Fluff skidor som funkar att skutta med.

jens_ekstrom

Ny medlem
Ja hej!

Jag ska köpa nya lagg till vintern.
Jag kommer åka lika mycket park och offpist så jag behöver ett par som funkar för båda delarna.
Jag har kollat ut 4 par jag är intresserad av och det är:

Goodha 191
Rossignol Scratch Brigade
Salomon 1080 Gun
Völkl The Bridge

Jag är 194 cm lång så jag behöver långa skidor.

Nån som har testat nån av ovanstående skidor och kan säga vad ni tycker om dom?

Fred!

Hellbent eller någon moment skida kanske. line Elizabeth?

Hellbent är inte en skida för pisten eller parken är BC skida!! Lär er det..... Line Elisabeth är för kort. möjligen Line Prophet 100.

//H

just ja, han var ju så pass lång. pass på elisabeth.

Oj mer skidor att välja på.. inte bra. Jag som har så svårt å bestämma mig.
Vill köpa från Sverige så om ni tipsar om nå lagg så länka gärna till nån svensk sida som säljer dom.

K2 Seth är runt hundra mm på midjan och är nog lättare att hoppa med än hellbent.
K2 Seth har rocker men inte lika mycket som hellbent, så hellbent flyter bättre i puder

Edit: jag såg att Seth var för kort för dig

Senast ändrad:
Jäkla tjat om SETH:s rocker.. SETH:s rocker är ungefär 2 mm per skida och 10 cm lång.. Den märker du inte ens av.

Men Seth kan vara ett bra väl iofs

//H

Jag har kört en säsong på Goodha 191, mest OP men även en del park. Dom fungerar underbart i OP´n och helt klart dugligt i parken. Gillar personligen rejäla lagg så jag har absolut inga problem att slänga samma trick med dom som med mina rena parklagg (Goodha 181). Jag är givetvis någorlunda subjektiv, men måste säga att jag är oerhört nöjd med dom.

Det är förövrigt samma mall som Armadas JP vs. Julien görs i.

Provade Völkl Bridge i våras och gillade den inte alls, funkade fint i nypistad vårslask men blev otroligt oroliga när det var hårdare och/eller uppkört.

Är själv 180/85.

Senast ändrad:
Hmm ja Seth verkar ju intressanta. Dom fanns ju upp till 189cm vilket skulle kunna funka.
Jag är runt 194cm lång och väger strax över 100 pannor så jag behöver ju en rejäl skida.

Jag kommer att åka i Hemavan / Tärnaby i vinter och nästa säsong ska (förhoppningsvis) spenderas nånstans i alperna, så jag vill inte köpa nya skidor till nästa säsong.

Jag vill ju att skidorna ska funka någorlunda bra i pisten också och goodhas svängradie är ju 36m vilket är ganska stort. Men hur funkar dom? Jag läste det där testet på första sidan av dom och han skrev att eftersom dom var så mjuka så kunde man svänga lättare med hjälp av det. Men då åkte han med telisbindningar och den mjuka modellen, och den tror då jag blir på tok för mjuk för mig.

brigaden tror jag är grym, åker själv på föregångaren. Fungerar som en riktigt fin storslalomskida i pisten. Bra isgrepp är det också. Dom är följsamma och lätta= trevliga i parken. Borde nog fungera finfint i pudret också, men vill du ha mer bäryta så finns ju alternativet scratch steeze, lite fetare lagg= bättre bäryta men borde då bli lite tråkigare i pisten. Sammanfattningsvis: steeze för alperna, brigaden för svenska förhållanden!

Det stämmer att Goodhan inte är lämpad för pisten, den gör inte bort sig där men är inte heller någon direkt glädjespridare tack vare sin långa svängradie. Dom går ungefär som en sg-skida i pisten.

Du borde satsa på den hårdare versionen dessutom.

Blir inte SETH lite för mjuk om man är 100kg på 194cm? Jag tycker den är för mjuk och väger 72-75 beroende på form.

atomic pimp eller line sir bacon.. borde väll passa dina ändamål. även völkl gotama

Ahha 100 kg? Då är nog Seth lite mjuk (även om den är lite styvare i år känns det som)
Sir Bacon är nog för kort.
Håller fortfarande på Prophet 100

//H

Senast ändrad:
Det finns tyvärr ingen skida som verkligen är det du söker. De lite hårdare längre skidorna blir för svårjobbade i parken och de lättare mer jibbiga laggen kommer du inte gilla pga din vikt. Har sj ingen erfarenhet från dessa skidor men Goodha 191 i det hårdare flexet kanske skulle kunna vara ngt?? Skulle jag lägga min röst på iaf. Möjligtvis även nya VCT i 189 (I think). Det kan vara ngt att kika påå iaf.

Det här kommer aldrig gå, man måste välja åt nått håll, köper du en skida över 90mm midja tror jag det kommer hämma din utveckling som parkåkare, 90mm är inte så tokigt för svenska offpistförhållande.

Det va ju lite trist. Tänkte först om jag skulle köpa två par skidor, ett par park skidor och ett par man kan ha å åka puder med. Men min ekonomi vill inte det så jag har inte råd.
Isf så köper jag väll park skidorna i år och om jag drar ner till alperna nästa säsong så får det bli puder lagg då.
Jag har kollat lite på Goodha 181 men dom kanske är för korta för mig?

Ingen som har nått å säga om Salomon 1080 Gun?

VCT är?

VCT är Vincent Dorions promodell på 4Frnt. Www.4frnt.com tror jag.

1080 Gun är efterföljaren till Pocket Rocket, därmed är jag rädda att den är mycket mjuk och sladdrig. Men blir gärna motbevisad!

Goodha 181 kan nog tyvärr vara aningens kort åt dig tror jag. Har testskidor här hemma i Åre om du skulle ha vägarna förbi.

Du skulle kunna kolla på Dynastar Big Trouble, en utmärkt allroundskida enligt mig (kanske aningens smal för midjedjup puder men trots allt 92mm i midjan).
www.factionskis.com har bara feta twintips.
www.ninthward.com har även dom en del feta twins.
Vet dock inget om hur de två ovanstående är att åka på.

Annars är skiddatabasen ett hett tips.

Jag körde på Highsociety FR hela vintern i längden 187 (104 midja, 22m i svängradie). Väldigt trevliga utanför pisten men även helt okej i parken. Borde kunna funka överallt för dig. Körde även den kortare 179 (92) som ren parkskida hela vintern men där är för kort för dig.

Skulle som Utter även vilja slå ett slag för Big Trouble.

Senast ändrad:
Jag besitter VCT 189 som ska testas om 30 min. De har en midja på 108 och en svängradie på nånstans runt 28 har jag för mig. Lär ju lira i pisten men är mest avsädda för utanför.
Så vill du åka 50/50 ska du nog kolla på line propet 100 - som farbror hasse säger.

Jag såg att dom hade Big Trouble hos Alpingaraget för 5700 med bindning vilket inte var så farligt.
Men ni tror inte den kan bli för smal då? För det lär ju bli en hel del puder åka upp i Hemavan/Tärnaby i vinter.
Den har ju måtten 124/92/114

Vart kan jag hitta Line Prophet 100 då? Dom har den inte hos varken Alpingaraget eller Steepstore.

Scratch BC kommer bli alldeles för mjuka för dig. herregud, jag som bara är 175/70kg tycker att de är för mjuka...

För då kan jag lika bra köpa goodha 191 tycker jag. Goodhan är lite smalare i fram och bak, men har samma midjemått. Plus att goodhan är nästan 3000 kr billigare. Nu jämförde jag med Black Crows CORVUS, det är den längsta och dyrare modellen.

Jaha det var ju trist å höra att scratchen är mjuk. Någon som har kolla på läget hur det är med big trouble?

Jag har tyvärr ingen möjlighet att åka å känna å klämma på några skidor på ett tag så det är därför jag har så mycket frågor.

