Fisheye objektiv

Felixus

Medlem
Fisheye objektiv
Tjänare. Hittade inte de jag ville i trådarna som redan finns. Så tänkte ta lite hjälp här ist. Vad ska man köpa för fisheye objektiv som är relativt billigt och bra? Har en nikon d40. Eller om ni har tips på något annat bra.

Tack på förhand

Senast ändrad:
Fisheye objektiv
Inte bara dyrt utan väldigt begränsad också. Bättre att köpa en vidvinkel då du förmodligen har mer användning för den.

Fisheye objektiv
Det blir ju gaalet mycket snyggare med fisheye så isånnafall skulle jag valt den nedersta. och ja jag skulla andvända det ofta

Fisheye objektiv
Det tror du bara. Det är sjukt begränsad som sagt.

Jag har ett och det är förmodligen det minst använda av mina objektiv. Använder ett 10-20 4 gånger så mer och det blir en liten fisheye effekt på det när man kör på 10 mm.

Men vad vet jag. Jag fotar ungefär 15000 bilder på en säsong. Men allt är ju upp till dig.

Fisheye objektiv
1. om man hittar ett hyfsat billigt. begagnat kanske?
2. Det är väl upp till mej vad jag fotar? Mina andvändningsområden kanske inte är detsamma som dina?
3. De e klart jag gör men nu har du inte sagt så mycket som jag inte redan visste.

Fisheye objektiv
Begagnat ligger de på ungefär 5000:-
Nej det är klart vi kanske inte har samma användningsområden.

Vad skall du ha det till? Skidbilder? Cykel? Porträtt? Så kan jag förmodligen hjälpa dig mer då.

Men om du verkligen vill ha ett billigare så kolla på tyska nätbutiker så kanske du kan finna det billigare eller tyska e-bay. I Sverige är det som sagt väldigt dyra beggade.

Fisheye objektiv
Jag hittade ett fisheye på blocket för runt 3 tusen. och då va det 20-25 har jag för mej.
Fotar skidor inlines studsmatta cykel och lite övrigt. Och då är det ju oftast ganska mycket action i bilderna.

Fisheye objektiv
Ja det vet jag. Skrev visst lite fel innan "och då va det 20-25 har jag för mej." det jag såg på blocket då var runt 10-15.
För mycket vidvinkel blir ju häller inte bra.

Fisheye objektiv
180 grader är oki. Men som sagt till actionsporter blir det väldigt "annorlunda" bilder som man tröttnar på snabbt...

Fisheye objektiv
Håller med lille fllepille, sen om du köper begagnat och tyckar att fiskögon inte var din grej så sjunker inte objektiv något avsevärt i värde så det är ju inga större bekymmer. Bara köpa och vara glad :)

Fisheye objektiv
Ett lite billigare alternativ i testa-klassen kanske kan vara det här:
8mm.jpg

Länk:
SAMYANG 8mm

Senast ändrad:
Fisheye objektiv
vet inte riktigt vad du är ute efter eller om du redan har hittat ett (har inte läst tråden så noga), men jag hittade iaf ett begagnat på fotosidan.se

"http://www.fotosidan.se/classifieds/view.htm?ID=112012"

Cheers

Fisheye objektiv
Eftersom du sa att du har en D40 så är troligen inte några av dessa objektiv gjorda för din kamera.
Det din kamera saknar om mitt påstående är rätt är; 1. En autofokus-motor i kamera och 2. En fullformatssensor i din kamera.
Självklart kommer du kunna använda objektiven till din kamera men du kommer inte få samma vidvinkel (pga sensorn) och du kommer ej kunna använda dig av autofokus (pga saknad av motorn).
Därför tycker jag att ett köp är mer eller mindre att slänga pengarna i sjön.
Det du skulle kunna testa är att köpa en vidvinkel-lins som du fäster på ditt objektiv, ger effekten du verkar vara ute efter men dock inte samma kvalitet.

Tillbaka
Topp