Flow Quattro-SE Bindning, Hjälp samt förslag.

ArianH

Ny medlem
Då jag har fått hem min airobic och är väldigt nöjd med den så känner jag att de bindningar jag har nu Flow trilogy inte är "opptimerade" för park/jibb åkning
så jag har kollat på Flow Quattro-SE Bindningen och den verkar vara intressant.

Då jag är väldigt lat och ovig så tycker jag det är väldigt jobbigt med vanliga bindningar så flow är enda alternativet för mig just nu.

Jag är ute efter en park/jibb bindning som gör att det blir lättare att göra pressar och butters med. Är Flow Quattro-SE Bindning bättre ?

Sen har jag lite mer frågor ^^
Vad äre som gör att det räknas som en parkbindning?
Hur eller vad är det som gör att det blir lättare att t.ex pressa brädan med en annan sorts bindning?
Flex i bindningarna? vilket är bra mjukt eller hårt?

Lite info om Quattron
Quattro-SE är en freestyle/park bindning.
Den har Kick, Lock and Drop tekniken som betyder att du släpper ner bakkappan, sätter in foten och drar upp bakkappan igen. Sen är det bara att åka!
- Flex: 2.5/5 är medium flex och passar vanlig piståkning men framförallt parkåkning.
- CI-Flex Powerstrap ger ett jämnt tryck över foten och gör att praktiskt taget alla boots passar.
- Bakkappan har en flexibel övre del som gör att den blir väldigt lekfull i parken. Den övre delen är justerabar i sidled för att passa just dig.
Den kan öven justeras framåt eller bakåt så att bootsen sitter där dom ska.
EVA på insidan.
- Justerbar dämpning och tåramp.
http://www.boardstore.se/item?department=10&category=107&element=119&page=2&id=47979

Och detta är dom jag har nu.
http://top12.se/bindningar/21453-flow-m9-yell-pur.html

Jag har en Bataleon Airobic 154. Väger 86 kg. Är 173. skostorlek 46.

Tacksam för alla svar!

1: Synd att du blivit lurad att köpa en bräda som är alldeles för smal... Med skostorlek 46 och en midja på brädan på 25.2 cm.... Låter väldigt jobbigt.

2: No offense men släng hela idéen om att det går fortare med Flow... Det gör det absolut inte. Tar ju ca 3 sec att spänna ett par vanliga bindningar. Jag kan förstå tanken innan det fanns vettiga pumpbindnigar men flow spelade ut sin roll för 10 år sedan. Samtidigt som Stepinbindnigarna gjorde det.

Senast ändrad:
Har jag blivit lurad? , på dom flow jag har nu tycker jag inte det gör nått med denna brädan?

Not taken! men jag har dom inte för snabbhetens skull utan mer för att jag är ovig :$ jag har verkligen jätte svårt för mig att sätta på mig vanliga bindningar, that´s the sad truth.

Så vad tycker du jag ska göra ? , med dom flow trilogy jag har nu får jag inte skär eller nått för jag har stora fötter iaf.

Ja det måste man väl säga. 46 = 29.5 cm alltså kommer bara dina fötter utan att ha på dig boots sticka ut 2 cm på varje sida av brädan lägg sedan på boots och bindningar på det och det är ett par cm till. Det blir väl inte längre ner till brädan för att du har ett par flow? man kan ju stå upp och spänna på sig vanliga bindnigar också. Men gillar du flow är det klart du ska ha det... Men tror du kommer bli väldigt begränsad i din åkning tack vare att du har så smal bräda.

jag får inga kantskär av bindningarna eller bootsen så då är det väll ingen fara ?
jag står 15 grader duckstans oxå ? kan det ha ngn faktor idet hela ?

Men har du någon information angående det jag frågar om :) ? eller är det så att jag inte ska ha flow och sluta åka snowboard?

Åter igen är jag INTE vig nog att vare sig stå eller sitta ner när jag ska knäppa bindningarna , sittandes går om jag anstränger mig väldigt mycket men då sträcker jag oftast mig i axlen och får ont osv..
Det är därför jag har valt flow så vad tycks om quattro bidningarne ? bättre eller sämre ?

Helt ärligt. Det spelar nog ingen roll, om du inte tror att din åkning påverkas av att du har en så smal bräda och så stora fötter, så kommer du nog inte känna någon skillnad på bindingarna. satsa på att lägga pengarna på åkning istället, ta en lektion och en långhelg i någon schysst skidort.

st anton i 5 dagar blire på lördag !

Men vadå, kan du vara snäll och förklara vf jag behöver en bredare bräda :) ?