Att det ska vara så svårt att välja skidor :P

Både Rossi og Salomon twintip ski er som regel veldig myke --> for myk til deg.
Usikker hvordan Dynastar er i forhold. 92mm på midten er slettes ikke så ille! Husk at for bare 5 år siden ble 80mm regnet som brede ski - - så 92mm ville jeg sett på som ganske duganest for pudder (litt avhengig av radius).
Goodha har jeg ikke fått sett nærmere på enn så lenge.

Grunnet din vekt og høyde kunne kanskje Völkl vært noe å satse på?
Völkl sine ski er generelt stivere enn det de fleste andre leverer og bør derfor kunne passe bra til deg.
Ser at Utter ikke likte Bridgen - har ikke prøvd den selv (bare flere andre Völkl ski), men har for det meste hørt positive ting om den. (bl.a. på www.tetongravity.com sitt skiforum)

Ellers er jeg også enig med en del av de andre her som sier at det er vanskelig å finne en ski som er bra til både park og offpiste.
Så enten velger du en mellomting (f. eks. Bridge) eller kjøper en ren parkski i år, slik du var inne på selv. Da kan du f. eks. gå ned et hakk i størrelsen og (f. eks. Völkl Wall eller Karma fra ifjor), så sparer du litt peng.

K2 Pontoon er rene pudderski, ikke akkurat allsidig. Med din vekt ville jeg valgt en stivere offpiste ski.

Big Trouble var iaf i fjol en ganska styv skida, utmärkt allround men kanske aningens liten vid "för" mycket snö.

Fick hem nya Goodha 114 i förrgår, ser mycket bra ut och ganska styva (något mjukare i bakändan). Dessa är dock hela 114 i midjan och kanske lite för stora för parkåkningen, kommer dock att testas snarast!

Du skulle kunna kolla in Amplid Infrablack/Royal Teddy också, ganska hårda skidor som gick helt ok i pisten. Dock ganska dyra.

rett øver 100 skriver han PNyberg... ;)

\\når det er kjedelig på jobb og en bare venter på helg leser en like så greit heile tråden...

anelistra sa:
rett øver 100 skriver han PNyberg... ;)

\\når det er kjedelig på jobb og en bare venter på helg leser en like så greit heile tråden...
Aha :P
Måste ha slöläst lite då...my bad :(
Jag skyller på att jag är sjuk!! (feber faktiskt!)

Svårt att hitta ngn bra jibb+pow skida då. De flesta i det segmentet är gjorda för åkare som är i storlek med T Hall och Dumon dvs 175 långa och 60kg tunga...typ. Som sagt är ju goodhan rätt lätt för att vara så stor. Och dessutom finns den i 114 bredd i år. Vore väl rätt bra antar jag?

Goodha 114 tror jag bli lite väl klumpig i pisten.
Men jag var på stadium idag och kollade på ett par Armada ARV. Dom såg riktigt bra ut. Dom var 185 cm långa och hade måtten 130-95-119. Nu kände jag inte på dom hur dom var i styvhet och så för det var så jävla mycket folk där som var i vägen. Men vad tror ni om dom?
Dom kostade 6500 med någon salomon bindning tror jag det var. Kommer förhoppningsvis förbi där nästa vecka, då ska jag känna och klämma på dom mer. Är sugen å känna på ett par goodha 191 och big trouble också. Synd att det inte är nå företag i Stockholm som säljer goodha, för det tar ju bara lite mer än en timme å åka dit med tåg härifrån så man lär väll dra dit om det är så.

varför har ingen nämnt Gotama?
jag är inte den som ska uttala mig om det här, för jag har samma problem egentligen. men av recensioner och "snack" att dömma så verkar dom ju passa alldeles utmärkt?

har jag rätt?

Gotama: bra i pudder, funker greit i pist - - men skulle ikke trodd at det var noe særlig å ha i parken?

Jag har bestämt mig för att i början av januari så ska jag ta en och åka ner till Stockholm och gå på Alpingaraget. Där har dom dom flesta modeller jag är intresserad av, förutom Goodhan då. Men Fastnar jag inte för någon av dom hos Alpingaraget så får jag väll bara beställa ett par 191 då.

Tillbaka
Topp