Flex på toppturspjäxor - lista + diskussion

snorkel

Aktiv medlem
Letade efter jämförelser på hur olika tillverkares turpjäxor förhåller sig till varandra i hårdhet. De flexindex som tillverkarna använder är ju som bekant deras egna och är ej jämförbara mellan olika fabrikat. Snubblade över denna lista från TGR. http://www.tetongravity.com/forums/...Comparative-List-by-model?highlight=boot+flex Det är alltså en relativ lista med ett försök till tillverkaroberoende flexindex i listan.

Med allt bredare tur- och friåkningsskidor så krävs allt styvare pjäxor för att det skall fungera. speciellt på hårdare underlag.
Har ett par BD Factor 130 som är tillräckligt styva för +110 mm och mina 90 kg. Har även ett par Dynafit Zzero som fungerar OK med ca 95 mm under foten men inte alls känns komfortabla med +110 mm och hårt underlag. Går dock bra i mjukt underlag men ställer mer krav på balans i åkningen.

Vad skall man alltså åka på? Duger Mercury eller är det Vulcans som gäller? Jämförelse Vulcans och BD Factor, någon som testat båda? BD Factor är bra och känns som en vanlig lite hårdare alpinpjuck men är tunga, väger 2150 gr och inte 2 kg som BD anger.

(Hela tråden går ut på att motivera mig att köpa ett par Vulcans :) )

THE LIST (stiffest ---> softest)
-------------------------------------------------------------------
110 - Dynafit Vulcan, Black Diamond Factor 130
105 - Dynafit Mercury, Scarpa Mobe
100 - Dynafit Titan/UL, Scarpa Maestrale RS, Scarpa Hurricane*, Black Diamond Factor 110, Garmont Cosmos
95 - Dynafit ONE, Scarpa Typhoon/Skookum (stiff tongue), BD Quadrant, Garmont Endorphin, Garmont Axon
90 - Dynafit ZZeus, Dynafit Aero Freeride (4-buckle), Garmont Orbit, Garmont Radium
85 - Dynafit Zzero CF 4-buckle (the "old" Green Machine), Scarpa Tornado/Pro (black tongue), Scarpa Spirit 4 (black tongue), Garmont Adrenaline, Black Diamond Method, Salomon Ellipse e2
80 - Dynafit TLT 5 Perfomance, Dynafit Zzero PX 4-buckle, Scarpa Denali XT/TT, Scarpa Maestrale,
Scarpa Spirit 4 (green tongue), Lowa Struktura Rodeo/Pro
75 - Dynafit TLT 5 Mountain, Dynafit Aero Speed (3-buckle), Dyanfit Zzero CF 3-buckle,
Scarpa Spirit 3, Garmont Megaride/G-Ride, Lowa Struktura Evo
70 - Dynafit Dy.N.A EVO, Dynafit TLT 700, Scarpa Matrix, Old Scarpa Denali (4-buckle red shell)
60 - Dynafit Dy.N.A PDG, Dynafit TLT 500 (2-buckle + strap), Scarpa F1 Carbon, Scarpa Laser, Scarpa F3, Garmont Dynamite
50 - Scarpa F1, Garmont Megalite, Dynafit TLT 4 Evo (3-buckle), Dynafit TLT 4 Lite (2-buckle + strap), Dynafit Zzero 2C (?)
40 - Scarpa F1 Race (2-buckle, no strap), Dynafit TLT Race Pro (1-buckle + strap)
Last edited by Tony; 04-11-2013 at 09:54 AM.
--------------------------------------------------------------------------------

Senast ändrad:
Halloj. Finns en uppdaterad lista på TGR om du vill ha fler modeller att vela mellan (typ cochise..), men Vulcan ligger ju fortfarande i topp.

THE LIST (stiffest ---> softest) as of March 10, 2013
-------------------------------------------------------------------
130 - Dynafit Vulcan, Tecnica Cochise Pro 130
120 - Scarpa Mobe, Tecnica Cochise Pro 120
100 - Scarpa Maestrale RS, Dynafit Mercury, Tecnica Cochise Light 120, Black Diamond Factor, Dynafit Titan, Titan UL, Scarpa Hurricane
95 - Scarpa Typhoon/Skookum (stiff tongue), Garmont Endorphin, Garmont Axon
90 - Dynafit TLT5 Performance, Dynafit One PX, Black Diamond Quadrant, Garmont Radium, Dynafit ZZeus, Dynafit Aero Freeride (4-buckle)
85 - Scarpa Maestrale, Scarpa Tornado/Pro (black tongue), Dynafit TLT5 Mountain, Scarpa Spirit 4 (black stiffer tongue), Garmont Adrenaline, Dynafit Zzero ("Green Machine") CF 4-buckle, Black Diamond Method, Salomon Ellipse e2
80 - Scarpa Denali XT/TT, Scarpa Spirit 4 (green softer tongue), Lowa Struktura Rodeo/Pro, Dynafit Zzero PX 4-buckle
75 - Scarpa Rush, Scarpa Spirit 3, Garmont Megaride/G-Ride, Lowa Struktura Evo, Dynafit Aero Speed (3-buckle), Dynafit Zzero CF 3-buckle
70 - Scarpa Matrix, , Old Scarpa Denali (4-buckle red shell), Dynafit TLT 700
60 - Scarpa Laser, Garmont Dynamite, Dynafit TLT 500 (2-buckle + strap), Scarpa F3
50 - Scarpa F1, Garmont Megalite, Dynafit TLT 4 Evo (3-buckle), Dynafit TLT 4 Lite (2-buckle + strap), Dynafit Zzero 2C
40 - Scarpa F1 Race (2-buckle, no strap), Dynafit TLT Race Pro (1-buckle + strap)

@ shonten
Det finns två trådar på TGR. Den jag länkade till hade tidigare "somnat" och den du länkade till är en tråd som startades för att den som sammanställde listan i första tråden inte längre var aktiv. Nu är dock den äldre tråden aktiv och uppdaterad senare datum än den du länkat till. Dock saknas Cochise i den men å andra sidan så finns inte BD Factor 130 med i den du klistrat in samt inga pjuck med flex 105 och 110. Vidare så har de två listorna inte samma flex på t ex Vulcan.
Nu är ju syftet inte att parallelleditera TGRs lista så det är väl bara att invänta att de på TGR redigerar ihop en komplett lista.

Vikterna är ju minst lika intressanta.
Cochise Pro 130 väger 1900 gr så den är ju inte lika lätt som Vulcan med 1590 gr.

http://www.evo.com/ski-boot-weight-chart-for-alpine-backcountry-ski-boots.aspx Obs tillverkarnas vikter så det stämmer inte alltid.

Senast ändrad:
Kan sticka in med att Cochise Pro 130 med Tech sulor väger nästan 2200gr (var nere i garaget och vägde dom precis... stl 27,5). Grym pjäxa annars som jag är grymt nöjd med,,,, men att se det som en turpjäxa,,, är den nog alldeles för tung.
Har också åkt med Titan UL (1850gr med ett par Booster strap) och ett par Volkl Shiros,,,, och det var inte optimalt... det var hårt före....Annars en grymt skön pjäxa...
Titanens styvhet kom först när man drog åt pjäxan ganska rejält...

Undrar hur denna lista kommit till? Är det faktiskt någon som har skapat ett mätinstrument och sedan testat alla dessa pjäxor? Tveksamt...men listan ger väl någon slags mening...antar jag.
Är för övrigt kraftigt oenig med att Cochise Pro 120 är styvare än Mercs. Provat båda och tycker att Mercs är styvare utan tvekan.

Jag har ett par Cochise light som jag tycker är trevliga, helt klart tillräckligt styva för mig men jag väger bara 75 kg och kör inte så hårt. Men vill man ha en traditionell överlappspjäxa som är ganska lätt och har bra gångläge så tror jag man skall titta på dom. Marginell viktskillnad (ca 80g om jag kommer ihåg rätt) jämfört med Mercury och Maestrale RS, tyckte också dom flexade väldigt snarlikt i butik. Och utbytbara sulor på Cochise.

streimert sa:
Kan sticka in med att Cochise Pro 130 med Tech sulor väger nästan 2200gr (var nere i garaget och vägde dom precis... stl 27,5). Grym pjäxa annars som jag är grymt nöjd med,,,, men att se det som en turpjäxa,,, är den nog alldeles för tung.
Har också åkt med Titan UL (1850gr med ett par Booster strap) och ett par Volkl Shiros,,,, och det var inte optimalt... det var hårt före....Annars en grymt skön pjäxa...
Det där med att behöva dra åt hårt är definitivt en nackdel. Känner igen det från Zzero, inte skönt.
Hur är Vulcan och Mercury på den fronten? Måste man dra åt extra hårt för att få fullt flexmotstånd?

Senast ändrad:
snorkel sa:
streimert sa:
Det där med att behöva dra åt hårt är definitivt en nackdel. Känner igen det från Zzero, inte skönt.
Hur är Vulcan och Mercury på den fronten? Måste man dra extra åt hårt för att få fullt flexmotstånd?
Vad jag upplever med Mercury (då jag inte har Vulcan...inte bara kolfibret som är skillnaden)är att man får tight och fin passform per automatik då skaftet är ganska smalt (har tunna vader), men det är inte obehagligt på ngt sätt. Tack vare ultra-lock systemet så sitter den åt fint i det området. Strappen är en annan sak...vilket skräp! Drog sönder mina första dagen!!
Anywhoo så tycker jag att man får bra flex redan när man inte har krankat spännena så tight man klarar av. Med detta sagt så tycker jag att flexet (som jag har nämnt tidigare) är wierd! As-styvt första biten, men vid tunga landningar eller att man kör på ngn större knöl så viker sig pjäxan.
Har stoppat i ett par Full-Tilt flex 10 tungor på mina nu så att de ska kännas så mycket som möjligt som mina...full-tilt. Har dock inte fått testa detta så väldigt mycket...men det känns lovande.
Varför det inte riktigt är samma fenomen på mercs som på titanen tror jag beror på att Titanen saknar flextungan..?

Plasten i Mercury/Vulcans tunga känns jäkligt märklig. Stenhård men samtidigt tunn, antar att det är det som skapar det där lite märkliga flexet och att dom kollapsar under hårt, plötsligt tryck. Det känns logiskt enligt min förvirrade hjärna. En Kryptontunga är både tjockare och lite, lite mjukare när man klämmer ihop den. Det är lite märkligt att Dynafit inte jobbat mer med tungan med tanke på att Hoji körde med gamla Krypton-tungor på sina hemsnickrade prototyper.

Smalt skaft och tight passform ger rimligen en svagare konstruktion. Den "rördiameter" skaftet har måste ju vara minst lika avgörande som materialet i sig. Testade röda ZZero vid säkert 10 plusgrader och de kollapsade i flexet när jag körde fast med mer eller mindre tvärstopp i lägre fart. Har inte haft den tendensen med mina gröna ZZero dock. Det är annan plast som är mindre temperaturkänslig i dessa.

Tillbaka
Topp