Jag trodde man bara behövde bredare bräda om fötterna stack ut så man "störde" sig på det dvs får kantskär av skorna i snön osv.. jag får jö inte de :)

Om du inte störs av det nu kan man ju iaf hoppas att du försöker utveckla din åkning. Även om du åker med sladdande svängar utan att kanta så mycket kommer du att få problem när du kommer till brantare teräng då den naturligakanten kommer räcka för att du ska få toe/heeldrag. Då kommer du "störas" av det!

okej i see, så jag måste köpa en ny bräda eller ?

För nu på 2 veckor har jag köpt 2 nya brädor... börjar bli lite less pådet :/

Jag märker inget när jar åker lite brantare backar häller dock är dom isiga dom jag åker på men men :/

för enkelhetens skull kan vi tänka att du åker i en backe som är 45 grader. du står på naturligkant dvs att du står med brädan rak och vinkeln mot marken blir då den samma som backens lutning. Om brädan ligger på marken är ca 2 cm upp till den del av bootsen som sticker ut utanför brädan alltså kan booten inte sticka ut mer än 2 cm. är det mjukt i snön så kan booten stick ut ännu mindre. Förstår du?

Gnu och K2 gör även dom bindningar man sparkar in foten i. Verkar vara ansedd som bättre än Flow av vad man kan läsa.. Ingen egen erfarenhet av dom dock

upplever inte du själv det som ett problem att fötterna sticker ut för mycket då behöver du ingen ny bräda.

Adam det gör stor skillnad om du har en så smal bräda till dina feta fötter!

Senast ändrad:

Här har ni bilder på hur det ser ut, bindningarna är i storlek XL

och ja det går ut lite vid hälen men jag har aldrig skärt eller märkt det till skillnad ifrån när jag testade mina ride LX bindningar som skärde i hälen direkt! så jag är nöjd med brädan iaf.

Bejnan, kan du länka till någon av de bindningarna ? de verkade vara intressant :)

Testade att åka på en kompis bräda lite idag och det är ett rent helvete för mig med strap on bindningar, måste verkligen slita som bara den så flow verkar vara det "enda" alternativet för mig,

Åter igen, någon som har någon information om hur bra/dåliga quattron är ? Kommer dom göra så att jag kan t.ex pressa brädan och hoppa osv lättare ?

Kollade på ett par burton cobrashark, de verkade vara en bra idé till pressar men dock strap ons :/

tack för alla svaren än så länge :)
Mvh

Dock fattar jag inte hur du inte kan få tå eller häl drag. Jag har 11or(45) och kört länge på en icke Wide bräda Nitro T1 159 med midja 252 mm och jag lyckades slå i tårna eller hälarna, tur nog har jag inte landat o lämpligt och brutit något :).

Kör på en Wide nu kan verkligen ligga i svängarna och inte var orolig över slå i mina tår eller hälar. Sen Wide ger mig bättre flow i pudret behöver inte tänka på mina broms klossar där nere.

Senast ändrad:
Om du kollar vid 2:04 vid filmen så ser man att han skor är betydligt mer "utanför" bindningarna än vad mina är.

Justera bindingarna så att tårna sticker ut lika mycket som hälen, så du hamnar mitt på brädan.
(Sen fattar jag inte riktigt det där med varför du inte kan ha vanliga straps, för du måste ju ändå böja dig ner och fälla upp bakkappan på flow.)

Thomsson sa:
Justera bindingarna så att tårna sticker ut lika mycket som hälen, så du hamnar mitt på brädan.
(Sen fattar jag inte riktigt det där med varför du inte kan ha vanliga straps, för du måste ju ändå böja dig ner och fälla upp bakkappan på flow.)
Ne då, när ha ska på liften ställer han sig på tåkant och drar snabbt på bakklappan och spänner :)

tack RocknerPR som backar mig ;)
Jag kan inte ha vanliga straps för när jag sätter mig på mitt feta arsle så har jag en stor mage ivägen och är väldigt ovig så jag när typ inte fram till toestrapen och måste anstränga mig EXTREMT mycket för att sätta på den och de tar en himmla massa tid.
med flow vänder jag ryggen mot backen går ner på knä samtidigt som jag "sparkar" in foten i bindningarna sen äre bara att vända mig lite och dra upp bindningen :)
så det är df jag diggar flow.

Så det är absolut ingen som kan säga något om dessa bindningar?

Sitter och kollar lite på union contact och några k2 auto bindningar typ ? och funderar men it´s hard

Flow var ju inte bra för några år sedan men nuförtiden ska det ju vara fint.

Kolla nån review på youtube och handla sen ;) Men tror trilogy funkar bra för parkåkning. Jag till exempel bytte från mjuk bindning till styvare nu och jag tycker det är skönare.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp