Flatljus med pannlampa?

jonasclind

Aktiv medlem
Flatljus med pannlampa?
Med risk för att skapa en tråd som kommer dö efter ett kort "nej" från någon...

Är det någon som provat att åka i flatlus med en stark pannlampa?

Om du provat, oavsett resultat, skriv gärna vad det var för styrka (lumen) på lampan!

En strålkastare borde ju kunna skapa nya kontraster i snön och därmed förbättra synligheten, vilket i teorin är mycket bättre än kontrasthöjande linser som inte kan tillföra något. Men jag inser att det kanske krävs en lampa med styrkan av ett helt jävla bilbatteri på ryggen för att göra skillnad...

Flatljus med pannlampa?
Om det är riktigt tät dimma funkar det inte - tänk helljus i snörök, du bländar bara dig själv. Annars funkar det i teorin, men du måste ha en fruktansvärt stark pannlampa. Långt mer än 4000 lm. Jag tror det i praktiken kommer vara svårt att få en tillräckligt stark lampa. Solen ger, även vid riktigt dassigt väder, betydligt mycket mer ljus än vad folk generellt tror.

Med det sagt, råkar du ha en lampa på 10k lm eller mer får du gärna återkomma med resultat efter test ;)

Senast ändrad:
Flatljus med pannlampa?
Yes, jag har provat. Man ser skitfånig ut och det funkade inte jättebra. Funkar däremot bra när det är skymning. Kanske att jag hade för lite lumen. Har glömt hur mycket det var men under 10k iaf.

Senast ändrad:
Flatljus med pannlampa?
Ja, jag misstänkte att dagsljus, om är i formen av flatljus, är alldeles för starkt för att bekämpas med en pannlampa.

Och ja, det måste ju vara flatljus av molnighet, inte snö!

Flatljus med pannlampa?
Jag har haft precis samma fundering och slog därför till på en 6500lumen på Xxl rean (magishine nedsatt från 3000 till 2000kr) Tyvärr har jag inte provat den än.
Men kanske hade den räddat mig förra helgen:
Uppe på Oldklumpen drog dimman in och sikten blev noll. Plötsligt åkte jag utför ett stup på 3m. Min polare bakom blev rejält skraj när jag bara försvann (han tog kortet)
8865E9E1-A686-47C7-9F5E-419A2D8ABB1A.jpeg

Flatljus med pannlampa?
Jag har haft precis samma fundering och slog därför till på en 6500lumen på Xxl rean (magishine nedsatt från 3000 till 2000kr) Tyvärr har jag inte provat den än.
Oh, spännande! Alltså inte kraschen 😬 Vi får hoppas att du får tillfälle att prova den snart och återkomma med rapport! Jag tänker att 6500 lumen / 2000kr är max för många av oss, så det skulle vara det perfekta testet!

Flatljus med pannlampa?

Men hur ska du fästa den på hjälmen..? Och bråka med en sladd till ett batteri? Billigt men inte så anpassat.

Men går det att fixa på ett bra sätt så är det ju grymt prisvärt! Den kanske har styrkan som krävs för att göra skillnad i ljusare miljö.

Flatljus med pannlampa?
Men kanske hade den räddat mig förra helgen:
Uppe på Oldklumpen drog dimman in och sikten blev noll. Plötsligt åkte jag utför ett stup på 3m. Min polare bakom blev rejält skraj när jag bara försvann (han tog kortet)Visa bilaga 14500
Sen får du räkna med att en 6500lumen Magishine kanske motsvaras av 2000 lumens eller så i verkligheten;-)
Ang cdon lampan, 3 st XML T6 kan i teorin under optimala förhållanden ge strax under 3000 lumens (men då skall den dra 30W) dvs 6A från en USB vilken normalt bara kan leverera 2A på en USB-A, så då får du i teorin kanske ut 1000 lumens, i verkligheten troligen mycket sämre...

Senast ändrad:
Flatljus med pannlampa?
Åker en hel del med pannlampa här uppe i norr under årets mörkaste veckor.
Min erfarenhet är att pannlampa kan hjälpa till liiite om det är ordentligt flatljus men du behöver kunna kräma på med åtskilliga lumen om det är under dygnets ljusaste timmar.
Ju mörkare det är ju färre lumen behöver du vilket på ett sätt kan verka konstigt men det är min erfarenhet i alla fall.

//R

Flatljus med pannlampa?
Den var ju utan batteri..
Min Magishine har ett rejält, tungt batteri, vilket är förutsättningen för att få ut alla lumen.
(har även två mindre Magishine mer typ 1000 lumen, funkar väldigt bra men den här är verkligen 6ggr starkare)

Flatljus med pannlampa?
Den var ju utan batteri..
Min Magishine har ett rejält, tungt batteri, vilket är förutsättningen för att få ut alla lumen.
(har även två mindre Magishine mer typ 1000 lumen, funkar väldigt bra men den här är verkligen 6ggr starkare)
Kolla exempel här, du har säkert en modernare lampa men det är ganska mycket glädjesiffror. Det viktiga är ju att de kan leverera hög effekt under lång tid, att kunna köra några minuter på full styrka är ju inte riktigt något man vill ha på en pannlampa.

Flatljus med pannlampa?
Om det är en MS-6500 så har den : CREE XHP50.2 LED * 3 (2300 lumens a 18W+ CREE XM-L2 LED* 2 (1200 lumens a 10W) så då drar den 80W i full fart och det är 72Wh batteri så med 100% verkningsgrad så skulle du få ut kanske 50 min. Men kyla bort 80W är rätt brutalt och inte möjligt i den konstruktionen.

i flera tester jämförs den med en 3500 lumens lampa tex

vilket är bra iofs. Men man skall inte bli lurad över specar, fysiken är oftast svår att övervinna. Du kan inte få mer effekt från en lampa än vad du stoppar in och du måste kunna kyla bort värmen.

Flatljus med pannlampa?
Vad gäller uppgivna ljusstyrkor på pannlampor är det många som... Rör sig i gråzoner för vad som borde kunna vara en "egentlig" ljusstyrka. Så går det ju att diskutera hur bra siffra det egentligen är att ange lumen. Jag åker hellre med 1000 lm som har en bra ljuskänsla än 5000 lm med dålig kägla.

Flatljus med pannlampa?
Jag ska prova detta nu till helgen i Trysil. Jag har två olika sorters lampor att testa med. En som är lite bredare och jämnare ljus och en mer spot. Tänkte prova både på hjälmen och på bröstet för att se vad som funkar bäst. Kanske nere runt midjan skulle vara ännu bättre (tydligare skuggor om ljuset kommer från en lägre punkt).

Tillbaka
Topp