Fjolårsskidor: Dynastar Slicer eller Völkl Kendo?

Hakke1

Medlem
Hej! Jag har tänkt att införskaffa nya alpina skidor, då mina nuvarande har blivit på tok för korta. Det jag har tänkt att använda skidorna främst till är piståkning, men kommer även att köra en del offpist/puder och park - därför tror (?) jag att "all-mountain-skidor" kommer passa mina syften bäst. Fördelningen kommer ungefär se ut på följande sätt: 50% pist, 40 % offpist/puder och 10% park. Skidorna kommer användas sporadiskt i några år framöver, och därför känns valet viktigt - de ska funka hyfsat till mycket så att säga.

Jag väger i någonstans kring 85 kg, och är 179-180 cm lång. Vad gäller skidvana har jag åkt i 13 års tid, och även tävlat lite. Efter att ha sökt runt en massa på detta och andra forum, och jämfört priser (är student, vilket innebär aningen tight budget) har jag kommit fram till att Dynastar 6th Sense Slicer och Völkl Kendo (båda av fjolårsmodell) skulle kunna passa mig och mina syften. Vad har ni att säga om saken? Förutom det; vilken längd och bindningar borde man satsa på?

MVH Hakke1

har du kollat på salomon twenty twelv ? sägs att det ska vara en riktigt grym allround skida

Senast ändrad:
Först och främst lita inte för mycket på mig.. Men Kendo är väl herrvarianten av Völkl Kenja som är en skida som fått väldigt god kritik för sina pistegenskaper. Tror att de är hyfsat styva med metalllager inuti om jag inte misstar mig. Tror att de sitter riktigt bra i pisten och är en skida som man inte går igenom i första taget! Sen skulle jag gissa att det är en högst sparsamt uppvinklad bakände på den skidan, lite brätte men inte så mycket och att det är en skida som är ganska långt ifrån en true-twin skida.
Jag provåkte Dynastar 6th sense i fjolas under skitestar helgen, kommer dock inte ihåg super mycket då jag provåkte alldeles för många par, men jag har för mig att jag tyckte om dem. Den skidan är både bredare (om jag kommer ihåg rätt) och även mer likadan fram å bak (tror ej den är helt true-twin men det kan du ju kika upp).

Så du får en bättre parkskida med slicer. I off-pisten vet jag itne riktigt, slicern har ju en bredare midja, men kendo har en förvånansvärt bred nos i förhållande till midja och bakände så där får någon anna råda. Sedan tror jag att Kendon är strået vassare i pisten! Men båda är säkerligen bra skidor! :)

Ha det fint!

Som sagt...kendon är inget du vill ta in i parken, så av de du velar mellan är slicer att föredra. Annars har du fått ett bra tips här nedan i Salomon twentytwelve. 186längden torde passa dig perfekt som allroundskida för pist, offpist och park...

Tack för hjälpen allihopa! Har kikat på Salomon 2012, och det ser riktigt schyssta ut. Men, med tanke på att jag är student, känns det bättre rent ekonomiskt med antingen Slicer -11 (3500 kr inkl Look Jib 12-bindningar), eller Kendo -11 (3900 kr för enbart skida). Lutar för tillfället mot Slicern, just på grund av det grymma priset och dess egenskaper.

Snej: Är inte 186/187 cm lite väl långt för mig? Är rädd att jag inte kommer kunna kontrollera de lika väl då...

Tror inte alls att det blir långt, du väger ändå 85kg. Åker själv på 184 som kortast och är 172/64. 186 kommer bara kännas tryggare för dig när det går lite fortare, sen är det ju faktiskt twintip och då försvinner en del effektiv kant av upphöjningen i bak jmf med platt tail...

skulle vara för de där 10% park då kanske, annars är längden till 90% rätt.

Tack för snabbt svar! 181 cm är alltså att glömma i princip, och 187 är något att satsa på? Vad tycker ni förövrigt om medföljande bindningar på Slicer (Look Jib 12)?

Du behöver inte byta bara för bytandets skull, kör så länge de håller och spara en slant. DIN upp till12 är helt ok för din vikt, vid ett senare förvärv kan du vilja uppgradera till en din 14 bindning typ Salomon 14 Driver men skit i det så länge.

Både 181 och 187 lär fungera, men 187an kommer ffa att vara stadigare...och som ingemar sagt så fungerar säker 12-bindningen helt ok.

Tack återigen för era svar! Bindningarna behåller jag - i värsta fall får jag väl investera i ett par nya om ett par år. Får se hur jag gör med längden - har aldrig haft så breda skidor, eller rocker för den delen, så vet inte riktigt hur pass "stabilt" jag skulle kunna åka med de, haha :-)

Tillbaka
Topp