombacke är ca 200 meter för män, 180 för kvinnor.
Slalombacken låter väl rimligt, men hur ofta upprätthålls 800 meter egentligen? Kan alla åk på världscupen verkligen vara så långa?

(Sidonot, Huså hade kunnat skaffa sig en slalombana med kraven på 220 meter. Ändå är det ganska få stopp på Alpine Elite Tours Slalom-tour. Kostar kanske en del att upprätthålla en slalombacke. https://www.skidor.com/idrotter/alpint/tavling/alpine-elite-tour )

Resort & CountryTrack / Course NameHeight Difference (Vertical Drop)
Wengen, SwitzerlandLauberhorn1,028 meters
Bormio, ItalyPista Stelvio1,010 meters
Crans-Montana, SwitzerlandPiste Nationale969 meters
Beaver Creek, USABirds of Prey757 meters
Kitzbühel, AustriaThe Streif860 meters
Val Gardena, ItalySaslong839 meters
Kvitfjell, NorwayOlympiabakken838 meters

While the standard rules dictating major men's Downhill events (World Cup, World Championships, and Olympics) state the vertical drop must be at least 800 meters, FIS accommodates exceptional tracks that fall just short under strict technical conditions.

Every course must be individually inspected and certified (homologated) by FIS officials. If a track like Beaver Creek's Birds of Prey (757m drop) offers a highly demanding, steep, and technically challenging layout, FIS will issue a specific course certificate. The steepness and technical intensity of Birds of Prey make it vastly more challenging than many courses with larger drops.

The "Two-Run Downhill" Rule (Sprint Downhill)
Under FIS ICR Rule 706.2.1, if a country's topography or a specific venue lacks the natural terrain to meet the standard vertical drop, the organizers are legally permitted to run a two-run Downhill race (often called a Sprint Downhill).
  • For a two-run format, the minimum vertical drop requirement decreases drastically to between 350 and 450 meters.
  • The final result is calculated by adding the times of both runs together

Intressant, aldrig hört om två-åksformatet. Regeln för 800 fhm har jag hört om förut, var relevant för OS-backarna i både Korea och Kina när de byggdes.
Sen får man inte glömma att de tyvärr relativt ofta tvingas korta störtlopp pga väderförhållanden.

Jag har följt Skitrotters uppmärksamhet på att Svenska Skidförbundet verkar vilja döda störtloppsgrenen i Sverige genom att knappt låta några åka på OS och inte arrangera tävlingar i Sverige; allt fokus verkar vara på slalom.
En av anledningarna sägs vara brist på backar i Sverige (lustigt nog kan andra länder med färre störtloppsbackar ändå tävla i sporten, men men).

Ja säger bara: Anja Pärson och Pernilla Wiberg. Det går bevisligen utmärkt för en svensk att bli bäst i universum på störtlopp. Visst, deras banor är kortare och mindre fallhöjd, men det hänger knappast på det.

Om man vill se vilka backar som är godkända för race finns listan här.

Sedan finns det fler backar som det har tävlats i, men det var så länge sedan att deras godkännande, homologisering, har gått ut. Krävs att en av FIS godkänd person kollar till att backen är i skick. Bland annat har Björkliden en störtloppsbacke. Att fixa nytt är ingen stor sak, men vill ingen klubb ordna tävling är det inte lönt att fixa godkännande.

Lätt att skylla på brist på backar när det uppenbarligen inte finns kompetens att få fram åkare.
Herrsidan så tom så man inte fattar något, senast det var någon konstans i någon gren där var det två slalomåkare som antagligen hade Hammarbybacken eller Flottsbro som "hemmabacke" under uppväxten. Storbritannien var bättre än Sverige i utförsåkning gångna vintern, både i världscupen och OS. :oops:

(Sidonot, Huså hade kunnat skaffa sig en slalombana med kraven på 220 meter. Ändå är det ganska få stopp på Alpine Elite Tours Slalom-tour. Kostar kanske en del att upprätthålla en slalombacke. https://www.skidor.com/idrotter/alpint/tavling/alpine-elite-tour )
Huså: Det skulle absolut gå att ordna en FIS SL där eller ENL (Entry Leauge) GS. Men det finns också andra backar i närheten som är mycket lättare att arrangera i. Med hårt och jämt underlag, en lift man vet snurrar helar helgen. Det underlag "vanliga" åkare uppskattar, som Huså och de flesta ställen har, blir för gropigt och orättvist för tävling.

