FLOW eller Burton Custom...?

sikoj

Ny medlem
Sitter i valet och kvalet mellan dessa två bindningar...har i och för sig burton dojjer så jag vet inte hur bra det passar i flow... har ni några erfarenheter från dessa bindningar...?

hej,

jag köpte flow-bindningar till ett par morrow-boots. funkade inte alls. men många trivs ju utmärkt med flow.

mitt tips är att du tar med dig dina boots till butik o provar dom i flow-bindningarna. du känner direkt hur det känns med fixeringen av foten i bindningen och om det klämmer eller känns tillräckligt felxibelt för din smak.

för min smak var flow:sen alldeles för stela och skavde över vristen. något som jag kände i butík, men trodde skulle magiskt försvinna väl i backen. så fel man kunde ha...

lycka till,
ingrid

Skiljer mycket mellan modellerna i FLOWs sortiment med avseende på flex och passform. Du bör gå in på deras hemsida och kontrollera vilken typ av bindning du behöver (freeride, freestyle osv.). Beroende på vilken storlek du har på skon får de sedan prova ut storleken på bindningen (finns några olika). FLOW har i år säkrat skruvarna med spårryttare så att de inte kan lossna.

flow är skit sköna. men flowskor är ett måste.
flowbindningar är väldigt "lösa" och så men det vänjer man sej med. man sitter juh fast men inte lika hårt som med burton bindningar.

jag kör på flow och är mycket missnöjd. Flow sitter som sagt väldigt löst och det tycker jag är extremt störande, gillar att verkligen sitta fast, olustigt att få känslan av glapp när det är brant...
Och det beror inte på bootsen, jag kör på flowboots så de borde ju passa aldeles utmärkt

Nä, kör på custom så blir du nöjd, att flow skulle vara så mycket smidigare håller jag intemed om, det är sjukt segt att ställa om skiten hela tiden när det skaver på ovansidan foten eller sitter löst så att du tappar känslan...

-dåligt flow med flow

Tänker säga precis tvärt om.....

Har haft två par Flowbindningar genom åren, dels den första som kom som var gjord i aluminium dels deras modell i kompositmaterial och skillnaden mot ett par "buckle" bindningar är enorm.

Beroende på hur du ställer in bindningen och framför allt vilken "textil-tunga" som sitter på bindningen så kan du få foten/kängan att sitta som gjuten.

Naturligtvis fungerar Flow bindningen allra bäst med en Flowkänga. I och med att Flowkängorna inte har någon innersko är de mindre till yttermåttet och det är inte alla kängor med innersko som får plats i en Flowbindning.

Ett annat plus med Flowbindningen är att den är väldigt enkel att spänna på. När dina polara måste sätta sig ner på baken för att få på sig bindningen så sätter du bar i foten i "tofflan" och spänner fast, vilket även går att göra i liften så du kan börja åka direkt....

Förra året bytte jag till Burtons step-in (Mission-Si bindning och Ruler känga) och jag måste erkänna att detta system är ännu bättre än Flows, MEN det är mycket känsligare för snö som fastnar i step-in mekanismen....

Har du redan ett par kängor (som passar i en Flowbindning) så skall du köpa Flow. Köp inte den billigaste utan satsa på en lite dyrare.

/Jonas

Om man sitter "löst" i en flowbindning har man gjort fel. Jag har aldrig suttit fast så grymt i en bindning som i en flow. Detta är också vad pipe och bigjump rävarna brukar klaga på hos flow, att det helt enkelt blir för stumt och oflexibelt med flow bindningen.

/Mer flow till folket!

Kan bara hålla med Anco, satt mycket sämre i mina pumpbindningar än vad jag gör i mina Flow. Men för att sitta riktigt bra i ett par Flow behöver man nog ett par Flowbots.

nää där tycker jag att du har lite fel...........
ska du ha ett par riktiga bindningar så ska du SÅ KLART ha Salomon sp2 bindningen!!!!
det är nått att stadga snowboardåkningen på!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Har kört en del med båda. Nu har jag sålt mina flow.

Min erfarenhet av dem var att flow bindningarna är mer skonsamma mot fötterna och snabba i och ur, men jag hade inte samma grepp om brädan med dem jämfört med mina custom bindningar.

Jag gick tillbaka till Burton på grund av egen erfarenhet och detta är ingen fakta utan min erferenhet och åsikt om de båda bindningarna.

Gäller att hitta det som passar sina egna krav och inte andras. (Annars hade det ju bara funits ett eller två märken tillslut)

så här ligger det till med dom jävla flow step-in systemet. Om man kommer på en plat landning så hoppar skruvarnar loss. Jag var i Idre, fick byta skruvar 5 gånger på 3 dar! lugnt att du ska satsa på dom andra!

Jag hade oxå problems med skruvarna, men det är bara att köra på lite loctite (alltså gängklister inte superklister ;-) så sitter de fast som i berget!

Annars trivs jag utmärkt med Flow-bindningarna, trots att jag inte har Flow-boots! Sitter som gjuten med brädan och de är snabba av o på.

Som det sagts i tidigare inlägg så stämmer det ju att vanliga buckle-bindningar är smidigare att fininställa... Men oftast räcker det ju med en inställning under en dag...

Har kört på flow i 1 säsong. Tycker att det funkar skitbra, även fast jag inte kör flowskor.
Det där med skruvarna har varit ett problem med mina flow plus några kompisars. Grejen är att skruvarna inte ska dras åt med en vanlig stjärnmejsel eller skruvmejsel. Mina lossnade hela tiden och jag gick till en järnhandel. Man ska tydligen ha en liten bits att skruva med. sätter den i skruven och drar med en vanlig skiftnyckel. Går att skruva dubbelt så mycket som med en stjärnmejsel. De i järnhandel fattar inte att stadiumpersonalen sa att en stjärnmejsel är det rätta verktyget, bara ett litet tips till flowägare. bitsen kostar 10 :-

jag körde på flow tidigare med flow boots. man satt ju fast fint och dem var ju styva men jag tyckte att dem var lite för hårda när man gick upp på tåskär och att hälkappan inte kom upp tillräckligt mkt trots inställning.

Skruvarna drog upp stu i kvarten men det kan ju som sagt lösas med loctite.

Skorna är inte heller någon höjdare, tyckte dem var kyligare än vanliga boots med innerkänga. Och det lägger sig lätt snö mellan vriststrapen och skon som gärna smälter och man blir härligt våt i pjucksen.

Har nu gått tillbaka till vanliga bindningar och boots och jag må då säga att det är otrligt mkt mer känsla i det vanliga systemet om man kör på bra grejor!

Kör skälv med Flow bindning och bots. jag kan inte fatta vad folk som säger att dom sitter löst har gjort för fel. dom sitter sten hårt lite för hårt om man ska hoppa men det funkar

FÖRE jag läste igenom denna tråd:
Har bara hört skit om flow från olika polare och sen har jag läst på nätet. Kunde själv välja mellan ett antal olika flow eller en forum destroyer. Självklart föll valet forumbindningen.

EFTER att jag läste igenom denna tråd:
Några verkar nöjda med sina flowbindningar men det verkar vara extremt mycket strul. Ser ingen anledning till att inte välja burtonbindningen, jag har då aldrig varit missnöjd med en vanlig "pumpbindning".

Men om man inte vill ha pumpbindning så är man en gam. Ok, man kanske känar tio sekunder på att stoppa i foten i en Flowbindnig. Men man får ju mycket mer problem sen. Pumpbindning är mycket mera stabila. Jag har ett par Drake Matrix. jag har aldrig problem med skruvarna där. Jag hade ett par flow och det gick ju åt helvete. Men om man inte är intresserad av big jumps och såna sakers så kan man ju alltid satsa på ett par flow. Men det gör man ju inte så, köp dom inte. Köp darke i stället!!!!

/default

Inget snack om att det blir burton, och går du upp i modell så har du några av de bättre bindningarna på marknaden, P1 och C14!

hokuspokusbindningar som flow funkar inte, gamla hederliga straps är fortfarande det ultimata alternativet!

trevligt med en en sådan engagerad disskusion.. men jag meddela att det blev ett par Burton Custom och efter en veckas åkning i ramundberget med sköna crew99 sessions kan jag bara säga att de är superbra!! Nu ska jag och mina bindninagr ta oss an högre höjder nere i frankrike...
Ha`re bra...

Har ett par Strap bindningar som det är nu och fick syn på en liten kille med Flow bindning och blev fan helt avis. är så för bannat trött på att behöva sätta mig ner efter liften och spänna fast booten.

men aefter att ha läst här blev jag jäklar inte mycket klokare...
här är ju lika många flow anhängare som flow hatare.

när jag tar mig nog till affären med en boot för att känna på flow bindning och av gör där istället.

läste i mitten av tråden här dock att om man skulle köpa flow skulle man sattsa på de lite dyrare.
hur mycket är det då vi snackar om? 1500:- + eller?
har ingen koll på vad bindningar som är billiga eller dyra kostar...

Tex. Salomon skorna sitter mycket bra i Flow-bindningarna. Jag har Salomon Dialogue skorna och Flow Pro S FR -bindningarna, och ska aldrig gå tillbaka med "de normala bindningarna".

låter shyst. då bör mina salomon Brigade också funka i Flow bindningar.

har hört om en annan typ av bindning dock vet inte vad den heter i nu läget men den bygger på en platta med clik lås med en stål skena av något slag på bootsen som då ska vara special boots för den typ av bindning.

någon som förstår vad jag menar?
i så fall vad anses det om den typen av bindning?
det verkar vara samma där att man slipper sätta sig ner och spänna så som man även slipper med flow men istort måste med strap.

Måste bara sticka in med en fråga.

Har de ändrat på Custom bindningen senaste åren?
Jag har ett par 02 or tror jag, om inte 03 och om man gämför dem med året så ser mina betydligt skönare ut.... Mycket större spännen som förderlar trycket bättre. Dem nya ser ju ut som ett par counter :|....

Någon som vet något mera om detta ?

Flow är kanon!

Sitter du obekvämt, för löst eller för hårt har du antingen fel dojjor eller spänt bindingen fel..

Varje alpvecka gör jag samma pryl. i med dojan i bindingen upp med kappan. ur med foten.. två klick runt om på varje spänne och låser. 100% varje gång.. Man slipper spänna foten för hårt o för löst. pumpa o spänna upp o hålla på.

Man sitter fast innan man hoppat av liften och håller sig varm o go om the behind...

Den negativa prylen med flow skulle isf va frustrationen över att alltid behöva vänta på polarna efter liften.. (se til att va sist i gänget.. en fördel där är iof att du hinner snacka med alla eftersom du är först ner till liften)
Att flowsperimen är borta e ju också ett minus..

som sagt, vilka Flows tänker du på?

om du tänker NXT eller M9 så kör på flow, annars skulle jag nog säga Custom

Jag kör Flow NxT FcE och jag har ett par burton ruler till som boots. Har i alla tider kört med flow.
Men måste säga att dom här är dom bästa jag nånsin har haft just på grund av att man kan ställa in dom på så många olika sätt för att få dom precis så custom man vill =P

Mitt tipps köp båda sälj den du är missnöjd med till nån burton fanatiker dom finns ju överalt =P

Nosskire sa:
Måste bara sticka in med en fråga.

Har de ändrat på Custom bindningen senaste åren?
Jag har ett par 02 or tror jag, om inte 03 och om man gämför dem med året så ser mina betydligt skönare ut.... Mycket större spännen som förderlar trycket bättre. Dem nya ser ju ut som ett par counter :|....

Någon som vet något mera om detta ?
Jupp! Burton patenterade toestrap bla. Gör att foten pressas in och får ett betydligt jämnare tryck. Du bhöver heller in spänna lika hårt... :)

Go Burton!

Till frågan... Burtonboots bygger rätt så lite. Speciellt Ruler. Så ja Bootsen borde funka till ett par Flow-bindningar. Detta betyder verkligen inte att du bör välja en Flowbindning.

1. Samma märke funkar alltid bäst!
2. Burton gör helt enkelt bättre och mer kvalitativa produkter.

Mao välj en Burtonbindning så blir du nöjd!

Vad du dock bör lägga till i din beslutsångest är ju vilken typ av åkning du gillar. Är det verkligen en Custom du skall ha eller kanske är det någon annan...

Svara på det så skall jag hjälpa dig i Burtons bindningsdjungel... Flow kan jag inte mycket om dock. Och tur är väl det... ;)

Piiiiz

har kört med flow i 8år och jag älskar dom. men nu svalde jag stoltheten och köpte ett par burton custom. Så jag hoppas verkligen de är så sköna som alla nu säger...

Tillbaka
Topp