Fisheye

• Trådstartare Trådstartare gbodare
  • Start datum Start datum
G

gbodare

Guest
Fisheye
tjena

Jag har precis köpt en jvc gz-mg135 med 30.5 mm gänga och letar efter en billig fisheye konverter som passar den. Jag hittade en Soligor fisheyekonverter 0,25x på cyberphoto, kan det vara något, och passar den överhuvudtaget min kamera?

Senast ändrad:
Fisheye
tjenare jag köpte ett Raynox QC-303 fisheye-konverter 0,3x med snap-on för 27-37mm till min dv-kamera.
Jag tycker att det var värt dom kronorna som det kostade.
Och ja det passar din kamera för du har 30.5 och fisheyet har upp till 37mm

edit- ops såg inte att du hade ett rektangulär front på din kamera.
Vet inte hur det blir då. Kanterna på fisheyet kommer "kanske?" synas mera på film.
jag vet ej. hej

Senast ändrad:
Fisheye
antar att du menar SOLIGORs fisheyekonverter
Nej, den passar inte. Det finns ingen stepring som får en 52mm konverter att passa på en 30mm kamera
Satsa istället på ett billigare snap-on, det är de enda som passar din lilla kamera. visserligen inte lika bra kvalité, men eftersom din kamera förmodligen inte är någon värsting då den har sån liten filtergänga så märker du ingen skillnad

"Raynox QC-303 fisheye-konverter 0,3x med snap-on för 27-37mm" kan vara värt att spana in!

Sedan kan du ju alltid kolla vad din kamera har för lägsta brännvidd, ta den brännvidden och multiplicera in, i detta fallet, 0,3 (konverteringen). Om fisheyet ska vara optimalt bör det landa på runt 14-16mm

Fisheye
okej sorry :/
som sakt jag köpte ju ett, jag har inte så jätt bra kamera så då satsade jag på det billiga fisheyet. men jag tyckte att kvallen blev bra. så?

Fisheye
okej, jag ska nog köpa raynox fisheyet. Det är ju inte så värst mycket pengar ändå :P

tackskaruha

Fisheye
Här en video som jag och några kompisar gjorde.
Fisheye-grejerna är gjorda med Soligor fisheye konverter 0.25x.
Det är en Panasonic NV GS27 med 30,5 mm gänga och 2 stepringar!

Obs! det blir full circle på fisheyet för att det inte är 16:9 ready och det blir bättre bild på T.ex en TV elr nåt för youtube tar all kvalitét!

Fisheye
jag har ett raynox hd super wide angel lens 0.5x som jag inte använder. den kostade 1300 spänn ny du kan få den för 600. jag har konverterings ringar på. från 37mm till 30 mm.
Detta är så mycket vidvinkel du kan få utan så jätte mycket fisheye bild. så det är egentligen inte ett fisheye men enligt mig så finns det mer användnings områden för en vidvinkel lins än en fisheye lins.

http://www.scandinavianphoto.se/product/item.aspx?iid=1562524

Där får du en länk.

/ Kalle Pettersson

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp