Flow eller straps? Burton eller Salomon?

pontus87

Ny medlem
åker du inte mer och är lite nybörjare så passar båda dom där seten dig! alla boots passar till flow bindningar men jag skulle rekomendera strap bindningar istället mycket skönare!

beror väl också lite på vad du ska åka.
Antar att du mest kommer hålla dig i pisten och jag tror nästan att 165 kan blir lite lång då.
Ska du ut och surfa mycket puder så är en längre bräda att föredra

Sen så passar inte alla skor som hand i hanske i flow bindningar. Flow skorna är lite som kil formade.
Jag föredrar straps men är väl en smaksak

Kan inte nått om dom skorna men har ett par 32 skor och dom är grymt sköna.
Så 32 prospect eller prion kanske är värd en titt.

Flow är inget att satsa på enligt mig. Du kan även få problem att få av/på dig brädan i lössnö eftersom du hela tiden måste ha plats bakom brädan.

Hur lång var brädan du hade sist? Jag tycker 160 känns kort om man är 188 lång, men vill du jibba och sånt så är det nog bra.

Jag är 168 och har en 155 bräda. Den är perfekt för mig som allround bräda :D

ja är 190 o kör med 164 bräda, så 165 är nog inget dumt val. vad gäller bootsen ska du helst ha samma
märke på bindiongar o skor. fast inte ett måste, men det kan bli bättre passform.

Ja sitter på Burton cruzer 160 cm och freestyle bindningarna precis som du funderar på :P från detta året också... förresten hur kan du få det för 3000? ja tycker det är en bra nybörjar bräda men då ska du fan va nybröjare också... visste inte riktigt att den va så mjuk o förlåtande så ja blev besviken när ja skulle ut o dra ngra repor nu överväger ja att köpa en annan men kan inte bestämma mig för vilken.. (finns ngra att välja mellan :P ) bindningarna tycker ja är mkt bra krånglar inte o går snabbt som fan att dra av o på... men brädar som sagt lr litta mjuk o det blir lite sladdrigare när man kör i högre hastigeheter....känns väldigt tunn då också...men känslan i brädan tycker ja är jävligt skön o den blir lite vad man gör den till ;) eftersom du endast åkt en dag tidigare tror ja det kan vara ett bra val... men när du lärt dig åka pröva med ngn annas bräda så märker du om brädan räcker till..... är det begagnade saker? annrs kan du väll pröva sakerna i ngt liten backe? dem i affärerna brukar vara mkt trevliga och lånar ofta ut lite saker emot ditt id :P om du ska ha flow bindningar tycker ja du ska ha flowboots också... kappan på bindningen går mkt inåt ovanför hälen o om du har det på dig ett tag så kommer du nästan med all garanti känna att det trycker på på hälen men spänn åt bindningen precis som du skulle haft det i backen inte för klent och ha det på dej ett tag i affären så får du ju se om det funkar bra... fy fan detta kommer du ju aldrig orka läsa... ha d fint :P lycka till

*hehe* Jo, jag orkade faktiskt läsa det. (: Det var ett mycket bra inlägg! Jag visste inte om hur mjuk brädan var och om det är bra för nybörjare.

Har varit i olika affärer och hört runt lite mer sen jag postade frågan. Killarna på Stadium (det är där de sålde Burton-grejorna för det priset) sa faktiskt precis det du sa om att flowbindningar trycker in mycket mer ovanför hälen. Det roliga var att han skämdes lite för att medge att de inte sålde några flowboots alls på Stadium. (:

En annan kille i en skate/snowaffär i Helsingborg sa att en mjuk bräda är bra för nybörjare så man kan pressa ner den i svängarna. Han sa också att med en Burton-bräda kan man inte gå fel. De gör bara bra saker.

Att man bör välja boots och bindningar av samma märke var ytterligare en sak jag inte tänkt på, men när man tänker efter låter det ju rätt rimligt.

