Fisheye till Canon 60d

iche

Medlem
Fisheye till Canon 60d
Tjena, har sökt lite här på forumet men hittar ingenting till Canon..
Jag ska komma till saken: Jag vill ha ett bra fisheye till en Canon 60d som helst inte kostar över 3 papp (kom ändå med förslag över om detär så). Ska funka bra att ta bilder på skidåkning så som wakeboard. End of story

Tar gärna emot tips på andra objektiv(zoom osv.)

Tack på förhand.

Fisheye till Canon 60d
Tokina 11-16mm, eller ett Sigma som jag har till min 60D.

Senast redigerad av en moderator:
Fisheye till Canon 60d
welle sa:
magganmaggot sa:
Lånar tråden lite.. funkar det med videokamerafisheye till systemkamera och varför kan man inte bara köpa det för att komma undan billigt?

Ex. http://www.streetlab.nu/product.php?pid=8375 till en systemkamera?

//MKG
undrar jag med!
Nej, det funkar inte. Det är inte samma gänga att för påsättning och så i systemkameror så sitter fokusen på objektiven och på videokameror vad jag vet i kameran. tror också att detta fisheye är ett sådant som du skruvar på likt ett filter.

Fisheye till Canon 60d
AndreasBryngel sa:
welle sa:
magganmaggot sa:
Lånar tråden lite.. funkar det med videokamerafisheye till systemkamera och varför kan man inte bara köpa det för att komma undan billigt?

//MKG
undrar jag med!
Nej, det funkar inte. Det är inte samma gänga att för påsättning och så i systemkameror så sitter fokusen på objektiven och på videokameror vad jag vet i kameran. tror också att detta fisheye är ett sådant som du skruvar på likt ett filter.
man kan ju köpa en converter så att det passar, men det är väll skit samma var fokusen sitter för fisheyet är ju ytterst ändå?:S

Fisheye till Canon 60d
magganmaggot sa:

//MKG
Av ungefär samma anledning som att du inte väljer att köpa en dörrkikare och lite lim för att komma undan billigt:
http://blog.cow.mooh.org/2010/04/fisheye-tin-cam.html

(Visserligen coolt, men det lämnar ju en del att önska)

Fisheye till Canon 60d
magganmaggot sa:
AndreasBryngel sa:
welle sa:
man kan ju köpa en converter så att det passar, men det är väll skit samma var fokusen sitter för fisheyet är ju ytterst ändå?:S
Sånhär ska du ha isf: LÄNK. Är som en lins man skruvar på objektivet. Ungefär samma som att skruva på på en videokamera. Finns billigare men de va den jag hittade nu.

Fisheye till Canon 60d
det funkar men bildkvalitén blir förjävlig, dock absolut inte lika dålig som typ stillbilder från dv-kamera eller liknande.

ska du trycka upp det i större format än 20x30 eller nåt sånt så kommer du absolut kunna se att det är sämre kvalitet än en riktig fisheye.

Fisheye till Canon 60d
assr sa:
det funkar men bildkvalitén blir förjävlig, dock absolut inte lika dålig som typ stillbilder från dv-kamera eller liknande.

ska du trycka upp det i större format än 20x30 eller nåt sånt så kommer du absolut kunna se att det är sämre kvalitet än en riktig fisheye.
och till filmning då jag skiter i foto?

Fisheye till Canon 60d
Fungerar INTE med länken som skickades. Den är avsedd för Canons G10a som är en kompaktkamera!
Finns andra typer av linser att sätta framför men måste då i ärlighetens namn fråga: Varför har du lagt pengar på en systemkamera om du ändå ska förstöra filmen med en skitlins framför?

Bra glas gäller både för film och foto och det går inte att fly ifrån!

Fisheye till Canon 60d
videokamera fisheye till systemkamera FUNGERAR INTE! köpte ett raynox mx-3000 med 58mm filterjänga till min systemkamera med 18-55mm objektiv(58mm filterjänga) och det fungerade INTE. det blir inte bara lite suddigt det går inte/knappt att se åkarn. så det är inget att rekommendera..

Fisheye till Canon 60d
Köp ett samyang 8mm, jag har ett sånt och det är gediget och fint! Blir du missnöjd är ju andrahandsmarknaden på objektiv stor, så det är bara att kränga skiten.

Fisheye till Canon 60d
Tänk på att Samyang inte har IS, inte så kul om du vill filma... blir ganska skakigt om du inte är stabil på handen.

Fisheye till Canon 60d
Felix:

Tänk på att det bara är du som har problem med lederna ;) Haha, IS på den gluggen är noll problem vid filmning. True story.

Fisheye till Canon 60d
Jag har fan parkinson, skulle aldrig köpa en lins utan stabilisator! Om det inte var typ en 50mm som jag tänkt att använda på stativ.

Kolla på hela det här klippet av Joakimfilms och ni vill ha IS!

Okej, har ingen aning om vad han använder... menar bara att det är inte kul när det skakar.

Tillbaka
Topp