Flex?

• Trådstartare Trådstartare K1M
  • Start datum Start datum

K1M

Ny medlem
Flex?
Fattar inte va flex är? kan någon berätta i detalj ? och vad ska man ha om man jibbar osånt? fattar inte ett skit av de? hoppas snart kunna göra dock uppe i sälen kunde inte ens skid doktorn tala om vad de va han fattade inte heller??

Flex?
Allvarligt? Det är inget svårt alls. Ju mindre flexvärde desto mjukare pjäxa. En racingpjäxa ligger på ca 110-130, en jibbpjäxa på 80-90 och en nybörjarpjäxa på 60-70. Det är främst rörligheten när du trycker framåt samt bakåt som mäts samt själva plastens hårdhet.

Vilken nöt till doktor.

Flex?
Ett lite slarvigt använt uttryck, helt klart.
Alvis nämner några siffror i sitt inlägg. Det verkar vara Salomons siffror på pjäxornas "hårdhet", d v s hur mycket du måste ta i för att böja dom framåt ( i första hand).

Man kan komma ihåg att andra fabrikanter också har siffror som anger samma sak, men man kan inte jämföra talen rakt av. Det finns ingen standard (jfr med bindningarnas DIN-skala som föjler en DIN-standard).

Bara å prova, ett fabrikat på ena foten, ett annat på den andra, och jämför.

Som jag minns har jibb-pjuckan Salomon 1080 flexindex 85
Skidor samma sak. Ett par med hård flex är styvare än ett par med mjuk flex. Självklart kanske...

Eder förkylde,

Ace DG

Flex?
En följdfråga:
När ska man spänna pjäxorna tills man får blodstopp, eller soft som fan, när man jibbar eller pumpar puder????

Flex?
Yutta > svar: Man ska aldrig spänna dem så man får blodstopp. ;-)

Ace > JA, det var Salomons system för flexmätande jag nämnde. Å andra sidan så finns det andra pjäxmärken som använder till synes samma system. Exempel på detta är Nordica, och även Tecnica, tror jag. Finns nog fler. Jag kan dock inte säkert säga att det är exakt samma mätteknik de använder. Men, det verkar ju alltså stämma bra överrens.

Flex?
nej det e klart =)
men när ska man spänna dem hårt/löst eller ska man ha de lika hårt spända hela tiden puder som park?
Va i ulricehamn i helgen, o hoppade som fan, o nu har jag ont i smalbenen och lite i vaderna o då hade jag pjäxorna spända hårt...

Flex?
Flex är väl nåt man måste ha gott om för att kunna åka skidor? Åtminstonde om man har ett jobb. Man jobbar en massa, får tid på flexkontot och stämplar sen ut. Packar skidorna, ger sig i väg till lämpligt berg och stannar tills flexkontot är tömt. Sen är det bara att börja om. Arbete, flex, skidor, arbete, flex, skidor med små avbrott för semester... MER FLEX ÅT FOLKET!

Tillbaka
Topp