Det lutar faktiskt åt att det blir Burton-grejorna. Brädan var jävligt snygg. (: Det blir nog den avgörande faktorn. I och med att jag inte precis är en storåkare så skadar det nog inte med en nybörjarbräda, eftersom jag förmodligen blir tvungen att lära mig åka på nytt var gång jag ger mig ut. (:

Tack för hjälpen, allihopa!
Det känns som ett tryggare val nu. Inte helt bortkastade pengar, kanske. (: Hoppas bara det kommer fett mycket snö och att där är många snygga tjejer i backarna. (=

Vill bara tillägga att en Burton känns alltid lättare att sälja begagnad sen också, så pengarna är inte bortkastade.

Du kan förresten kolla på Burton.com vad brädan är gjord för någon vikt. Det ger ett bra riktmärke på hur brädan kommer uppföra sig under dina fötter.

Har du inte valt boots än, så kan jag tipsa om Salomons sortiment. Deras boots sitter som gjutna både på mina fötter och mina gamla Freestyle bindningar. Glöm inte att springa runt med dem hemma innan du ger dig ut i backen bara, annars kan du få grymma skavsår när du åker.

Sista tipset... Kolla så att bindningar och boots verkligen passar brädan. Tå och häl ska gå ut lika mycket på kanterna när du ställt in din stance. Testa gärna att vicka brädan fram och tillbaka för att se hur kraftigt du kan svänga innan bootsen tar i marken. Själv vill jag kunna vinka brädan minst 45 graden mot marken/backen innan den släpper.

Lycka till med åkningen!

vilken affär va skate/snow affären? active? dem sålde väll bara bullet från burton detta året? men schysst pris iaf :P men asså lyssna inte för mkt på stadium killar.... har märkt att hälften av dem har ingen anning om vad man snackar om lr va dem sjävla snackar om men dem hade ju ganska så rätt med flow bindingarna men det kan man nästan se själv :P... ha d fint

Nu känner jag att jag kommer bränna mina skepp här!!?

Men jag fattar inte att flow får så väldigt dålig kritik!
Har kört med Flowbindningar i 3 säsonger nu, och är jättenöjd!
Det finns inte en chans att jag skulle byta tebax...
Funkar bra både i pist och puder! Tycker att trycket på skorna blir jämnare och skönare!
Det enda som jag ser nackdelen med är att man inte kan lätta på den främre bindningen på uppfärden, men det tar jag gärna!
Man slipper oxå all väta i ändalyckten vid påspänningen... ( Jaja, vet att det låter lite kinky...)

Det är min åsikt iallafall!

Hit me.......

Dax att redogöra för resultaten nu, tycker jag. (:
Tack för alla tips och råd! De var väldigt hjälpsamma!

Först vill jag bara "varna" för Stadium. De är helt konstiga. De har helt olika sortiment och priser mellan butikerna. Efter att jag varit och frågat om priset på Burton-brädan inklusive bindingar, så kom de på att de hade satt fel prislapp. Bindningarna var inte inkluderade ändå. Nästa gång jag kom tillbaka (några dagar senare) och hade beslutat mig för att köpa brädan hade de ändrat priset! Dessutom hade jag tänkt köpa ett par handledsskydd, men de var borta. Istället hade de bara mjuka hårdplastskydd för inlines. När jag frågade i affären påstod de att de aldrig haft snowboard handledsskydd med en hårdare skena i och mindre så de får plats i handskarna, vilket jag VET att jag har sett att de sålt för 200kr bara någon vecka tidigare.
Ska ni köpa nått på Stadium, köp det MED EN GÅNG! Vänta inte, för då har priset ändrats eller produkten försvunnit!

Och nu över till the good stuff! (:
Efter min besvikelse hos Stadium gick jag till detta forumet och fick tips om Blue Tomato (www.blue-tomato.at). Jag kan sammanfatta min erfarenhet i en mening:
FY FAN VAD BLUE TOMATO ÄR BRA!!!
En helt otroligt bra affär!!
Hos dem köpte jag följande:

* Burton Cruzer 160cm för €220 (ca 2000kr, 1000kr mindre än Stadium)
* Salomon SP1-bindningar för €100 (ca 900kr, 600kr mindre än Stadium)
* Salomon Maori-boots för €150 (ca 1350kr)

Observera att när man handlar för mer än €300 så är det FRI FRAKT, moms (VAT) är redan pålagt och eftersom Österrike ingår i EU tillkommer ingen tullavgift eller andra kostnader. Dessutom är all utrustning av modell 2004/2005 istället för 2003/2004 som hos Stadium. Bootsen är dessutom en modell som är 400-500kr dyrare än Salomon Defcon som Stadium hade.
I princip sparade jag över 2000kr på att köpa från Blue Tomato!!! Och de levererade inom en vecka!! Det kallar jag ett jävligt bra köp!!!

Nä, hur fungerade utrustningen då? I kort: JÄVLIGT BRA! (Ursäkta mitt språk.)
Eftersom mina fötter är 285mm långa köpte jag bootsen i storlek 295 (Mondo points, ungefär 11.5 US size) eftersom man ska lägga på 1cm (foten sväller lite och skon blir mindre i steget). De passade perfekt!! Helt perfekt! Satt som gjutna på mig! Otroligt bra passform runt hela foten, de var väldigt varma och mjuka och riktigt sköna. Jag frös aldrig om fötterna, ingenting skavde och de var lätta att få på och av. Behövde inte ens spänna dem för att kunna åka bra.
Jag kan absolut rekommendera alla att pröva Salomon boots. De är riktigt bra (iaf för mig).

Bindningarna var också mycket bra. Inget speciellt med dem, egentligen, men de fungerade utan problem. Har hört att man bör ha bindningar och boots av samma märke för det passar bäst, och det stämmer nog. Jag valde modellen SP1 för att den är lite högre, vilket gör att tårna och hälarna inte tar i marken när man svänger. Brädan är ganska smal, så bootsen stack ut en liten bit på vardera sidan. Men bindningarna motverkade detta.

Brädan då?
Burton Cruzer äger!! (:
Den var långt över förväntan! Snygg som fan, och ganska mjuk med ett bra flex, vilket gör att den svarar omedelbart. IMHO är det bra för nybörjare då det är oerhört lätt att få kontroll över den. Man känner underlaget mycket bra (vilket iofs kan vara lite skrämmande i höga hastigheter *hehe*) men det gör att man kan styra brädan bättre.
Den var snabb som fan!! Jag trodde att fabriksvallningen skulle vara långsam, men brädan bara drog iväg så innihelvete! Jag åkte (ofrivilligt) mycket snabbare än de flesta andra snowboardare och skidåkare, vilket faktiskt var kul. Brädans egenskaper är mycket bra för nybörjare, för jag gick från ramlar-hela-tiden till lite mer erfaren åkare på bara fyra timmar! Jag kunde åka ganska bra och utan att trilla efter bara någon timme, och jag tror att det till största delen beror på utrustningen. Dessutom kom jag på, till min förvåning, att jag åker lika bra goofy som regular. (: Brädan funkar mycket bra att åka switchad med.

Summa summarum kan jag säga att jag REKOMMENDERAR VARMT ovan nämnda utrustning!
Den är perfekt för nybörjare, men fungerar även för mer erfarna åkare. Jag tror nog att detta kitet kommer att hålla för mig i ett par säsonger utan problem.
Blue Tomato är också mycket bra! Snabb service till lågt pris!

Jag hoppas att detta kan hjälpa andra nybörjare med sina inköp. Om någon orkat läsa det. (:
Ett sista tips är dock om bootsen. Pröva modell och storlek i en affär innan ni köper dem. Bootsen är det mest kritiska. Köp resten av grejorna med de perfekta bootsen som utgångspunkt.

Hoppas alla får lika kul i backen som jag har haft! (=

för att ha flow bindningar så måste man ga typ gummi i hälen eller nått annars får man skav-sår.

Tillbaka
Topp