flow - step in - eller vanliga bindningar

Skall äntligen köpa en ny, ordentlig bräda och ett par nya fräscha bindningar och undrar helt enkelt vad ni tycker är prisvärdast. Bindningar + skor hellst inte över 3000 men alla tips är uppskattade.

Tja, jag åker ju inte bräda men jag har iaf testat både step-in och vanliga bindningar. Visst, det går lite snabbare med step in, men det förutsätter att man inte åker off-pist. Får du in snö under skorna så blir det jobbigt. Samma sak med is. Isen fastnar iofs oftast på bindningarna, men är det kallt så är det ingen höjdare att stå och hacka loss is. Dessutom är tidsvinsten minimal. Mitt tips, satsa på vanliga bindningar. Flow eller helt vanliga kan jag dock inte uttala mig om.

Rock on!

Well, straps är vad jag föredrar. Anledningen är enkel. Man kan spänna åt precis så mycket man vill för tillfället. Jag spänner ofta ganska hårt och släper sedan upp helt när jag vilar/åker lift.
Dessutom är de i regel billigare som nämndes ovan.

Har kört flow den största delen av min snowboard karriär (6 av 8 år), Först fl 7 och nu senast 2 olika fl11or.
Tyvärr blev de första gamla 11orna stulna, vilka jag gillade bättre än de nya plastiga, bl.a. pga. att man med hjälp av remmarna enkelt kunde ändra på hur hårt spännda de skulle vara, de hade en skönare bakkappa och för att de var mycket snyggare. De nya flow bindningarna har även en tendens att falla isär om man inte håller koll på skruvarna.Hitta ett par gamla på annons eller köp ett par nya de funkar de med. Rekommenderar dem. Mycket pga. av att man sitter så bra fast i dem, de svara direkt i svängarna!

PS att flow-sko skulle vara ett krav är enligt mig skitsnack! har kört på gamla hederliga airwalk freeride i två år nu utan problem.

Hej,

Jag har kört en och en halv säsong på Flows fl11:or. Dom dög väl i början men gick sönder på konstiga ställen och blev skeva. Bytte till straps förra säsongen och har inte ångrat det en sekund. MYCKET bättre känsla med straps. Sitter fast bättre och det känns bättre. Promise. Boots rek. jag thirtytwo, assköna och dom absolut lättaste på marknaden. Innersko av skum som formar sig efter din fot. Fantastiska. En Burton på det och du e proffs inom ett par år.

Vad du än gör, köp inte step-in!!! Annars tycker jag att Flow eller vanliga bindningar är en smaksak.

Personligen så skulle jag alldriga tänka mej att köpa ett par flow,.
blev så snuskigt besviken förra vintern då ja hade införskaffat mej ett par flow,...
Nu kör jag med ett par Drake F-50,.. och att jämföra dom med flow, ja, det går inte ens....

Jag började med Flow Fl11 förra året och är grymt nöjd, testat lite olika step-in och kan bara konstatera, som ovan inlägg, det fungerar ej pga snö och is sedan tycker jag personligen att man tappar känslan. Min om du vill ha boots och bindning för under 3000 så är det bara att gå på hederliga staps. Men skall du lägga lite mer så tycker jag nog att ett par nya Flow är overlägset, speciellt om du åker tillsammans med kompisar med skidor, jag vet själv att det är lite irriterande att hela tiden vänta på snowboards när jag själv åker alint.

Mvh
Zevs

Min historia med flow.

par 1. Fl 13 eller vad de hette, de som hade grafitbakkappa tror jag: Spräcker bakkappan efter 1½ dag i pisten. En och annan skruv lossnade också de 1½ följande dagarna

Par 2: fl11, samma fast med annan bakkappa. Rammlar i en landning, döm av min förvåning när 2 strappar till kappan över foten går av. Skit blev det av den veckan, fick låna ihop saker.

Par 3 (Fl snäppet värre än 11, kommer inte ihåg vilka). Flärpen man flärpade upp för at dra åt bakkappan, spänna varjern med med andra ord. Skruven i den lossnar på båda sidor och en och annan skruv trillade lite här och var. (detta var efter 1½ dag igen...)

Efter detta sa jag till T12: det här skräpet vill jag inte ha (jag hade fått nytt på garanti naturligtvis), ge mig ett par burtom customs.
Fick ett par, och det enda som gått sönder på dem efter ca 2.5 års användning (naturligtvis inte säsonger, utan normalt med resor för en kille som då gick gymnasiet) är en strap.

Innan jag drog på säsong i år så langade jag ihop pengar till ett par CFX, helt underbara, förutom att burton hade fått för sig att ha snabbskruvar som inte gick att skruva åt ordentligt, fick bytas ut.

Slutsats: flow är grymma. Om man inte väger som mig (detta var iof på den gamla goda alu-tiden). och om man inte gillar att hoppa.
Du har nada rörlighet i dem, jämfört med ett par vanliga strapbindningar. Däremot så har du, efter som du sitter fast bra, grymt mycket bättre häl och framförallt tågrepp. Fanns inget bättre än att lägga en metkrok på tå med dessa bind. Dock, kunde inte landa ett trick som du kom lite snett med för de var så otroligt o-förlåtande.

Svår fråga, svaret beror på vad du gillar för sorts åkning. Men en sak som är ganska säker efter mina erfarenheter iallafall är att du inte ska skaffa step in bindningar. Man tjänar lite tid, men den energin man senare lägger ut på att vara arg över is och snö som sitter fast är inte värt det. Jag har fastnat för burtons cfx bindningar. De blir bättre, stabilare och mer hållbara för varje säsong. Lite dyrt, men värt det.

Får väl sätta lite mer myror i huvudet på dig... Ja tänker nämligen rekommendera step-in.. Tycker d funkar jädrigt bra, o d e skönt att bara kunna knäppa loss sig på direkten om du behöver sparka dig fram en bit till lifeten lr transportsträcka lr så.. D där me snö e helt sant att d kan hamna i bindningarna.. men d e inte direkt mkt jobbigare att böja sig ner o borsta bort snön än att böja sig ner o knäppa ett par vanliga bindningar.. O detta gäller ju vid lössnöåkning alltså...

D jobbiga med step-in-bindningar är att om du åker me andra, så måste du jämnt vänta. Åkte en säsong me bara skidåkare o man tröttnar faktsikt på att vänta på dem varje gång man kommer upp för liften.....

Ja kör för övrigt me Emerys step-in som enligt mig e d som är bäst.. Bra att ha en bakkappa på dem, så du lätt träffar rätt så du kan knäppa i i farten....

Tjena, jag rekommenderar ett par FLOT bindningar, step-in då.
Dom jag har är täckta med tyg på ovansidan och kan ställas in efter all olika boots. du stoppar bara in bootsen i bindningen o fäller upp baksidan.. enkelt, starkt o skönt!

Klart grabben ska ha ett par FLOW-bindningar. Har du stora fötter (som jag) så tänk på att skaffa ett par dojjor med snåla yttermått. Fan ett par 32 i flow-bindningar är ju bara att drömma om...
Hänger man in ett par fl11 samt salomondojjor (inte de billigaste dock) landar prislappen runt 3000 spänn. Hälgreppet blir som aldrig förr. Kanon säger jag

Flow e de äckligaste jag provat. Funkar ju inte att sätta på sig om de lutar lite.
burtons mission däremot e de krymaste jag haft. De e värt alla pengar, om du köper en dyr bräda (alla e dyra) ska du väl inte fucka upp den me rackelbindningar

Jag kan väl inte uttala mig om step-in eftersom jag aldrig har testat men det ser inte ut som om känslan är samma, det ser ut som om man står löst på brädan utan kontakt.

Jag tycker det lätta med flow är att så fort man kommer ut lifter är det bara att glida iväg sätta i foten och dra åt i farten, men å andra sidan varför ska man stressa iväg så fort, jag har dock erfarenheten att man måste alltid vänta på nån annan hela tiden som ska jobba sig med bindningar.

Jag tycker att du ska köpa step-in bindningar det funkar helt suveränt. Man slipper allt krångel med spännen och du slipper helt trycket från spännena på foten. Det bästa är att man är snabbast i backen det säger bara klick så är det klart och man sitter som tusan. Det är lika bra som det låter. Tro mig, jag är inne på mitt andra par bindningar och skor.
Jag kör på Burtons step-in och jag tycker dom är bäst. Har provat både Emerys och K2s system men börton är fortfarande bäst.

Jag har ett par Burton mission step-in bindning stl. medium.
Burton ion step-in boots stl. 8,5.
Använda en vecka, helt i ny skick.
2002 års modell.
Ny pris: 5400kr
Nu 3200kr, billigare vid snabb affär!

Mail: pillowmaster@hotmail.com

Ps. Jag har även en Burton BMC 162cm använd 1 vecka pris med bind och skor 7400kr

MrJoel säger "... du slipper helt trycket från spännena på foten."

Det är precis det man (iaf jag) vill känna ju :) Nåväl.. alla tycker väl olika är den slutsatsen jag drar....

/D.

jag har haft mina flow bindningar i mer än 4år nu, dom har hållit toppen bra! Och är en stor fördel då man snabbare "Knäpper" sig fast, slipper sitta ner å bli blöt om rumpen å kompisar som åker skidor slipper stå och vänta på en!
Jag håller med en annan som skrivit här att flow skor till inte är ett måste! jag har kört med salomon och Airwalk och de funkar lika bra!!

Sattsa på Flow om du vill "spara tid"

Det där med att men slipper sitta ner när man har flow är väl ändå inget bra argument. Jag kör med vanliga bindningar och jag vet inte när jag senast satt ned för att spänna på mig brädan. Det är bara att träna lite.

Straps känns överlägset skönast.
Jag kör faktiskt själv med step-in DrakeFormula på småkullar som Kungsberget & Romme
där man måste hoppa in och ut ur bindningarna 200ggr/dag.
Övriga berg inklusive alperna kör jag alltid med straps,
Har alltid kört Drake LTD, men i år blev det Burton C-14..

Jag kör Drake F-50 och det är grejer det! Tycker själv att det är de gamla klassiska strapsen som du ska satsa på.

Jag gillar flow. Men om du skall hålla till mycket i parken och hoppa etc så ska du inte satsa på flow eller step-in överhuvudtaget. Om du däremot vill åka fort med ett perfekt skär så ska du köpa flow. Offpist funkar flow också utomordentligt, den snö som ofta kommer mellan bindningen och skon gör bara att man sitter fast ännu bättre.

/Mer flow till folket

Tillbaka
Topp