Flex: Cochise vs Mach1

enriico

Aktiv medlem
Åker idag i en Mach 120 som ska ersättas av en Cochise. Min fundering är om Cochise 120 kommer att upplevas ”mjuk” och jag bör gå upp till 130 eller om flexen är likvärdig på modellerna?

Jag är 183cm lång och 68kg lätt och kommer att stoppa i en Intuition PW-liner i pjäxan. Vet att det bästa är att testa sig fram i fysiskbutik men det finns tyvärr ingen inom 50 mils radie som erbjuder båda modellerna i min stl.

Eftersom Cochise är en turlägespjäxa, alltså delad bak blir den inte lika styv som en rigid pjäxa. Är du en någorlunda driven åkare gå på 130. Jag 177/72 har alltid åkt på relativt mjuka pjäxor, men trivs så bra med mina Cochise 130. Levererar i pisten på slalomlaggen men har ett helt ok gåläge när det ska resortknatas med fetlaggen.
Kasta originalstrappen och dit med en Boosterstrap så är du hemma.
Lycka till.

Min uppfattning är att flexens "hårdhet" är den samma i Cochise och Mach1. Det som skiljer är hur man upplever flexen och där är Mach1 överlägsen.
Mach1s flex är progressive och jämn hela vägen medan Cochisen ger efter och sen är det stopp. Genom att, som @farsan56 säger, komplettera med en Boosterstrap förbättrar du flexupplevelsen på Cochise avsevärt.

Det här är min högst personliga uppfattning och det vore intressant att höra vad ni andra tycker.

Har skaffat ett par Cochise och Mach1 i år. Upplever att det är lättare att ta av och på sig Mach1 till att börja med. Mach1 är i mina ögon hårdare och framför allt stummare i åkupplevelse och känsla än Cochise. Det bästa med de här pjäxorna är att de är jämna i hur de sitter åt och fördelar "trycket". Många pjäxor jag prövat har haft några punkter som "trycket" finns på.
Jag skulle absolut välja 130 på Cochise.

Har inte åkt Mach1 så där har jag inget att komma med.
En fyndig sak som dom har lagt in på Cochise är områden på innerskon som är förberedda att skära i. Guld för oss med jobbiga fötter. Efter div. moddande sitter dom som tofflor. Knäppa på morgonen, knäppa upp på em.

Tillbaka
Topp