I vintras var det en FIS GS tävling i Fjätervålen. Underlaget var helt suveränt dagen innan för pistcruising med mina Völkl 88 mm skidor. Massor av natursnö, mjukt pistat. Men det höll inte alls för tävling. Med ett par hårda GS skidor får man knappt genomböj på natursnöunderlag.

Alpine Elite Tour: Det är ett fåtal av alla FIS-tävlingar i Sverige som har den statusen. Det är tänkt att det ska samla de bästa åkarna som inte åker WC eller EC. Eller toppåkare som råkar vara hemma just den helgen.

Det finns en mängd andra FIS-tävlingar i Sverige. Det gångna vintern 40 "tävlinghelger" (vissa är vardagar, men de flersta är i två dagar, det ger 80 starter. Plus att de flesta åkare kör lite i Norge och Finland. 30-50 starter är normalt för en svensk skidgymnasieåkare på en vinter.

Intressant. WC-störtlopp i Duved, det vore något! Där borde ju finnas goda träningsmöjligheter om inte annat.
Duved har homolog för DH FIS, det är inte samma sak som godkänd för WC. Om du klickar på PDF som ligger med ser du att det är ett åk ENL eller två åk FIS DH.

Lätt att skylla på brist på backar när det uppenbarligen inte finns kompetens att få fram åkare.
Herrsidan så tom så man inte fattar något, senast det var någon konstans i någon gren där var det två slalomåkare som antagligen hade Hammarbybacken eller Flottsbro som "hemmabacke" under uppväxten. Storbritannien var bättre än Sverige i utförsåkning gångna vintern, både i världscupen och OS. :oops:
Nu ska jag inte försvara allt tokigt Svenska Skidförbundet gjort och gör, men alpint är internationellt en stor sport. Där alpländerna lägger riktigt stora summor. Att exempelvis Schweiz är större, beror inte bara på att det har fler backar på nära håll från befolkningscentra, utan också på de enorma summor de har i budget jmf med Sverige. Svar från Copilot, sa ta det med en nypa salt. Jag har sett likande siffror presenterad av Svenska Skidförbundet.

Total alpin budget​

• Schweiz: 230–460 MSEK
  • Sverige: ~20–30 MSEK
✅ Schweiz lägger alltså ungefär
👉 10–20 gånger mer på alpint

Schweiziska skidförbundet har 165 anställda tränare. Sverige har till vintern 5 damlandslagstränare WC, 1 EC. På herrarna är det 2 WC, 1 EC. Sedan fanns det i vintras 4 tränare på "hemmaplan" i Team Bauhaus och Team LKAB.

Sen finns det några små länder som sticker ut. Som gör det bra. Storbritannien på herr SL. Men de är land 16 i nationsligan. Sverige 8. Sverige är totalt sett mycket, mycket bättre än GB.

Norge är det stora utropstecknet. Som överpresterar. Som på punkt efter punkt gör det bättre än Sverige. De ligger på plats 5 i nationsrankingen.

Nu ska jag inte försvara allt tokigt Svenska Skidförbundet gjort och gör, men alpint är internationellt en stor sport. Där alpländerna lägger riktigt stora summor. Att exempelvis Schweiz är större, beror inte bara på att det har fler backar på nära håll från befolkningscentra, utan också på de enorma summor de har i budget jmf med Sverige. Svar från Copilot, sa ta det med en nypa salt. Jag har sett likande siffror presenterad av Svenska Skidförbundet.

Total alpin budget​

• Schweiz: 230–460 MSEK
  • Sverige: ~20–30 MSEK
✅ Schweiz lägger alltså ungefär
👉 10–20 gånger mer på alpint

Schweiziska skidförbundet har 165 anställda tränare. Sverige har till vintern 5 damlandslagstränare WC, 1 EC. På herrarna är det 2 WC, 1 EC. Sedan fanns det i vintras 4 tränare på "hemmaplan" i Team Bauhaus och Team LKAB.

Sen finns det några små länder som sticker ut. Som gör det bra. Storbritannien på herr SL. Men de är land 16 i nationsligan. Sverige 8. Sverige är totalt sett mycket, mycket bättre än GB.

Norge är det stora utropstecknet. Som överpresterar. Som på punkt efter punkt gör det bättre än Sverige. De ligger på plats 5 i nationsrankingen.

Jo, vet att det är stor skillnad. Åker mycket i Engelberg, som har en av de mycket framgångsrika sportgymnasiumen här nere. I Sverige är första fokus längdåkning antar jag. Även där lite tunt på herr på senare år.

Hade tydligen fel om VC, GB en plats efter Sverige på herrsidan. Monsén (eller någon annan?) lyckades visst skrapa ihop fler VC-poäng än jag trodde i fartgrenarna.
Klart efter Brasilien var vi iaf.

Hade tydligen fel om VC, GB en plats efter Sverige på herrsidan. Monsén (eller någon annan?) lyckades visst skrapa ihop fler VC-poäng än jag trodde i fartgrenarna.
Klart efter Brasilien var vi iaf.
Skämtet om 🇧🇷 har väl officiellt passerat bäst-före-datumet nu. Det är bara att tacka Lucas Braathen för det brasilianska 'undret' – utan en norskodlad världsstjärna i truppen hade de haft noll poäng

I Sverige är första fokus längdåkning antar jag. Även där lite tunt på herr på senare år.
Längd är stort i Norden. Svenska damerna fantastisk bra. Hatten av! Men är väldigt mycket mindre idrott jmf med alpint internationellt, på elitnivå. Lätt att tro att innebandy, bandy, skicross och längdåkning är stora idrotter, om man är svensk. Kollar man på Tour de ski på tv, som jag gör, är det knappt publik på stadion. På OS såg det trängre ut på läktaren under Skimo än längdåkning.

I Sverige har längdåkning varit duktiga att hålla det publika intresset. Säkert mycket tack vare tjejernas dominans. Kollar man vad kvällstidningarna skiver om längd vs alpint så nämns knappt Sara Hector och Anna Swenn, trots att de faktiskt skördar stora framgångar. Vi kan ha 5 svenska tjejer i topp 30 på WC alpint. Med längd är det stora rubriker om en vallare slutar i landslaget. Och Byström blev hårt kritiserad och slutade. Inget media har nämnt att den alpina chefen Stefan Dahlsten fick kicken (som vanligt heter det att man slutar på egen begäran) i våras

Längd är stort i Norden. Svenska damerna fantastisk bra. Hatten av! Men är väldigt mycket mindre idrott jmf med alpint internationellt, på elitnivå. Lätt att tro att innebandy, bandy, skicross och längdåkning är stora idrotter, om man är svensk.
Jag skulle påstå att det är ytterst få svenskar som tycker att dessa sporter skulle vara stora internationellt. 🤔

En sak som är lite speciell är att Norge har fått fram många väldigt bra herr åkare de senaste 35 åren men inte någon riktigt bra på damsidan. Sverige har haft två världsstjärnor på damsidan min inte någon på herrsidan efter Stenmark.

Att Norge har fått fram Aamodt, Kjus, Svindal, Jansrud, Aamodt Kilde, Kristofferson och några andra med vm guld som Stiansen är helt otroligt med tanke på hur liten sporten faktiskt är i Norge jämfört med i en del alpländer och jag tror inte heller det finns så mycket pengar (men olympiatoppen satsar väl på många i eliten så en del pengar finns det)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp