Fis

EATshit

Ny medlem
Fis
Tjena!
Tänkte starta en diskussionstråd om Fédération Internationale de Ski A.K.A FIS där jag vill höra lite vad ni tycker.

Hur länge har FIS funnits med i bilden för freeskiing?
Vad gör FIS för freeskiing? Vilka är fördelarna respektive nackdelarna med FIS?
Berätta vad ni tycker om FIS och motivera varför ni tycker att freeskiing borde/inte borde var en del av det.
peace!

Senast ändrad:
Fis
jag skulle kunna skriva en uppsats om det här men jag ska försöka hålla mig kort.

- en sak som FIS bidrar med är att friåkningen får exponering i nya kanaler – världscup och vm (och OS) är vedertagna begrepp som folk utanför actionsportsbubblan förstår och kan intressera sig för på en ytlig basis

"hörde du att vi* tog VM-guld i [valfri mindre vanlig sport, t.ex. slopestyle, curling, modern femkamp osv]? vad kul!"

, till skillnad från dew tour och x games som kräver ett visst (om än litet) mått av intresse för att förstå värdet av. med värdet menar jag varför just de tävlingarna är prestigefyllda, inte varför man ska kolla på dem överhuvudtaget. ännu ett exempel på detta är hur x games i princip sedan tävlingens uppkomst besktivits som "actionsporternas OS" – en liknelse gjord med ett redan vedertaget begrepp för att på ett enkelt sätt förklara vad det är frågan om.

huruvida det är bra med den ökade exponeringen gentemot tidigare ointresserade grupper eller inte är upp till var och en att ha åsikter om.

- jag är inte hyperinsatt i ämnet, men jag inbillar mig att en fördel på sikt är att FIS har en hyfsat väl fungerande modell för ranking och tävlingar. till skillnad från inbjudningstävlingar som plockar ut en handfull åkare baserat på olika faktorer – där den aktuella stjärnstatusen inte är helt irrelevant – kan vem som helst börja tävla i lokala FIS-anslutna tävlingar (t.ex SST), skaffa sig poäng och kvalificera sig för att köra tävlingar med högre status. givetvis fanns, och finns, det tävlingar även på lokal nivå som inte har med FIS att göra, men FIS ranking och poängsystem borde kunna funka som en relativt övergripande måttstock.
återigen upp till den enskilde individen att avgöra om de tycker att det är bra eller inte.

jag tror att om en majoritet av friåkarna hade varit bestämt emot att friåkning blev en del av FIS, så hade det aldrig blivit det. därmed inte sagt att mer än 50 procent var uttalat för FIS, men tystnad kan man tolka hur man vill.

ska bli kul att se hur den här tråden utvecklar sig. :)

fotnot: "vi" – en känsla av tillhörighet med idrottare/lag som oftast kräver ett visst mått av känslomässig involvering i en klubb/förening/enskild idrottares förehavanden, eller att laget/idrottaren representerar ett land, för då brukar det känslomässiga komma ganska automatiskt.

Fis
Men sluta kalla slopestyle, halfpipe för friåkning! Det är freestyle grenar inte friåkning. Imorgon kl 10.30 är väl det närmaste friåkning vi kommer i tävlingsform.

Fis
Hasse_Lindborg sa:
Men sluta kalla slopestyle, halfpipe för friåkning! Det är freestyle grenar inte friåkning. Imorgon kl 10.30 är väl det närmaste friåkning vi kommer i tävlingsform.
jag är kluven. även om det ligger under divisionen freestyle hos fis är det väl inga landslag inom slope/pipe som kallar sig själva "freestylelandslag" och det känns ändå som att de borde få ha nån sorts del i vad de själva omnämns som, eller?

US Freeskiing
Freeski Team Sweden/Slopestylelandslaget
norskarna säger väl Frikjøringslandslaget/Jibbelandslaget

och även om det åkarna gör med tävlingsvästen på är regelstyrt (eller rättare sagt så är bedömningen av det dom gör med tävlingsvästen på regelstyrt) så är det ändå såpass många av dem som även klarar av att tänka utanför lådan att jag hellre kallar det friåkning än freestyle.

men så kallar jag ju allt utom banåkning i olika former (alpint, puckel, skicross) samt aerials för friåkning så..

(kan det här utvecklas till skidåkningsvarianten av "ingen som är emo/hipster/whatever kallar sig själv för emo/hipster/whatever" måntro?)

Fis
"Fri"åkning med en förutbestämd bana och reglemente? Ska vi vara mindre pretentiösa och se till ordets användning och lägga meningen i det den vägen så har FS traditionellt sett gått under "friåkning", vilket inte är fel om man ser till vart det kommer ifrån.¨I approve of "friåkning" i sammanhanget.

med det sagt:

#bringfreebacktoskiing

Fis
Reglerade tävlingar med nummerlappar, domare och skit kan aldrig bli friåkning per definition hur stora kläder än utövarna har. För mig är det fullkomligen likgiltigt om Fis håller i slopestyle eller inte eftersom det är en tävlingssport, för min egen högst personliga del får dom gärna ta FWT med. Friåkning är just det, fri skidåkning, och den hör hemma ute i bergen.

"Friåkningen" kommer att överleva OS alldeles utmärkt, precis som snowboard gjort. Glädjen över att åka skidor är totalt oberoende av om ett litet gäng tävlingsnissar har konstig regler eller inte. Och förresten har friåkningen redan genomgått exakt samma förändring förr, fast då under benämningen freestyle. Och den konformism och reglering som finns där numera är till stor del framkallad av åkarna själva, inte enbart Fis.

Senast ändrad:
Fis
Glisseur sa:
Reglerade tävlingar med nummerlappar, domare och skit kan aldrig bli friåkning per definition hur stora kläder än utövarna har. För mig är det fullkomligen likgiltigt om Fis håller i slopestyle eller inte eftersom det är en tävlingssport, för min egen högst personliga del får dom gärna ta FWT med. Friåkning är just det, fri skidåkning, och den hör hemma ute i bergen.
applause-gif.gif

termsconditions.jpg

Fis
Glisseur sa:

"Friåkningen" kommer att överleva OS alldeles utmärkt, precis som snowboard gjort. Glädjen över att åka skidor är totalt oberoende av om ett litet gäng tävlingsnissar har konstig regler eller inte. Och förresten har friåkningen redan genomgått exakt samma förändring förr, fast då under benämningen freestyle. Och den konformism och reglering som finns där numera är till stor del framkallad av åkarna själva, inte enbart Fis.
är det.

Heddious sa:
, till skillnad från dew tour och x games som kräver ett visst (om än litet) mått av intresse för att förstå värdet av. med värdet menar jag varför just de tävlingarna är prestigefyllda, inte varför man ska kolla på dem överhuvudtaget. ännu ett exempel på detta är hur x games i princip sedan tävlingens uppkomst besktivits som "actionsporternas OS" – en liknelse gjord med ett redan vedertaget begrepp för att på ett enkelt sätt förklara vad det är frågan om.
Kanske är det inte längre allmänt känt att frasen "actionsporternas OS" var/är ett marknadsföringspåhitt och användes redan vid första x-games.
Den benämningen är INTE något som vuxit fram som ett allmänhetens/utövarnas/omgivningens erkännande av tävlingarnas status.

Fis
rabbit sa:
Heddious sa:
, till skillnad från dew tour och x games som kräver ett visst (om än litet) mått av intresse för att förstå värdet av. med värdet menar jag varför just de tävlingarna är prestigefyllda, inte varför man ska kolla på dem överhuvudtaget. ännu ett exempel på detta är hur x games i princip sedan tävlingens uppkomst beskrivits som "actionsporternas OS" – en liknelse gjord med ett redan vedertaget begrepp för att på ett enkelt sätt förklara vad det är frågan om.
Kanske är det inte längre allmänt känt att frasen "actionsporternas OS" var/är ett marknadsföringspåhitt och användes redan vid första x-games.
Den benämningen är INTE något som vuxit fram som ett allmänhetens/utövarnas/omgivningens erkännande av tävlingarnas status.
det är precis det jag menar – de kallade det för actionsporternas OS för att göra det begripligt för den gråa massan. säljknep.

i övrigt var mitt första inlägg ett (väldigt sömnigt) försök att objektivt resonera kring hur de som vill tävla kan påverkas av FIS inblandning i tävlingsscenen (AFP har ju också nån sorts ranking och grejer, men den har jag ärligt talat noll koll på). vad gäller den fria friåkningen instämmer jag rakt av med Glisseur.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp