FLOW eller vanliga ?

FLOW eller vanliga ?
bindningar är ju väldigt inviduellt. åkte på flow för ca 6 år sen, då var dem nya på marknaden och inte alls speciellt funktionella, glapp å jävligt.
deras nya lite dyrare modeller funkar säkert bra nu men "vanliga" bindningar kommer nog alltid sitta bättre och stabilare

FLOW eller vanliga ?
Vanliga!
Eftersom det är allmänt skönt att sitta tillsammans med sina polare och strappa på och snacka skit alla på en gång=D.
Kan tänka mig att flows "bättre" (dyrare) Modeller är helt ok men skulle aldrig chansa och köpa det systemet då jag har många vänner som har upplevt glapp. Dock var det ca 3-5år sedan Flow var jättepoppis.

FLOW eller vanliga ?
Jag säger flow hur roligt är det att 2 timmar om dagen i backen gå till att sätta på sig på röven och få på sig bindningarna efter varje förbindelselift och annat. Jag kan knäppa på mig min bindning i vilken lift som helst, alltså är jag redan klar när jag kommer upp bara börja åka slipa frysa röven av sig.
Sen så kan jag inte göra annat än att hålla med grabbarna att dom va krapp för några år sen men ändå bättre än vanliga bindningar som fanns då. Men mycket glapp och och skruvar som lossna och sånt. Men mina två senaste kan jag inte klaga på fast det beror alltid på vad du är för åkare. Sen så dom som berättar om flow jämföra sina nya 08-09 modeller med bindningar som kom 2004 och liknande om du jämför dagens flow med vad som finns på marknaden kommer du bara vilja åka flow i framtiden.
Jag vill ha en bindning som är snabb att sätta på alltså under 15 sekunder efter jag hoppat av liften längre tid ska det inte behöva ta för att börja åka. Den ska vara dämpad både underfötterna och upp på vaden och dom ska inte döda mina fötter.
Finns inget bättre än flow för dom egenskaper jag söker i en bindning.
Men beställ dom inte från Sverige dom senaste jag beställde gick jag in på intersport bara för att kolla hur mycket dom skulle ha för dom i han sa 4300 jag beställde dom från Jänkarna och den gick på 2300 med all frakt och moms och annan BS.

FLOW eller vanliga ?
Vanliga bindningar kan du också strapa på i vilken lift som helst och har du en uns av balans behöver du aldrig sätta dig ner för att spänna fast strapsen. Åker du i europa brukar ingen bry sig om du skiter i att strapa ur bakfoten heller, det är bara i sverige alla liftvakter ska va så jävla pjåkiga!

Flow är för lata människor som väljer komfort före prestanda.

FLOW eller vanliga ?
håller med ovanstående, vanliga bindningar går ju minst lika bra att knäppa på sig i liften upp. sen ang. dämpning så är i princip alla "freeride/freestylebindningar" precis lika dämpade som flow bindningar + att dom har betydligt bättre kvalitet..
Flow är som sagt för lata människor/nybörjare som väljer bekvämlighet före prestanda, det är därför dom ofta sitter på hyrbrädor o.s.v..

Senast ändrad:
FLOW eller vanliga ?
Lata kanske bekväma fo show mer tid för åkning alltid.
Och om ni inte testat dom nya så har ni ju tekniskt sätt inget och säga till om för ni vet inte hur dom känns lol.

Sen så är dom även för folk som har råd med dom =P köper du budget så får du skit och det gäller alla märken så jag menar vilka av ni här har testat dom bättre meddelarna höj en hand hahahahahaha.

Senast ändrad:
FLOW eller vanliga ?
AtomicAxum sa:
Och om ni inte testat dom nya så har ni ju tekniskt sätt inget och säga till om för ni vet inte hur dom känns lol.

Sen så är dom även för folk som har råd med dom =P
har testat nya modeller också... puss

FLOW eller vanliga ?
AtomicAxum sa:
Ja ja själv klart har du testat alla nya modellerna.
Gött att du har testat alla olika modeller, du verkar ju kunna allting om allt här på forumet. Men antagligen har du ju hur mkt pengar och har säkert allt som går att köpa då du beställer från \"jänkarna\"...

AtomicAxum sa:
Sen så är dom även för folk som har råd med dom =P köper du budget så får du skit och det gäller alla märken så jag menar vilka av ni här har testat dom bättre meddelarna höj en hand hahahahahaha.

FLOW eller vanliga ?
Hahaha dont hate the player hate the game boy. Avundsjuka är en stor faktor till att folk ständigt ska försöka klanka ner på alla så att dom kan försöka känna sig likvärdiga den som har det dom vill ha.
Men jag säger inte att jag vet allt eller att har alla rätt svar. Jag ger min åsikt på vad jag tycker och tänker det e det som är meningen med ett forum.
Jag säger inte att jag är smartare än någon annan jag använder bara vad jag har i skallen och gör det bästa av det till skillnad från alla andra tomma påsar som flyget med vinden åt samma håll som alla andra för att dom inte vet bättre själva.

FLOW eller vanliga ?
AtomicAxum sa:
Genom att använda uttrycket lol i en seriös diskution förlorade du just all min respekt i alla fall.
Du påpekar att andra kanske inte testat alla nya modeller men frågan är om du har testat alla nya modeller med hederlig strap? Bindningar såsom union force, flux titan och rome 390?

Om man nödvändigtvis måste kunna strapa in 2 sek snabbare än alla andra så skulle jag rekomendera Rides nya bindningar contraband istället. Har aldrig testat själv men bara hört gott om dom!

Jag är även intresserad av vad för typ av åkning du ägnar dig åt atomicaxum? Park, pist eller puder? Eller kör du allt? Vilken nivå på åkningen etc.

FLOW eller vanliga ?
Jag kör på allt parken är väll min svagaste sida men det ska jag fixa den här säsongen.
Hur avancerad jag är jag skulle säga inte alls. Jag e så avancerad att jag har roligt när jag är i backen vist vill jag utvecklas men när jag har haft tillgång till en vecka vartannat år sen jag va 12 och då jag åkte i bergen i iran för första gången jag åkte när jag hälsade på mina släckt så jag vet inte hur avanserad jag är u tell me, jag har ingen coach som går och berättar för mig hur grym jag är.
Jag tröttnar lätt på saker och ting så jag måste ha variation för att inte tröttna.
Ulitmata åket för mig hade varit hoppa av liften så gå upp en bit på backen 50m om det finns läge till det alla ställen har inte det få åka på lite orörd snö se brädan skära ner i snön glida in i första bäste skogsparti och glida så långt jag kan i offpisten där trivs jag bäst har jag tur grinda en stock eller två ta mig ut från skogen försöka på mig en 360 utan att trilla sen ta sista railet innan liften och sen upp igen.
Så åker jag om jag kan.

FLOW eller vanliga ?
Gött! Isåfall tycker jag att du ska fortsätta köra på flow om du är nöjd med dom. När du utvecklas senare och börjar köra lite större hopp, utveckla dina trick på rails, kör lite större klippdropp och jibba runt lite mer i pudret så tycker jag att du ska testa en lite mer påkostad bindning med klassiska straps. Tror att du kommer uppskatta skillnaden.

Men än sålänge, kör på flow, tills du känner att din åkning "växt ur dom".

Shred on!

FLOW eller vanliga ?
Tusen tack för infon.
Det är nog som du säger att för den åkning jag har haft dom till har dom varit helt magiska. Rails vet jag inte varför du tror dom inte skulle kunna prestera lika bra som andra för jag tycker fan dom gör det inte för att jag har testat så många andra på rails mest lånat nån polares bräda nån dag för att dom ska kunna åka med min men jag tycker ändå flow klarar det utmärkt. Större klippdopp måste du definiera bättre jag vet inte exakt men jag har nog haft en fallhöjd på 3-4 m kanske utan att överdriva och dom förra jag hade höll då så dom jag har nu borde klara det med. Men som sagt jag ska testa dom nya ride man kan inte säga att något är bra eller dåligt innan man testat det.
Så vi kom fram till att om man är en åkare som har en genomsints fallhöjd på 6m då ska ni köra pump.
Men om ni vill softa på hela backen och inte begränsa er utan ha nått som klarar allt utan problem köp flow kolla vad bra vi löste detta. =)

FLOW eller vanliga ?
Jag har inte testat några av flows nyare bindningar men valde mellan flow och burton anno 2005. Självklart så har utvecklingen gått framåt men vid detta tillfälle så förlorade flow:en på alla punkter utom tiden det tog att spänna fast sig, kan tillägga att skillnaden i stort var försumbar och hade inte inneburit fler åk per dag.

Det som var sämst med den flowbindningen var glapp. Hur jag än provade att ändra inställningarna så ville inte foten sitta fast ordentligt, att bindningarna var identiska på vänster och högerfot var troligen en bidragande orsak. Tidsvinsten som man hade upplevt i backen blev mao uppäten när bindningarna skulle ställas in.
Har du dock möjlighet att prova ett par högkvalitativa "vanliga" bindningar samt ett par flowbindningar så gör det, att mattpressa funkar alldeles ypperligt.

Vill du ha tips på affär som säljer flow så kika på boardstore.se

Senast ändrad:
FLOW eller vanliga ?
Jag har haft samma problem med ett par av mina flow men jag ändrade storlek till en mindre och det försvann. Jag tror du hade för stora bindningar och det var därför dom glappade.
Jag kommer definitivt testa fler vanliga efter allt uppsnack i år. Dom har ju snowtest fest och då ska man tydligen kunna testa brädor och bindningar så jag får se om jag har möjlighet till att göra det.
Men https://www.boardstore.se/items?brand=80 hade ett helt ok utbud men mina flite 5 fanns inte med =(. Och dom var inte så dyra som jag trodde men det kan bero på att det är en nätbutik jag tror priserna skiljer sig kraftigt från stadium och intersport.

FLOW eller vanliga ?
AtomicAxum sa:
Jag har haft samma problem med ett par av mina flow men jag ändrade storlek till en mindre och det försvann. Jag tror du hade för stora bindningar och det var därför dom glappade.
Jag kommer definitivt testa fler vanliga efter allt uppsnack i år. Dom har ju snowtest fest och då ska man tydligen kunna testa brädor och bindningar så jag får se om jag har möjlighet till att göra det.
Men https://www.boardstore.se/items?brand=80 hade ett helt ok utbud men mina flite 5 fanns inte med =(. Och dom var inte så dyra som jag trodde men det kan bero på att det är en nätbutik jag tror priserna skiljer sig kraftigt från stadium och intersport.
Att de är nätbutik har nog inte särskilt mycket med priset att göra. Det som gör att det kostade ca 4000 att köpa på team interstadium är att en tilläggsorder på ett par bindningar vill egentligen varken flow eller team interstadium ha. Detta då administrationskostnaderna äter upp marginalerna och det i stort blir en förlustaffär att sälja bindningen till ett reko-pris.

FLOW eller vanliga ?
Jag vill inte ens kommentera den dumma generalliseringen.
Vad jag vill komma fram till är att när du blir en bättre åkare ställer du högre krav på prestanda.
Jag åker till exempel inte längre runt i mina gamla burton custom bindningar längre eftersom jag anser att dom är skit och begränsar mig, dom känns plastiga på foten och jag måste spänna så att jag får blodstopp i vristen för att känna att jag sitter fast ordentligt. Men för 2 årsen var jag supernöjd med dom och hade inget att klaga på.

Du ska vara medveten om att Ride contraband är en ganska mjuk och jibbig bindning och passar bäst i parken innan du testar den. Vet inte om det finns styvare modeller möjligtvis..

Jag vet inte vilken flowmodell, men jag är inte nöjd med hur jag tycker att flowbindningarna är styva på fel ställen. En grym bindning enligt mig sitter som gjutet utan att man behöver spänna strapsen för hårt. Full kontakt hela tiden. Ger bra respons när man behöver det och är mjuka i den leden man behöver för att tvinga runt en revert, 270 på/av eller liknande på rails, tvinga runt en lite underroterad 5a, 7a eller vad man nu slänger i hoppen. Det är väl när det kommer till att man måste tvinga runt tricken som jag tycker flowbindningarna begränsar en.

Men som sagt, du är nöjd med dina bindningar kör vidare på dom tills du vill ha något annat, men kom inte o säg att flow än bättre än alla andra bindningar.

FLOW eller vanliga ?
Kör ett par 2009 NXT AT och gillar dem skarpt. Har inte upplevt några nackdelar mot tidigare "vanliga" bindningar. Mina Salomon Malamute sitter som gjutna, utan glapp och fin respons. Självklart behövs det en del mech med inställningarna innan de sitter 100% (nackdelen med flow) men sedan har jag inte mycket att klaga på och det tar 1 sekund att knäppa av och på. Tror det är få som hänger på forumet som kör så avancerat/bra att de på ett trovärdigt sätt kan argumentera för att flow är sämre än något annat. Det är bara att kolla på proffsåkarna som kör flow. Hade bindningarna varit så dåliga som vissa vill få det att låta, tror jag knappast de hade kammat hem massa topp placeringar i X-games etc. Det gäller bara att ha en bindning som passar skon och få den rätt inställd. Sen är det enligt mig en ren smaksak...
That's my 50 cent

FLOW eller vanliga ?
Shit, satans ingående disskusioner, grymt! :-)

Jag har haft flow men har haft sönder de tre jag haft, upplevde dem som väldigt stabila men lite stela, (finns dock säkert bättre modeller idag).

Ser dock inte den enorma fördelen med att kunna spänna fast mig fort. har inte varit något problem vare sig när jag åker med andra brädåkare eller skidåkare. tycker man ska köpa en bindning man trivs med och som håller finns ingen tråkigare än när det går sönder..

FLOW eller vanliga ?
AtomicAxum sa:
Att flite 5 inte längre finns tillgänglig på boardstore är ju för att det är förra årets modell, nu har den blivit ersatt av flite3 och istället har de tagit fram the five som är en bättre modell(2149kr). Flite5 motsvarades den klassiska FL5 som är att betrakta som en sälenmodell. Du lär fortfarande se många med dessa i Sälen.

AtomicAxum sa:

Sen kan du ju skryta någon annanstans om dina bindningar, inte direkt någon prisskillnad att tala om jämfört med andra bindningar. Du verkar ju för övrigt gilla budgetgrejer? Jag menar vem mer här har köpt hjälmen på jula? Höj en hand vetja!

Jag körde personligen på en flow team förut, helt i composite. Den var väldigt styv och till belåtenhet. Tycker dock sen toe-strap kom in på marknaden så är den inte längre något att betrakta som top of the line och har därför bytt till en bindning från burton. Sparar dock mitt gamla flow-system hemmma, ifall jag någon gång kör snow-kite.

Slutligen får väl jag rekommendera trådskaparen en vanlig bindning, även kallad strap-in. Inte att förväxla med strap-on.

FLOW eller vanliga ?
Haha tack för att du har varit inne på min sida och sponsrat mig fett nice av dig.
Jag hade inte ens tänkt och köpa en hjälm har aldrig åkt med hjälm men när den kostade 199 kr så varför inte skaffa sig nån sorts av skallförsäkring ska bli intressant om jag kommer ha på mig den hela tiden, men jag byggde in högtalarna i dom så jag ska krusa mig själv att ha dom på mig oftare.
Men jag räcker upp en hand ffs ja räcker upp båda händerna och e as nöjd hahaha.
Hoppas alla här har en fett skön kväll!!!

FLOW eller vanliga ?
Du jag har inte sagt att jag e rik en endast gång sen om du tolkar det så är det en helt annan sak.
Vad jag däremot har sagt är att jag köper dyra saker billigt utomlands så jag kan få mer för dom korvören man har men jag tror endå jag är lyckligare än dom flesta här så det får mig att känna mig rik endån.

FLOW eller vanliga ?
Tycker det blivit lite för mycket snoppmätartävling och skitkastning i denna tråden nu!
Men jag står fast vid min åsikt, att vanliga straps är bättre än flow. Kolla er runt i backen och ni ser att 99% håller med mig, med undantag för några små kids på hyrbrädor.

FLOW eller vanliga ?
Jag tror om dom hade haft nått utbud på intersport eller stadium med flow bindningar om du hade sett dom på lika många andra ställen som du ser vanliga strapon bindningar så hade du nog sett fler i backen med flow.Sen så e ju dagens kids lite sånna att om nån annan har nått måste dom också ha det som äppeltelfonen. Dom kan inte hitta vad dom gillar själva utan behöver nån fåraherde som lyser upp vägen åt dom, nästan som boskap kan man säga.
Och du lill pelle du ville veta varför jag e så lyckligare svaret är enkelt inställning är vad som gör mig lyckligare.

Senast ändrad:
FLOW eller vanliga ?
AtomicAxum sa:
Jag säger flow hur roligt är det att 2 timmar om dagen i backen gå till att sätta på sig på röven och få på sig bindningarna efter varje förbindelselift och annat. Jag kan knäppa på mig min bindning i vilken lift som helst, alltså är jag redan klar när jag kommer upp bara börja åka slipa frysa röven av sig.
Sen så kan jag inte göra annat än att hålla med grabbarna att dom va krapp för några år sen men ändå bättre än vanliga bindningar som fanns då. Men mycket glapp och och skruvar som lossna och sånt. Men mina två senaste kan jag inte klaga på fast det beror alltid på vad du är för åkare. Sen så dom som berättar om flow jämföra sina nya 08-09 modeller med bindningar som kom 2004 och liknande om du jämför dagens flow med vad som finns på marknaden kommer du bara vilja åka flow i framtiden.
Jag vill ha en bindning som är snabb att sätta på alltså under 15 sekunder efter jag hoppat av liften längre tid ska det inte behöva ta för att börja åka. Den ska vara dämpad både underfötterna och upp på vaden och dom ska inte döda mina fötter.
Finns inget bättre än flow för dom egenskaper jag söker i en bindning.
Men beställ dom inte från Sverige dom senaste jag beställde gick jag in på intersport bara för att kolla hur mycket dom skulle ha för dom i han sa 4300 jag beställde dom från Jänkarna och den gick på 2300 med all frakt och moms och annan BS.
Det tar ju inte 15 sekunder att strappa på vanliga bindningar heller?

FLOW eller vanliga ?
Orka krångla, kör på strap-bindningar... slippa dyra flow-bindningar som kanske krånglar :O
Dessutom, inte världens största tidsvinst med flow ;)

FLOW eller vanliga ?
Jag håller med dom andra kidsen köp ett par vanliga va som alla andra i backen dom måste ju vara nöjda eftersom alla har det och jag tror ju inte att dom köper nått bara för att någon annan har det. Kanske bara jag som är förblindad av dessa magiska bindningar. Sök på lite engelska forum och kolla vad dom säger.

FLOW eller vanliga ?
VANLIGA!!!! Jag åkte med flow innan, och det vill jag inte rekommendera. Svårt att få bootsen att passa, lätt glapp hela tiden.Riktig irriterande och det är lätt att få felskär innan hopp mm.. Och så fastnar alltid snö imellan så de inte går att spänna. Jag HATAR flow=) Köp vanliga. Det är också snyggare med vanliga.

FLOW eller vanliga ?
engelsmännen är ju inte kända för att veta hur saker och ting funkar men det är min åsikt jag gillar inte flow men det gör britterna alla har olika åsikter men i slut ändan går allt ut på samma sak att ha skoj på snö så glädje och lev väl!

FLOW eller vanliga ?
Trivs fint med mina Flow. Lite stelare kanske men i allmänhet lika sköna som vanliga. Speciellt nu när de har inför de nya spännena som man kan justera med dojjan på plats.
Surt dock att det ska vara så svårt att hitta deras skor i butik...

Nån som har koll på butik som säljer Flowdojjor? Sugen på nya men vill inte gärna chansa på att köpa on-line utan att kunna prova...

Peace out!

FLOW eller vanliga ?
Hej,

Om du ska köpa flow eller vanliga bindningar beror väldigt mycket på hur du tänkt att åka och vad du prioriterar. Jag har alltid kört på vanliga bindningar, vissa har varit bra och andra har varit superdåliga, har fått ont på alla möjliga ställen på foten osv.

Jag köpte ett par flow förra året och är helnöjd och tycker de är superbra. Men jag åker inte så mycket park nu för tiden, utan jag åker mest pist och off-pist och försöker hitta lite hopp här och där. Då är det grymt smidigt med flow och de jag har passar väldigt bra med mina boots och glappar inte alls utan hälen sitter som gjuten. Sen är grejen också att många av min vänner åker skidor och det är smidigt att jag kan dra iväg direkt med dem efter liften...

Jag tycker att flow ger bra och jämt tryck över hela foten och jag får med mig energin hela vägen till brädan. Nackdelen är ju att flow inte är så bra om du ska trixa runt i parken då man t.ex. ibland vill ha bindningarna lite lösare på vissa ställen för att tweaka lite gott osv.

Om du köper flow bör du tänka på vad du har för boots. Köper du nya boots samtidigt som bindningarna så kan definitivt butiken hjälpa dig att matcha vilka som passar bra. Har du ett par gamla boots så bör du ta med dem till butiken så kan ni testa om det verkar bra...

Hoppas detta hjälper dig!

Tillbaka
Topp