Flaine

k-cat

Ny medlem
Flaine
Idag kom jag hem från Argentière och nu funderar jag såklart på vart man skall åka nästa gång :) Jag undrar om det är nån som har varit i Flaine som kan berätta lite om åkning etc. Om du varit där med UCPA så berätta gärna om centret, moniteurerna och sånt också!

Flaine
Ja tack, alla som har info får gärna berätta. JA är sugen på Flaine till nästa säsong men poalrna oroar sig för att det ska vara dåligt med fest. Väger kvalitén på boendet upp för att byn eventuellt inte är så "häftig"?

Flaine
Vi var ett gäng som var där med UCPA mars 2008. Tyvärr var det under den period då det var två-tre veckor med töväder över nästa hela alperna så förutsättningarna var inte de bästa. Men ska skriva ned några tankar.

Centret är det bästa UCPA-center jag har varit på (Argentiere, Tignes, Flaine). Nästan bara dubbelrum med egen dusch/toa. Standarden kanske inte skulle få Paris Hilton att jubla men jämfört med vissa mögliga 6-bäddsrum jag bott i innan kändes det lyxigt. Maten är densamma som övriga center. Den stora fördelen med detta center är att det finns vettiga gemensamhetsutrymmen. En stor öppen yta med brasa i mitten och soffgrupper kring. Finns även en stor balkong/altan där man kan äta lunch eller dricka öl om vädret tillåter.

Byn är så där ful som bara franska betongalpbyar kan vara. Eller by och by, några få butiker, apotek, matbutik och två pubar. Nu hade jag jobbat rätt hårt innan så orkade inte ens försöka mig på lite nattliv men jag skulle säga att utbudet är kraftigt begränsat. Byn är liten och centret ligger nära liftarna.

Systemet är helt ok. Nu hade vi kassa snöförhållanden så någon som varit där en bra vecka kanske har en helt annan upplevelse. Finns mycket lättillgänglig liftburen offpist. Vi åkte bara liftnära åkning hela veckan. Inga åk liknande Pas de Chevre (eftersom du varit i Argentiere) utan vi höll oss i stort sett inom synhåll till liftar hela tiden. Det kanske berodde på snöläget, jag vet faktiskt inte. Vi åkte iaf inga "stora" åk utan fallhöjden på åken var lite lagom så där. Det finns ganska mycket ytor och inte så många freeriders så vid snöfall borde man kunna få rätt många åk ospårat. Jag tror Flaines starka kort är just att du kan få många sköna ospårade åk vid snöfall. Men förvänta dig inte några extremåk a la långa branta korridorer eller sjuka drops. Åkningen är soft men inte svår.

Flaine
el gringo: tack! det låter ju bra med centret, men byn låter ju inte så charmig direkt :) jag som gillade argentières superpittoreska stil kanske blir besviken? åkningen låter helt ok för min smak. är för lat för att knalla långt, så liftnära off-pist passar mig som handen i handsken, haha.

ska fundera vidare på flaine helt enkelt!

Flaine
Jag var i Flaine sista veckan innan det började töa så vi hade riktigt bra väder (snöade sön-mån och sen sol).

Flaine är tråkigt, väldigt tråkigt när det gäller piståkning. Det är flackt och terrängen är inte speciellt rolig att åka pist i eftersom det är franska sälen, i princip bara barnfamiljer. Däremot så är offpisten kul och det tar rätt långtid innan det blir uppkört eftersom det i princip bara är UCPA folk som åker dit för offpist (som sagt franska sälen). Vi körde ospårat på fredagen och det skall väl ses som ett bra betyg till både berget och guiden att man hittar ospårat 4 dagar efter snöfall i alperna. Offpisten är dock inte jätte brant och jätte svår.

Flaine som by är helt dött. Tråkigaste och fulaste alpbyn jag vart i.

Flaine´s UCPA center är väldigt bra och håller mycke hög kvalite, för att vara ett ucpa center.

Så vill man åka offpist grupp och kan tänka sig något som inte är lika svårt som Argentiere men o andra sidan har större ospårat sannolikhet så är Flaine ett bra alternativ.

Vill man ha bra piståkning så är det inget att ha och om man vill ha någon form av party så bör man välja annat.

Tex

Flaine
tack för svar! franska sälen låter ju inte helt lockande :) får se vad det blir. just nu lutar det åt champoluc ändå...

Snödjup

Tillbaka
Topp