Vi var ett gäng som var där med UCPA mars 2008. Tyvärr var det under den period då det var två-tre veckor med töväder över nästa hela alperna så förutsättningarna var inte de bästa. Men ska skriva ned några tankar.
Centret är det bästa UCPA-center jag har varit på (Argentiere, Tignes, Flaine). Nästan bara dubbelrum med egen dusch/toa. Standarden kanske inte skulle få Paris Hilton att jubla men jämfört med vissa mögliga 6-bäddsrum jag bott i innan kändes det lyxigt. Maten är densamma som övriga center. Den stora fördelen med detta center är att det finns vettiga gemensamhetsutrymmen. En stor öppen yta med brasa i mitten och soffgrupper kring. Finns även en stor balkong/altan där man kan äta lunch eller dricka öl om vädret tillåter.
Byn är så där ful som bara franska betongalpbyar kan vara. Eller by och by, några få butiker, apotek, matbutik och två pubar. Nu hade jag jobbat rätt hårt innan så orkade inte ens försöka mig på lite nattliv men jag skulle säga att utbudet är kraftigt begränsat. Byn är liten och centret ligger nära liftarna.
Systemet är helt ok. Nu hade vi kassa snöförhållanden så någon som varit där en bra vecka kanske har en helt annan upplevelse. Finns mycket lättillgänglig liftburen offpist. Vi åkte bara liftnära åkning hela veckan. Inga åk liknande Pas de Chevre (eftersom du varit i Argentiere) utan vi höll oss i stort sett inom synhåll till liftar hela tiden. Det kanske berodde på snöläget, jag vet faktiskt inte. Vi åkte iaf inga "stora" åk utan fallhöjden på åken var lite lagom så där. Det finns ganska mycket ytor och inte så många freeriders så vid snöfall borde man kunna få rätt många åk ospårat. Jag tror Flaines starka kort är just att du kan få många sköna ospårade åk vid snöfall. Men förvänta dig inte några extremåk a la långa branta korridorer eller sjuka drops. Åkningen är soft men inte svår.