Flaine

jessan_gbg

Ny medlem
Flaine
Undrar om det är någon som varit i Flaine och åkt skidor. Funderar på att åka dit och skulle vilja veta lite om byn, systemet, snösäkerhet o annat. Tacksam för alla tips!

Flaine
Flaine ingår i det stora Grand Massive. Flaine, Les Carroz, Samoens mfl.
Hela området har oftast mycket snö, pga av sitt läge där luftströmmarna börjar stiga före Mont Blanc släpper molnen mycket snö. Allså snösäkert.
Byn Flaine är ju ingen höjdare. Typ modern fransk betonghus bebyggelse. Men byn ligger mitt på berget och ski in ski out blir det.
Men om man inet behöver Ösrerrikiskt gemyt är det klart värt en resa.
Och endast en timmes bilresa till Geneve.
Det bästa är att puderjakt typ Chamonix är obefintlig.
Bon Ski

Flaine
Tack för ditt svar. Ska åka iväg med UCPA i år o funderar att testa något nytt... Är byn väldigt liten o lugn eller är den bara ful..? Kan nog klara av betong bara vi får bra med snö!

Flaine
Klart du skall åka till Flaine.
Men UCPA har center även på andra kul ställen.
Ett som definitivt är värt en resa är Pralognan. Ligger längst in i dalen bortom Courchevelle/Chamagny.
En gammal bergsbestigarby med ett mindre liftsystem och ett monsterberg.
Med Ucpa ledning ett par skidor med skinn kommer man åt Alpernas bästa glacierer.

Flaine
Hej!
Var i Flaine för två år sedan och det var riktigt bra. Inte de brantaste backarna eller modernaste liftarna, men skidåkningen var riktigt bra. Var där med UCPA och hade en guide som mycket duktigt. Åkte orörd snö hela veckan. Men var försiktig med att åka off pist, det finns hål berget. Dessa hål kan vara översnöade. Som sagts ovan var byn ingen höjdare, dock hade vi det så bra på centret att det fanns någon egentlig anledning att gå upp till byn.

Flaine
Tack för alla svar men nu har jag bestämt mig för att åka till St Sorlin istället. Har letat efter resa med UCPA som INTE är valdi eller valtho utan något oprövat och St Sorlin lät lite trevligare än Flaine. Får se hur det blir!

/J

Tillbaka
Topp