Fluff skidor som funkar att skutta med.

Jag är ingen jibber, men om jag har förtått det hela rätt så måste man skära ganska bra i kicken för att kunna utföra vissa trick. Om så skulle vara fallet så skulle jag inte rekomendera Goodha, eftersom att radien ligger på 36 meter...

Senast ändrad:
perrefrirreberreklarre sa:
Jag är ingen jibber, men om jag har förtått det hela rätt så måste man skära ganska bra i kicken för att kunna utföra vissa trick. Om så skulle vara fallet så skulle jag inte rekomendera Goodha, eftersom att radien ligger på 36 meter...
SÅ när JP Auclair och Tanner och dom killarna är ute och jibbar så är dom heeelt ute och cyklar? Dom jibbar ju rätt friskt på JPvsJulien 188 skidan som har nästan samma mall som goodha 191.

PNyberg sa:
SÅ när JP Auclair och Tanner och dom killarna är ute och jibbar så är dom heeelt ute och cyklar? Dom jibbar ju rätt friskt på JPvsJulien 188 skidan som har nästan samma mall som goodha 191.
Jepp, tom jag som snurrar precis som snowboardåkare (dvs skär över hela kicken istället för att dra igång hela rotationen med överkroppen som många skidåkare gör) jibbar gärna runt på 191:an. Krävs inte mycket skärning för att få till en sväng som är mer än nog på en kick.

Ett litet tips. Kolla sport-conrad om du inte vill betal så mycket

Instämmer med Choelo. Köpte ett par Seth med Diamirbindningar där för drygt 5000 spänn inkl. frakt och montering. Fick dem på fyra dagar hemlevererade och klara. Sehr gut! www.sport-conrad.com

Nosskire sa:
Völkl The Bridge
Ska enligt tidingen vertikal's test vara det du söker. En kompromiss
Och sen ska man lite på tidningars skidtest ;)

Nej du ska ha nåt kring 100 mmm tycker jag fortfarande ;)

//H

PNyberg sa:
JPvsJulien 188 skidan som har nästan samma mall som goodha 191.
Vad jag förstår så är det väl samma skida (inombords) fast med lite annan skärning...

Stämmer det??

Vore väl inte så konstigt eftersom dom kommer från samma fabrik...

På samma linje undrar jag om Goodha 114 är någon annan Armada skida i grunden....

Tex

PNyberg sa:
Jag är som sagt var ingen jibber, det kan mycket väl hända att jag har fel, men hade det varit jag ahde jag valt en skida med mindre radie. Om priset inte är ett problem så skulle jag ha rekomenderat någon av Hendryx BC modeller...

Senast ändrad:
Ja jag kommer ju inte göra nå mega dubbelflippar i parken. Det kommer väll snurras 360 och 540. Om jag har tur så blir det väll kanske 720 också. Men som sagt, jag är ju ingen mäster jibber som kommer snurra hur mycket som helst.
Kanske är till nån hjälp.. Och lössnö har jag inte åkt så mycket, så jag ska ju inte heller ha för svåråkta skidor.

Hendryx är på tok för dyra för mig.

TexMurphy sa:
PNyberg sa:
JPvsJulien 188 skidan som har nästan samma mall som goodha 191.
Vad jag förstår så är det väl samma skida (inombords) fast med lite annan skärning...

Stämmer det??

Vore väl inte så konstigt eftersom dom kommer från samma fabrik...

På samma linje undrar jag om Goodha 114 är någon annan Armada skida i grunden....

Tex
Det är samma skärning på 191 och JvJ, dock är JvJ tre centimeter kortare. Angående innehåll så har jag ingen aning hur Armadan ser ut under topsheeten. Mina 191 är dock ganska mycket hårdare än JvJ då jag har den styvare versionen.

Har faktiskt ingen aning om malldelning gällandes 114. Den är förövrigt testad i 40-50cm lössnö under den gångna veckan. Återkommer snart med testfakta, måste bara fixa klart skolarbete först.

Efter tre dagars åkning i 40-50cm lössnö i en nordisk skidort (ni kommer snart få se vilken här på freeride) på de nya Goodha 114 så har jag kommit fram till följande:
De är oerhört lättåkta, lätta och flyter på mycket fint. Testade dom mot ett par Dynastar Legend XXL, skillnaden var ungefär det väntade. Legenderna gick på som på räls, något tungstyrda men mycket fint flyt. Goodhan däremot var mycket mer lekfull och styrde precis dit man ville hela tiden. Flytet i djup lössnö var fullt tillräckligt men XXL vann ytterst lite på grund av sin oerhört höga nos och 4 cm längre längd (+ att de inte har någon twintip).
Goodhan hade en mycket mer "surfig" känsla och gick smidigt i skogen där 90% av åkningen bedrevs.
Som min gode vän och Legendägare beskrev det; "Legenden är underbar när du står på toppen av ett stort alp-åk med stora ytor och varierande före, i alla andra lössnösitutioner har man hellre en skida som 114, lekfull med surfkänsla och twintip, smidig, lätt och bra flyt." (Han testade dom givetvis.)
Testade även lite baklängeslandningar och -åkning, får man bara in tekniken funkar det fint, men Goodha 191 med sin gigantiska bakända lämpar sig bättre.

Fick inte riktigt testa dom i pisten då det var alldeles för bra utanför. Men de få svängarna jag tog i den mjuka natursnön kändes helt ok, givetvis lite långsam kant till kant, men konstigt vore det annars med 114 i midjan. Ska åka lite konstsnöpist på dom i helgen här hemma i Åre så återkommer jag med utförligare info.

Jag monterade mina två centimeter bakom fr markeringen och detta verkade utmärkt för lössnöåkning. Det är möjligt att jag tappar lite kvickhet i pisten på detta dock.

Är det någon som undrar något mer så är det bara att fråga, och befinner sig nån i Åre så är det bara att höra av sig så får ni testa dom (har 319mm sula på pjäxorna och hyrbindningar på en mjuk 191:a och en 181:a).

Min fråga är då om de är jämna under då förra årets Armada var så där och årets Armada är det sämsta jag har sett och de tillverkas i samma fabrik?

//H

Hasse sa:
Min fråga är då om de är jämna under då förra årets Armada var så där och årets Armada är det sämsta jag har sett och de tillverkas i samma fabrik?

//H
Har inte kollat Hasse, ska göra det vid tillfälle.

Nu drar jag liv i den här tråden igen. Då jag har kommit på en lösning på det hela. Tror jag. :P

Jag har nu ett par Völkl Expression som är 176 cm långa. Och dom har jag åkt på under två säsonger och trivs riktigt bra med dom.

Men jag hade tänkt sålt dom nu för att få råd med mina nya skidor.
Men idag kom jag på den genial idén att ha kvar dom och sen köpa ett par Goodha 191.
Och eftersom dom inte är så dyra (5190 kr med en Marker Comp 14 bindning) så behöver jag inte sälja mina Völkl.
Då får dom funka som pist/park skidor också har jag Goodha skidorna när jag vill åka fluff.

Hasse sa:

//H
Kollade mina nya 114 med ett vattenpass och dom var helt plana iaf.

Utter: Sweet!! Det är bra. Gubbarna på skistore sade att de hade legat på fabriken en del om det.

Uttern

Blev förvånad över vilket stort spann dom (114an) har. Känns dessutom som dom är rätt "jämna i flexen" altså inte nämnvärt hårda under foten utan ungefär lika där som i tip och tail.

Stämmer det?

Tex

Jepp, dom har ett relativt stort spann. Inget jag tänkte på när jag åkte på dom dock.
Tyckte mig känna en något mjukare tail än resten av skidan faktiskt, men det var marginellt. Annars så kändes dom rätt jämna ja.

Testade dom i pisten häromdagen, dom svänger på helt ok. Som väntat lite långsamma kant till kant men går ganska exakt som Nordica Blower.

Hur uppför dom sig i pist när farten blir lite högre?

Körde du igenom något som var uppkört och stökigt?

TexMurphy sa:
Hur uppför dom sig i pist när farten blir lite högre?

Körde du igenom något som var uppkört och stökigt?
Sanningen att säga så är det väldigt fint före här i Åre nu, jämt och med ett mjukare lager natursnö ovanpå. Så pisten var inte speciellt stökig.
Däremot så körde vi lite linjer utanför med dropp, plattlandningar och sånt. Där gick dom utmärkt, känns väldigt smidiga och dom känns faktiskt mindre under foten än vad de är. Aldrig några behov att "bända" dom i rätt riktning.

salomon x-wing lab. perfekt lengde til deg. twintip, 140-107-130. en allroundski for store folk som deg!

Hjelme sa:
salomon x-wing lab. perfekt lengde til deg. twintip, 140-107-130. en allroundski for store folk som deg!
2m skida att åka park med... jag gillar stora skidor men inte ens jag är så dum...

Det är dessutom inte mycket till twintip på dom.

Utter sa:
Hjelme sa:
2m skida att åka park med... jag gillar stora skidor men inte ens jag är så dum...

om man er 194 og veier over 100 papp er 198 absolut ikke så ille. bruker aldri ski som er kortere enn meg selv, selv i park. twintipen er stor nok for park, men funker nok ikke så bra i bc. monteringspunkt er relativt sentrert for en storfjellski å være.

så lenge man ikke skal "spin to win" trenger man ikke en superkort jibbeski. og slik det virker i dette tilfellet er det jo ikke slik. han har desuten en kort (alt for kort i mine øyne) parkski han kan bruke om han bare skal henge i parken. jeg mener at man får mer igjen for å velge en litt lenger ski om man skal ha den som en allroundski, enn å velge en for kort, slik at den kun blir en jibbeski. om man er 175 er det ikke veldig langt med en ski på 180 til allroundbruk, altså er man 194 er det ikke alt for langt med en ski på 198 til allroundbruk.

hvertfall min idé

Hjelme sa:
Utter sa:
Hjelme sa:

om man er 194 og veier over 100 papp er 198 absolut ikke så ille. bruker aldri ski som er kortere enn meg selv, selv i park. twintipen er stor nok for park, men funker nok ikke så bra i bc. monteringspunkt er relativt sentrert for en storfjellski å være.

så lenge man ikke skal "spin to win" trenger man ikke en superkort jibbeski. og slik det virker i dette tilfellet er det jo ikke slik. han har desuten en kort (alt for kort i mine øyne) parkski han kan bruke om han bare skal henge i parken. jeg mener at man får mer igjen for å velge en litt lenger ski om man skal ha den som en allroundski, enn å velge en for kort, slik at den kun blir en jibbeski. om man er 175 er det ikke veldig langt med en ski på 180 til allroundbruk, altså er man 194 er det ikke alt for langt med en ski på 198 til allroundbruk.

hvertfall min idé
Om längden på åkaren var det enda som avgjorde skidlängd så vore ditt argument rätt, men nu är det inte så.
Om en person är 2m lång så innebär inte det att ett par 2,05-2,1m parkskidor är lagom. Fortfarande oerhört mycket skida att dra runt.

Detta kommer dessutom från någon som föredrar långa skidor, åker ofta park med mina Goodha 191 och är 180cm lång.

Snödjup

Tillbaka
Topp